لپ تاپ

هنگام خرید لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید یک لپ تاپ جدید را دارید، ممکن است پس از بررسی تمام گزینه های مختلف موجود در بازار سردرگم شوید. لپ تاپ ها با برندهای مختلفی وجود دارند که طیف گسترده ای از اندازه، ویژگی ها و قیمت ها را دارا هستند که تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از لپ تاپ برای شما بهتر است را دشوار می کند. در این مقاله ویژگی ها و مشخصات مهم یک لپ تاپ خوب را توضیح داده ایم که بعد از مطالعه به شما در انتخاب یک لپ تاپ مناسب کار شما کمک خواهد کرد.

سیستم عامل های لپ تاپ

سیستم عامل قلب لپ تاپ شما محسوب می شود. تمام نرم افزارها و سخت افزارها از جمله فایل ها، حافظه و دستگاه های متصل را مدیریت می کند. سیستم عامل های مختلفی از جمله مک، ویندوز و کروم وجود دارد که هر کدام از این ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

سیستم عامل مک

macOS که منحصراً بر روی رایانه های Mac نصب هستند دارای یک رابط کاربری زیبا می باشد. مک ها در طول تاریخ مشکلات کمتری با ویروس ها و بدافزارها داشته اند. با این حال، مک بوک ها از قیمت بالاتری نسبت به سایر لپ تاپ ها برخوردار هستند.

سیستم عامل Mac
سیستم عامل Mac

سیستم عامل ویندوز

اکثر لپ تاپ های موجود در بازار دارای سیستم عامل ویندوز می باشند و بیشتر نرم افزارهای کاربردی و حرفه ای از این نوع سیستم عامل پشتیبانی می کنند. برخلاف مک ها، لپ تاپ هایی که از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می کنند دارای صفحه نمایش لمسی و غیر لمسی می باشند. می توانید با نصب ویندوز اورجینال امنیت و سرعت سیستم عامل و لپ تاپ خود را بسیار افزایش دهید.

سیستم عامل Windows
سیستم عامل Windows

سیستم عامل کروم

کروم بوک ها لپ تاپ هایی هستند که سیستم عامل کروم را اجرا می کنند. این نوع سیستم عامل توسط گوگل ساخته شده است. از ویژگی های بسیار مهم این سیستم عامل می توانیم به سریع بودن و امنیت بالای آن اشاره کنیم. کروم بوک از فروشگاه Google Play استفاده می کند، به این معنی که می توانید میلیون ها برنامه و بازی را بر روی آن اجرا کنید.

سیستم عامل Chrome
سیستم عامل Chrome

ویژگی های صفحه نمایش لپ تاپ

در ده سال گذشته تنوع لپ تاپ ها در بازار بسیار گسترش پیدا کرد. در کنار لپ تاپ های سنتی که با موس و کیبورد کار می کردند، سیستم های جدیدی عرضه شدند که می توانیم مانند گوشی موبایل صفحه آن ها را لمس کنیم و کارهای خود را انجام دهیم. لپ تاپ های دارای صفحه نمایشی لمسی برای طراحان گرافیک می تواند مناسب تر باشد.

صفحه نمایش لمسی

لپ تاپ های صفحه لمسی، ناوبری در رایانه شما را راحت تر می کنند. فقط کافیست برای انتخاب ضربه بزنید، آیکن ها را به راحتی جابه جا کنید، انگشت خود را برای پیمایش بکشید و برای بزرگنمایی آن را به هم نزدیک کنید. درست همان کارهایی که با تلفن هوشمند یا تبلت انجام می دهید. در حال حاضر در بسیاری از لپ تاپ های ویندوز و کروم بوک ها صفحه نمایش لمسی موجود است.

لپ تاپ صفحه نمایش لمسی
لپ تاپ صفحه نمایش لمسی

اندازه صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش لپ تاپ ها بین 11 تا 17 اینچ است که به صورت مورب اندازه گیری می شوند. برای تماشای فیلم، ویرایش عکس و ویدیو صفحه نمایش بزرگ می تواند ایده آل باشد. به خاطر داشته باشید که یک صفحه نمایش بزرگ می تواند اندازه کلی، وزن و مصرف انرژی لپ تاپ را افزایش دهند.

اندازه صفحه نمایش لپ تاپ
اندازه صفحه نمایش لپ تاپ

وضوح تصویر

وضوح بالاتر برابر با کیفیت تصویر بهتر است. صفحه نمایش های لپ تاپ دارای رزولوشن های مختلفی هستند که در ادامه هر یک از آن ها بررسی شده است:

  • 4K Ultra HD: رزولوشن های 3840 در 2560 و 3840 در 2160 چهار برابر پیکسل های Full HD هستند و رنگ ها و تصاویر غنی را برای مشاهده و ویرایش تصاویر و گرافیک های فوق العاده واقعی ایجاد می کنند.
  • +QHD و QHD: با رزولوشن های 2560 در 1440 و 3200 در 1800، به ترتیب تراکم پیکسلی بسیار بالا جزئیات واضح و متن واضحی را ایجاد می کنند که برای انجام پروژه های حرفه ای گرافیکی و انجام بازی بسیار مناسب هستند.
  • رتینا: رزولوشن 2560 در 1600 و 3072 در 1920 به ترتیب در نمایشگرهای 13 و 16 اینچی لپ تاپ اپل یافت می شوند.
  • Full HD: رزولوشن 1920 در 1080 به شما امکان می دهد بدون از دست دادن هیچ سطحی از جزئیات فیلم های Blu-ray را تماشا کنید و بازی های ویدیویی انجام دهید.
  • +HD: وضوح 1600 در 900 برای بازی های معمولی و تماشای فیلم های DVD عالی است.
  • HD: رزولوشن 1366 در 768 در لپ تاپ های معمولی استاندارد است که برای وبگردی و کارهای معمولی بسیار مناسب می باشد.
وضوح تصویر لپ تاپ
وضوح تصویر لپ تاپ

انتخاب پردازنده برای لپ تاپ

پردازنده مانند مغز لپ تاپ عمل می کند. انتخاب یک پردازنده و حافظه مناسب می تواند سرعت اجرای برنامه و بازی های شما را تعیین کنند. اکثر لپ تاپ ها دارای پردازنده Intel و AMD می باشند و لپ تاپ های شرکت اپل از پردازنده های مخصوص خود استفاده می کنند.

پردازنده های اینتل

پردازنده های اینتل گسترده ترین نوع پردازنده را برای لپ تاپ دارند که رایج ترین آن سری Core اینتل می باشد. در لپ تاپ های ارزان قیمت پردازنده های Pentium و Celeron اینتل را خواهید دید که برای کارهایی همچون ارسال ایمیل و جستجو در اینترنت مناسب هستند، اما سرعت و قابلیت های آن ها نسبت به خانواده Core محدود است. در ادامه چهار پردازنده پرقدرت و معروف اینتل بررسی شده است:

  • Core i9: پردازنده سطح بالای اینتل برای انجام بازی، ویرایش عکس و ویدیو از جمله ویدیوهای 4K یا 360 درجه با وضوح بالا و صدای باکیفیت بالا مناسب است.
  • Core i7: یک انتخاب محبوب برای کاربران قدرتمند مانند گیمرها، طراحان گرافیک، عکاسان و فیلمبرداران می باشند.
  • Core i5: پردازنده Core متوسط که برای اکثر کارهای محاسباتی به اندازه کافی قدرتمند است و به خوبی چند کار را انجام می دهد.
  • Core i3: پردازنده Core سطح ابتدایی برای انجام امور روزمره مانند ارسال ایمیل، جستجو در اینترنت و گوش دادن به موسیقی خوب است.
پردازنده های Intel
پردازنده های Intel

پردازنده های ای ام دی

در اکثر لپ تاپ ها پردازنده های اینتل به کار رفته است. امروزه بسیاری از بهترین لپ تاپ هایی که می توانید بخرید از پردازنده های اینتل پشتیبانی می کنند. با این حال، از زمان معرفی خانواده Ryzen توسط AMD، این شرکت گام های بلندی در محبوب شدن برداشته است و لپ تاپ های خارق العاده بیشتری با پردازنده های Ryzen عرضه می شوند.

  • Ryzen 3: این نوع پردازنده برای انجام امور روزمره مناسب است. با 4 هسته 7 نانومتری Ze2 و گرافیک AMD Radeon مرور، پخش و ایجاد را به حداکثر برسانید.
  • Ryzen 5: مناسب برای محل کار و دانشجوها. 6 هسته Zen 2 یا Zen 3 7 نانومتریK. برای بازی های AAA و ویرایش تصویر و ویدیو عالی است.
  • Ryzen 9: پردازنده ممتاز AMD عملکرد بسیار سریعی را برای تولید محتوا و بازی ارائه می دهد. 8 هسته 7 نانومتری Zen 3 با کارایی بالا برای جفت شدن با کارت های گرافیک با کارایی بالا بهینه شده اند. این نوع پردازنده برای انجام پروژه های گرافیک و انجام بازی بسیار عالی است.
پردازنده های AMD
پردازنده های AMD

پردازنده های اپل

از نوامبر 2020، همه مک‌ های جدید یکی از سیستم‌ های روی تراشه خود اپل را بر اساس معماری ARM ارائه می‌ کنند که گاهی اوقات از آن به عنوان Apple Silicon یاد می‌ شود. تعدادی از تراشه های اپل از جمله سری یک که شامل M1 ،M1 Pro ،M1 Max ،M1 Ultra هستند و سری دو M2 ،M2 Pro ،M2 Max ،M2 Ultra تاکنون به خط تولید پیوسته اند. آخرین مکی که از اینتل به اپل سیلیکون منتقل شد، مک پرو در ژوئن 2023 بود.

پردازنده های Apple
پردازنده های Apple

حافظه مورد نیاز لپ تاپ

حافظه با دسترسی تصادفی یا RAM مهم است زیرا به پردازنده شما کمک می کند تا چندین کار را همزمان انجام دهد. حداقل 2 گیگابایت برای کارهای روزانه مورد نیاز است و اگر به گرافیک و ویرایش پیشرفته عکس یا ویدیو علاقه دارید 12 گیگابایت یا بیشتر توصیه می شود. بیشتر لپ تاپ ها دارای حافظه های 4 تا 12 گیگاباتی از پیش نصب شده اند و برخی تا 64 گیگابات هستند. اگر فکر می کنید ممکن است بعداً به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید، مدلی را انتخاب کنید که به شما این امکان را بدهد تا RAM را افزایش دهید.

حافظه مورد نیاز در لپ تاپ
حافظه مورد نیاز در لپ تاپ

همچنین درایورهای هارد دیسک سنتی «HDD» ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را ارائه می دهند، اما وزن و ضخامت لپ تاپ را اضافه و در عین حال گرما و نویز ایجاد می کنند. از طرف دیگر درایورهای حالت جامد که با نام «SSD» شناخته می شوند بسیار سبک تر، سریع تر و بی صداتر از هاردیسک ها هستند. اما هزینه آن ها بسیار بالاتر می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا