راهنمای خریدراهنمای خرید صوت و تصویر

هر آنچه باید در مورد تلویزیون 4K بدانید

این روزها وقتی در مورد یک تلویزیون 4K می شنویم فقط می دانیم که با یک تکنولوژی پیشرفته تر نسبت به تلویزیون های قدیمی تر روبه رو هستیم. اما در مورد ویژگی های جزئی تر اطلاع چندانی نداریم. پس برای خرید محصولات پرکاربردی که زمان طولانی ای قرار است مهمان خانه های ما باشد بهتر است بیشتر بدانیم.

هرچند برای تماشای برنامه در تلویزیون 4K بهتر است آن برنامه ها با همان تکنولوژی 4K فیلمبرداری شده باشند، و هنوز هم تعداد فیلم ها یا برنامه هایی که با وضوحی پایین تر ساخته می شوند، کم نیست. طراحان این نوع تلویزیون ها با استفاده از یک فناوری نوین این مشکل را هم تا حد زیادی حل کرده اند.

تلویزیون های با کیفیت از نوع 4K

لیست قیمت تلویزیون

تلویزیون 4K چیست؟

در واقع تلویزیون 4K نام خود را از عبارت Ultra High Definition وام گرفته است. مخفف این کلمه UHD است که به کیفیت بسیار بالا اشاره می کند و 4K در واقع نوعی از وضوح UHD می باشد. برای همین ممکن است موقع خرید تلویزیون از برندهای مختلف با عبارت ها و کلمات متفاوتی روبرو شوید که از جمله آن می توان به تلویزیون Ultra High Definition، تلویزیون Ultra HD، تلویزیون UHD و تلویزیون 4K UHD اشاره کرد.

در گذر زمان و برای درک بهتر کاربر، تلویزیون 4K اغلب جایگزین تمام این کلمات شده. برای همین بهتر است تا پیش از عرضه تلویزیون های 8K به بازار در مورد ویژگی های تلویزیون 4K اطلاعات کافی را داشته باشیم تا بدانیم آیا ضرورتی دارد برای خرید یک نمایشگر پیشرفته تر صبر کنیم یا همین تکنولوژی می توان سال ها نیاز ما را به یک تلویزیون با کیفیت برطرف کند.

تلویزیون 4 کی چیست

ویژگی های تلویزیون 4K

وقتی می گوییم یک تلویزیون 4K است یعنی تلویزیون از 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی بهره می برد. یعنی به طور کلی تلویزیون از 8.3 میلیون پیکسل یا همان واحد های کوچک مربعی شکلی که تصویر را می سازند پشتیبانی می کند. در مجموع هم هر چه تعداد پیکسل ها در یک نمایشگر بیشتر باشد وضوح و شفافیت آن تصویر بیشتر است. برای همین در ذکر ویژگی های فنی یک تلویزیون 4K اغلب به وضوح 3840 * 2160 برمی خوریم.

وقتی در مورد رزولوشن یک تصویر هم صحبت می کنیم به این معناست که چند پیکسل با چه چگالی روی صفحه نمایش نشان داده می شود. حرف K هم که در حقیقت برای نشان دادن هر 1000 واحد با کلمه Kilo بیان می شود. بنابراین 4K به معنای تلویزیونی است که وضوح افقی آن در حدود 4000 پیکسل است.

ویژگی های تلویزیون های 4K

تفاوت تلویزیون 4K با تلویزیون Full HD

تلویزیون های نسل قبل که هنوز هم در بازار فراوان و پرفروش هستند از ابعاد 1080 در 1920 که به اصطلاح فول اچ دی خوانده می شوند پشتیبانی می کنند. با این تعریف مختصر باید گفت تلویزیون 4K نسبت به تلویزیون FHD چهار برابر وضوح تصویر بیشتری دارند. واضح است که میزان وضوح تصویر در تلویزیون 4K بیشتر و تصاویر روشن تر دیده می شوند.

این تفاوت تعداد در پیکسل ها به تراکم بیشتر آنها در تصویر بر می گردد. برای مثال یک تلویزیون 65 اینچ 4K با یک تلویزیون 65 اینچ FHD از لحاظ ابعاد یکسان، اما از نظر تعداد پیکسل ها و در نهایت وضوح و شفافیت تصویر با هم متفاوت هستند. اگر شما به یک تلویزیون 4K از فاصله خیلی نزدیک هم نگاه کنید متوجه پیکسل های جداگانه از هم نمی شوید زیرا تراکم آنها بسیار بالاست.

تفاوت تلویزیون 4K با تلویزیون FHD

در نهایت باید گفت وقتی یک محتوای FHD که کیفیت پایین تری دارد را در یک تلویزیون 4K تماشا می کنید فناوری Upscaling با افزایش وضوح تصویر و تبدیل و بهینه سازی آن، تصویری متناسب با تلویزیون 4K را برای شما نمایش می دهد بدون اینکه در ابعاد تصویر تغییری ایجاد کند.

فناوری Upscaling به طور خودکار این کار را انجام می دهد تا با بهبود جزئیات و نشان دادن بهتر رنگ ها و تضاد آنها محتوای FHD را با کیفیت 4K ببینید. فناوری Upscaling ممکن است در برندهای مختلف تلویزیون متفاوت عمل کنند ولی در نهایت همه در تلاش برای نمایش تصویری با بالاترین میزان وضوح هستند. با این حال دنیای گسترده وسایل صوت و تصویر هر روز در حال مدرن تر شدن است و ممکن است روزی تلویزیون هایی با شفافیت و وضوح چند برابر این تلویزیون ها به بازار عرضه شود.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنونم از اطلاعات خوبتون من نمی دونستم که 4k به چه معناست اما در رابطه با تعداد پیکسل ها تو گوشی موبایل قبلا خونده بودم درباره ش، یه نکته مهمی که باید تو کیفیت تلویزیون چه تلویزیون های FHD چه 4K دقت داشت، فیلمی که میبینیم با کیفیت 4k باشه اگه بی کیفیت باشه بهترین تلویزیون هم اون رو بد نشون میه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا