Connect with us

Wi-Fi 7 چیست و چه ویژگی هایی دارد

منتشر شده

در

Wi-Fi 7 چیست و چه ویژگی هایی دارد

در سال های گذشته شاهد ورود تعداد زیادی از دستگاه های Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E به خانه و ادارات بوده ایم اما اکنون نسل جدیدی از وای فای در حال ظهور است که Wi-Fi 7 نام دارد و بهبودهای گسترده ای در استانداردهای فعلی وای فای را به همراه خود دارد. شروع سال 2023 شاهد معرفی تعدادی از روترهای بی سیم Wi-Fi 7 بوده ایم که انتظار می رود در اواخر سال میلادی جاری یا اوایل سال 2024 در دسترس عموم قرار گیرد.

Wi-Fi 7 چیست؟

Wi-Fi 7 که به طور رسمی با نام IEEE 802.11be شناخته می شود، نوآوری جدید در فناوری وای فای است. استاندارد Wi-Fi 7 تعدادی از ویژگی های جدیدی را به همراه دارد که نشان دهنده ارتقاء قابل توجهی نسبت به Wi-Fi 6 و 6E موجود است. این فناوری جدید طیف های گسترده پهنای باند 2.4، 5.0 و 6 گیگاهرتزی را نیز ارائه می دهد.

Wi-Fi 7 چیست؟
Wi-Fi 7 چیست؟

یکی از راه های دستیابی به این پهنای باند معرفی یک عملیات چند لینک در Wi-Fi 7 است در حالی که چیپست های مدرن می توانند به طور همزمان از چندین پیوند مستقل استفاده کنند، Wi-Fi 7 می تواند این پیوندها را همگام سازی کند و به چیپست های Wi-Fi 7 اجازه می دهد تا از منابع کانال استفاده کنند. با استفاده از این فناوری دستگاه های Wi-Fi 7 می توانند بخش هایی از باند 6 و 5 گیگاهرتزی را برای دستیابی به نرخ داده های بالاتر و تأخیر بسیار کم ترکیب کنند.

افزایش عملکرد در Wi-Fi 7
افزایش عملکرد در Wi-Fi 7

در ژانویه 2022 مدیاتک دو نسخه نمایشی Wi-Fi 7 را برای مشتریان خود به نمایش گذاشت که سرعت فوق العاده سریع داشت. اکنون باید منتظر بمانیم که دیگر شرکت های ارائه دهنده رویتر چه زمانی دستگاه های خود را روانه بازار خواهند کرد. دموهای زنده مدیاتک نشان می دهد که چگونه فناوری Wi-Fi 7 می تواند به حداکثر سرعت تعریف شده توسط IEEE 802.11be و فناوری عملیات چند پیوندی (MLO) دست یابد.

نسخه آزمایشی Wi-Fi 7 مدیاتک
نسخه آزمایشی Wi-Fi 7 مدیاتک

ویژگی های Wi-Fi 7

نسل جدید وای فای دارای بسیاری از پیشرفت ها خواهد بود که سطوح کاملاً جدیدی را به همراه خواهد داشت. ویژگی های جدید Wi-Fi 7 بر روی نوآوری های Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E گسترش می یابد و نه تنها دسترسی به سرعت های بالاتر را امکان پذیر می کند بلکه سرعت پاسخ دهی را به شدت افزایش می دهد. در ادامه با ویژگی های جدید Wi-Fi 7 آشنا خواهید شد:

1- افزایش پهنای باند به 360 مگاهرتز

استاندارد 320 مگاهرتز توان عملیات شبکه را دو برابر می کند. IEEE تخمین می زند که Wi-Fi 7 در مقایسه با Wi-Fi 6 نرخ اسمی داده 4.8 برابر بالاتری را ارائه دهد. این مزیت اصلی وای فای 7 است و برای هرکسی که هنوز از روترهای Wi-Fi 5 استفاده می کند پیشرفت بزرگی خواهد بود.

افزایش پهنای باند
افزایش پهنای باند

2- بهبود عملیات چند لینکی

دستگاه های Wi-Fi 7 به لطف MLO (Multi Link Operation) می توانند همزمان در دو باند متصل شوند که دسترسی به سرعت های بالاتر را ممکن می کند. هر دو باند ممکن است به طور همزمان برای برقراری ارتباط داده های اضافی یا منحصر به فرد استفاده شوند تا قابلیت اطمینان بیشتری با تأخیر بسیار کم را فراهم کنند.

بهبود عملیات چند لینکی
بهبود عملیات چند لینکی

3- انعطاف پذیری در زمان (Multi-RU)

از آنجا که هر کاربر در وای فای 6 ممکن است فقط فریم هایی را در RUهای اختصاص داده شده را پخش یا دریافت کند به طور قابل توجهی انعطاف پذیری در زمان بندی منابع را کاهش می دهد. Wi-Fi 7 سیستمی را توصیف می کند که اجازه می دهد چندین RU به یک کاربر اختصاص داده شود. این موضوع مشکل را کاهش داده و کارایی را بیشتر می کند.

انعطاف پذیری در زمان
انعطاف پذیری در زمان

4- بهبود مدولاسیون (4K QAM)

بالاترین مرتبه مدولاسیونی که Wi-Fi 6 می تواند انجام دهد QAM-1024 نام دارد که به هر نماد مدولاسیون امکان می دهد تا 10 بیت اطلاعات را منتقل کند. Wi-Fi 7، 4096-QAM را پیاده سازی می کند که به هر سیگنال مدولاسیونی اجازه می دهد تا 12 بیت نگه دارد و افزایش نرخ را ممکن است بیشتر کند.

بهبود مدولاسیون
بهبود مدولاسیون

آیا Wi-Fi 7 ایمن است؟

Wi-Fi 5 از WPA2 پیشتیبانی می کند و Wi-Fi 6 و 6E از WPA3 پشتیبانی می کند و به احتمال زیاد Wi-Fi 7 با پشتیبانی از WPA3 عرضه می شود. به طور خلاصه هنگامی که یک روتر Wi-Fi 7 جدید خریداری می کنید آخرین امنیت موجود را خواهد داشت و به همان اندازه روتر فعلی شما ایمن خواهد بود.

امنیت Wi-Fi 7
امنیت Wi-Fi 7

Wi-Fi 7 چه زمانی ارائه می شود؟

بسیاری از گوشی ها و تلویزیون های هوشمند از سال 2023 پشتیبانی از Wi-Fi 7 را آغاز خواهند کرد اگرچه برخی از آن ها به استانداردهای قدیمی تر مانند Wi-Fi 6E پایبند خواهند بود. سؤال این است که چه زمانی می توانید روتر Wi-Fi 7 را بخرید. TP-Link در این زمینه پیشرو است. بیشتر روترهای Wi-Fi 7 در 15 مارس 2023 عرضه می شوند در میان بهترین روترهای وای فای امروزی TP-Link یکی از پیشتازان خواهد بود. یکی دیگر از رقبا شرکت ایسوس می باشد که روتر غول پیکر خود را با نام ROG Rapture GT-BE98 در نمایشگاه CES 2023 معرفی کرده است که می تواند 25 گیگابیت بر ثانیه را در چهار باند بی سیم برساند اما زمان دقیق عرضه آن مشخص نیست.

زمان عرضه Wi-Fi 7
زمان عرضه Wi-Fi 7

تی پی لینک با همکاری شرکت MediaTek پلتفرم Wi-Fi 7 را با نام Filogic 880 در CES 2023 معرفی کرد. شما باید در آینده شاهد هجوم دستگاه های Wi-Fi 7 باشید که به صورت گسترده عرضه می شوند احتمال می رود که نسل اول این دستگاه ها گران قیمت باشند و دستگاه مقرون به صرفه تر آن هم در آینده عرضه خواهند شد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار