خدمات شبکه و آی تی

پشتیبانی شبکه چگونه انجام می شود؟

اگر قصد دارید که با مفاهیم پشتیبانی شبکه به صورت بیشتر و بهتر و بدون پیچیدگی آشنا شوید، کافی است تا مفاهیم تخصصی که تا امروز شنیده اید را فراموش کنید و برای درک بهتر این مفاهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پشتیبانی شبکه چیست؟

زمانی ‌که دو یا چند کامپیوتر و سرور به یکدیگر متصل باشند و با یکدیگر اطلاعات مختلف را رد و بدل نمایند، یک شبکه را تشکیل می‌دهند. این نوع از شبکه‌های کامپیوتری همراه با نرم افزارهای تخصصی، اداری و مالی، سرورها، ایستگاه‌های کاری و اینترنت به همراه ماشین‌های اداری، لازمه‌ی هر کسب ‌و کاری از محیط رقابتی کنونی می‌ باشند. هر نوع فعالیتی که به منظور اطمینان خاطر از کارکرد درست و سریع این مجموعه از سخت افزارها، انجام می شود را پشتیبانی شبکه می گویند.

مسئولیت یک کمپانی خدمات شبکه نه تنها اطمینان خاطر از درستی این کارکرد می‌باشد، بلکه دربرگیرنده بسیاری از موارد حائز اهمیت دیگری است که در طول مقاله به آن ها اشاره می‌نماییم.

داکت کشی پریز شبکه
داکت کشی پریز شبکه

حفظ و نگهداری شبکه چگونه است؟

هدف اصلی ما در این قسمت از تعریف پشتیبانی شبکه نگهداری از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه و یا به بیانی بهتر پشتیبانی از آن با رعایت مبانی و استانداردهای مختلف است.

در این بخش باید تمامی تجهیزات شبکه مانند کامپیوتر، سرور، سوئیچ، روتر، مودم و غیره همراه با تجهیزات پسیو شبکه نظیر زیرساخت ‌هایی مانند کابل، داکت، پریزهای شبکه و رک به گونه‌ای تمام و کمال مستندسازی شده و نقشه شبکه همراه با جزئیات تجهیزات در آن معین شود. به سرانجام رساندن این کار از مهمترین قسمت‌های پشتیبانی شبکه به شمار می‌رود.‌ زیرا اطلاعات مکتوب گردیده و به اصطلاح رایج از شبکه داکیومنت سازی گردیده است.

سوکت USB و پریز برق رو میزی
سوکت USB و پریز برق رو میزی

فرآیند داکیومنت سازی به ویژه‌ در شبکه‌های بزرگ می‌تواند در حل مسائل و برطرف کردن ایرادات به مدیران شبکه و کارشناسان پشتیبانی کمک بسیاری نماید. وجود اطلاعات شبکه به حالت مکتوب می تواند یک آگاهی و علم نسبی از شرایط شبکه را برای صاحبان کسب ‌و کار مهیا سازد.

به جرأت می‌توان ادعا کرد که نداشتن اطلاعات مستندسازی شده در پشتیبانی شبکه، از جمله معضلات بزرگ کمپانی ‌ها و سازمان های بزرگ در مبحث پشتیبانی از شبکه است. هر مقدار که وسعت و گستردگی و جزئیات شبکه بیشتر شود نیاز به اینگونه از اسناد بیشتر احساس می‌شود. در شبکه‌های عظیم نبود داکیومنت سازی و چنین اطلاعاتی می‌تواند منجر به هدر رفتن روزها و حتی ماه‌ ها زمان و انرژی گردد و هزینه‌های بسیاری را برای شما به همراه آورد.

شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه

مقصود ما از خدمات شبکه، برنامه‌ها و کارکردها و تمامی خدمات مربوط به شبکه می‌باشد که شرکت ‌ها برون سپاری می ‌نمایند. گویا آن‌ها می‌خواهند از راه دور به واسطه‌ی یک تیم پشتیبانی شبکه اداره، نظارت و نگهداری شوند.

پیاده‌ سازی زیرساخت شبکه از سیم کشی ‌های ابتدایی گرفته تا نصب سرورها و کامپیوترها، پیکربندی سخت افزارهای موجود و حتی پشتیبانی شبکه پس از راه اندازی آن در حیطه‌ی خدمات شبکه واقع می‌شود.

گروه های پشتیبانی از شبکه
گروه های پشتیبانی از شبکه

علاوه بر دسترسی به شبکه، طیف وسیعی از خدمات شبکه‌ موجود عبارتند از بهینه‌سازی WAN پیام‌رسانی یک ‌دست، مدیریت شبکه، فایروال امنیتی مدیریت شده، شبکه‌های مجازی VIP و سایر موارد که یک گروه پشتیبان شبکه باید آن ها را به عهده بگیرند.

ضرورت بهره ‌گیری از خدمات شبکه

هم‌ اکنون بیشتر کسب‌ و کارها با شرکت ‌های پشتیبان شبکه قرارداد همکاری انعقاد می‌کنند تا از خدمات شبکه مطئمن در شرکت خود بهره مند شوند. همچنین از آن جایی که اکثر شرکت ها برای مدیریت شبکه خود به نیروهای متخصص با دانش کافی نیاز دارند، می توانند از شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه با هزینه ای مناسب کمک بگیرند.

با کمک تیم ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه به راحتی قادر به مدیریت و بررسی موضوعات و مسائل پیش آمده در شبکه خود خواهند بود که می تواند در برگیرنده پارچه سازی، عیب جویی، پشتیبانی فنی و تنظیم خط مشی های شبکه باشد.

خدمات شبکه مدیریت شده نیز گزینه‌ ای مناسب برای کمپانی‌هایی هستند که علاقه‌ مند به آزمایش تکنولوژی‌ های جدید هستند، ولی از خطرات و پیچیدگی ‌های مرتبط با آن چشم‌ پوشی می‌نمایند. خدمات شبکه مدیریت شده نیز به کمپانی ‌ها این امکان را خواهد داد که کارکنان و پرسنل بخش آی‌ تی خود را به منظور تمرکز بر دیگر وظایف آزاد نمایند‌‌. در نتیجه منجر به بوجود آمدن عملکرد و کارایی عملیاتی بیشتر در شرکت ها می‌گردد‌، چرا که متخصص خدمات شبکه خود به تنهایی می‌تواند خدمات مدنظر را نظارت کرده و در صورت نیاز اقدام به عیب‌یابی و حل مشکل خواهند کرد.

و ما امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مورد نیاز شما در ارتباط با پشتیبانی شبکه را در اختیارتان قرار دهیم‌. شما عزیزان می‌‌توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با کارشناسان نوین نت بصورت آنلاین تماس حاصل فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا