Connect with us

وب 3 چیست؟ آشنایی با اینترنت غیرمتمرکز

منتشر شده

در

وب 3 چیست؟ آشنایی با اینترنت غیرمتمرکز

از زمان ظهور وب در دهه 1990 اینترنت فضایی در حال تکامل بوده است و به عنوان یک مخزن اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرد و بعد به مکانی تبدیل شد که مردم در آن به دنبال پاسخ به سؤالات خود بودند و تلاش می کردند با دیگران ارتباط برقرار کنند. امروزه اینترنت به توسعه خود ادامه می دهد تا طیف گسترده ای از نیازهای مردم را برآورده کند.

Web3 چیست؟

Web3 نسل سوم اینترنت است که در حال ساخته شدن می باشد و در آن وب سایت ها و برنامه ها قادر خواهند بود اطلاعات را به روشی شبیه انسان هوشمند از طریق فناوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) پردازش کنند. در حال حاضر وب 3 هنوز یک مفهوم نسبتاً تعریف نشده است که اگر به انتقال از وب 2 به وب 3  نگاه کنیم ممکن است ساخت آن 5 الی 10 سال طول بکشد و احتمالاً در این دوره طولانی Web 2.5 را ببینیم، جایی که پلتفرم های Web2 به تدریج پروتکل های مفید Web3 را نصب می کنند.

Web3
Web3

Web3 اصطلاحی است که برای توصیف مرحله بعدی توسعه اینترنت استفاده می شود. یکی از بنیانگذاران اتریوم در سال 2014 این اصطلاح را معرفی کرد و دیدگاهی را برای نسخه غیرمتمرکز اینترنت به اشتراک گذاشت که تأثیر شرکت هایی را که تمایل به تسلط بر وب 2 داشتند یعنی متا، آمازون و گوگل را کاهش داد.

تاریخچه Web3

برای درک اینکه وب 3 چگونه کار می کند و چرا آمده است تا نحوه تعامل افراد آنلاین را تغییر دهد به یادگیری تاریخچه وب کمک می کند. می توانید اینترنت را به دو دوره مجزا با نام های Web 1.0 و Web 2.0 تقسیم کنید:

وب 1.0

Web1 به اوایل دهه 1990 باز می گردد. این نسخه از اینترنت دارای صفحات وب ایستا با کد HTML بود که یک مکان باز و غیر متمرکز را ایجاد می کرد که در آن کاربران می توانستند اطلاعات را از طریق مرورگرهایی مانند Netscape و Internet Explorer جستجو و پیدا کنند. این نسخه از اینترنت سایت هایی مانند WebMD را معرفی کرد جایی که کاربران می توانستند علائم و اصطلاحات پزشکی را جستجو کنند.

تاریخچه Web1
تاریخچه Web1

وب 2.0

در پایان این دهه مردم اینترنت را چیزی فراتر از یک دایره المعارف آنلاین می دانستند. ظهور سایت وبلاگ نویسی، انجمن ها و ویکی ها به کاربران مکان هایی را ارائه می کرد که برای اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط با دیگران استفاده می شد این امر باعث شد وب 2.0 تا اواسط دهه 2000 به شهرت برسد. شرکت های فناوری از قدرت رسانه های اجتماعی برای توسعه زیرساخت هایی استفاده کردند که به تعداد کمی از شرکت ها اجازه می داد تا از این فرصت استفاده کنند.

تاریخچه Web2
تاریخچه Web2

آیا Web3 همان متاورس است؟

اگرچه وب 3 و متاورس همپوشانی دارند اما در تئوری یا عمل یکسان نیستند. Web3 یکی از راه های تکامل اینترنت امروزی را توصیف می کند. Metaverse فضایی است که در آن افراد در یک دنیای مجازی با یکدیگر تعامل دارند. متاورس می تواند متعلق به سازمانی باشد که مانند یک مقام حاکم مرکزی عملی می کند (مدل وب 2) یا می تواند به شکل یک شبکه همتا به همتا (مدل وب 3) باشد.

تفاوت وب 3 و متاورس
تفاوت وب 3 و متاورس

مزایای Web3

Web3 کنترل بیشتری بر داده های شخصی و ذخیره سازی غیرمتمرکز آن دارد. بسیاری از این مزایا ناشی از ساختار غیرمتمرکز آن است که کنترل اینترنت را از شرکت های بزرگ فناوری به کسانی که از آن استفاده می کنند تغییر می دهد. به عنوان مثال کاربران وب 2 برای اشتراک گذاری یا تعامل با دیگران می تواند کاربران را حذف کند یا کارهایی را که می توانند در پلتفرم انجام دهند را محدود کند. وب 3 این کنترل را به جامعه می دهد که می توانند محتوا و افرادی را که آن را به اشتراک می گذارند مدیریت کنند. در اینجا مزایای بیشتری از اینترنت غیرمتمرکز آورده شده است:

  • تعامل: کاربران باید فرصت های بیشتری برای تعامل با محتوا و سایران کاربران در وب 3 داشته باشند و سطوح بالاتری از تعامل را نسبت به وب سایت ها و پلتفرم های وب 2 و 1 تجربه کنند.
  • مجوزها: همه کاربران شبکه به داده های شبکه دسترسی دارند و اجازه استفاده از سرویس را دارند.
  • سرعت: استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و قراردادهای هوشمند این امکان را فراهم می کند که داده های مرتبط تر را در زمان کمتری به کاربران ارائه دهد.

برای Web3 چه نکاتی را باید در نظر داشت

در حالی که طرفداران مزایای Web3 را ستایش می کنند عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر داشت که شامل موارد زیر است:

سخت افزار Web3

کاربران ممکن است برای دسترسی به مزایای کامل پلتفرم ها و برنامه های Web3 نیاز به سرمایه گذاری در تجهیزات جدیدتر داشته باشند. دستگاه های قدیمی ممکن است حافظه یا قابلیت کافی نداشته باشند.

ذخیره سازی در وب 3
ذخیره سازی در وب 3

مقیاس پذیری در Web3

استفاده از بلاک چین برای پردازش تراکنش ها در یک شبکه همتا به همتا به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارد که در حال حاضر مقیاس پذیر نیست. این فقدان مقیاس هزینه ها را افزایش می دهد و افرادی را که می توانند شرکت کنند را محدود کند.

مقیاس پذیری وب 3
مقیاس پذیری وب 3

چگونه در Web3 شرکت کنیم؟

می توانید با کارکردن یا استفاده از برنامه هایی که قبلاً براساس اصول Web3 کار می کنند در وب 3 مشارکت کنید. این شرکت ها تمایل دارند در بخش فناوری فعالیت کنند و خدماتی مانند شبکه سازی، تسهیل تراکنش های ارزهای دیجیتال و توسعه نرم افزار و راه حل های زیر ساختی را ارائه کنند. در حال حاضر شرکت هایی مانند Coinbase Global، Helium Systems و Huddle در بازار Web3 فعالیت می کنند.

فعالیت در وب 3

فعالیت در وب 3

مهارت هایی که برای کار در Web3 نیاز دارید

مهارت ها و تحصیلات مورد نیاز برای کار در وب3 متفاوت است به عنوان مثال یک توسعه دهنده وب 3 ممکن است به مهارت هایی مانند تجربه UX و زبان های برنامه نویسی نیاز داشته باشد. با این حال یک بازاریاب وب 3 ممکن است بر مجموعه مهارت های متفاوتی تکیه کند که می تواند شامل ارتباطات و تجزیه و تحلیل داده ها باشد، در اینجا برخی از مهارت های فنی که ممکن است به Web3 مرتبط باشند آورده شده است:

  • فناوری بلاک چین
  • ماشین مجازی اتریوم
  • توسعه وب فرانت اند
  • ایجاد توکن غیر قابل تعویض
  • زبان های برنامه نویسی مانند: C++، JavaScript، Golang
  • طراحی UX

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار