تجهیزات شبکه

وای فای ۷ با سرعت ۳۰ گیگابیت بر ثانیه در راه است!

تا همین امروز وای فای 6 جدیدترین نسل اتصال بی سیم محسوب میشد، با اینکه هنوز هم استفاده از آن فراگیر نشده است. طوری که تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات الکترونیک، پشتیبانی از این اینترنت را نوعی امتیاز برای خود در نظر می گرفتند. مزایایی که WiFi 6 قول ارائه آن را داده بود در مقایسه با نسل های قبلی فناوری در این زمینه، ثبات و کارایی بیشتری را نوید می داد. با این وجود خبر هیجان انگیز دیگری که این روزها منتشر شده در مورد وای فای 7 است! این طور که اعلام شده پروتکل انتقال بی ‌سیم وای فای ۷  با سرعت انتقال ۳۰ گیگابیت بر ثانیه به زودی از راه خواهد رسید. این خبر می تواند شوک بزرگی را در بازار تولید تجهیزات شبکه و تولیدکنندگان گجت ها ایجاد کند.

وای فای 7

لیست قیمت مودم و روتر

خصوصیات وای فای ۶ چیست؟

وای فای ۶ هنوز به مرحله‌ی گسترش در بین کاربران نرسیده است. در حال حاضر فقط چند مدل روتر یا محصولات ترمینال جدید وجود دارد که از فناوری وای فای ۶ پشتیبانی می ‌کند. با این حالاین تکنولوژی هم در حال گذراندن دوران خودش است و هم اکنون نسل جدید آن، وای فای ۷ در مسیر توسعه قرار گرفته است. بر اساس اخبار منتشر شده، حداکثر سرعتی که فناوری WIFI 7 می‌ تواند ارائه کند ۳۰ گیگابیت بر ثانیه است که سرعتی سه برابر بیشتر از سرعت ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه‌ای وای فای ۶ را ارائه می ‌کند.

وای فای 6

فناوری وای فای ۷ سه برابر سریع ‌تر از وای فای ۶

همانطور که وای فای ۶ در مقایسه با پروتکل انتقال بی‌سیم کنونی، یعنی وای فای ۵ سرعتی ۴۰ درصد بیشتر دارد، بلکه مصرف انرژی کمتری را نیز به همراه دارد. روترهایی که از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند از دستگاه‌های متصل بیشتری به صورت همزمان حمایت کنند. علاوه بر این، آن‌ها از آخرین پروتکل امنیتی WP3 نیز پشتیبانی می‌کنند که باعث نفوذ بسیار سخت ‌تر هکرها به روتر شما می‌شود. تا بدین لحظه می‌توان گفت که وای فای 6 یک فناوری کامل و بی ‌نقص است.

با این حال، نسل جدید فناوری با نام WiFi 7 به تازگی در مسیر ایجاد و راه اندازی قرار گرفته است. این تکنولوژی هم بر بستر استاندارد ۸۰۲.۱۱ توسعه پیدا می ‌کند. برای توضیح بیشتر، تکنولوژی MU-MIMO که در وای فای ۶ معرفی شد تا ۸ استریم دیتا در لحظه را پشتیبانی می ‌کند. در این مورد نسل آینده می‌تواند با تکنولوژی CMU-MIMO این میزان را به ۱۶ استریم دیتا، یعنی دو برابر استاندارد فعلی وای فای ۶ برساند. ضمناً علاوه بر پشتیبانی از باندهای متداول ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی، Wi-Fi 7 می ‌تواند از باند فرکانس ۶ گیگاهرتزی هم پشتیبانی کند و این در حالی است که هر سه باند فرکانس می ‌توانند به صورت همزمان کار کنند.

فناوری وای فای

وای فای 6 کنونی از روش مدولاسیون سیگنال 1024-QAM استفاده می ‌کند. در حالی که نسل جدید آن هم دارای استاندارد ۸۰۲.۱۱ است، به روش مدولاسیون سیگنال 4096-QAM ارتقاء پیدا کرده است. این تکنولوژی می ‌تواند ظرفیت انتقال داده را بسیارگسترش دهد. پس اصلا عجیب نیست که این فناوری می ‌تواند به سرعت ۳۰ گیگابیت بر ثانیه ‌ای برسد. دنیای تکنولوژی همیشه خبرهای شوکه کننده دارد و باید دید این نسل تازه معرفی شده از وای فای تا چه زمانی می تواند یکه تاز باشد.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا