تجهیزات شبکه

چگونه به استارلینک متصل شویم

استارلینک اینترنت ماهواره ای شرکت اسپیس ایکس می باشد که توسط ایلان ماسک راه اندازی شد. تاکنون استارلینک نیمی از قاره اروپا و بخش عظیمی از آمریکا را پوشش می دهد. اکنون خبرهایی در فضاهای مجازی نقل قول می شود که اینترنت پرقدرت استارلینک بخش کوچکی از شهرهای ایران را پوشش می دهد اما این خبرها از سوی ایلان ماسک یا سایت رسمی اسپیس ایکس تأیید نشده است به هرحال دیر یا زود این اینترنت برای ایران فعال می شود که در ادامه طریقه راه اندازی استارلینک را به شما خواهیم گفت.

آشنایی با اینترنت ماهواره ای استارلینک

Starlink بر روی یک فناوری خدمات اینترنت ماهواره ای کار می کند که دهه ها این فناوری وجود داشته است اما محل قرار گیری ماهواره های استارلینک نسبت به دیگر شرکت ها فرق دارد و این باعث شده که سرعت انتقال داده ها از رقیبانش بالاتر باشد. استارلینک به جای استفاده از فناوری کابل برای انتقال داده ها از سیگنال های رادیویی از طریق خلاء فضا استفاده می کند که ایستگاه های زمینی سیگنال هایی را به ماهواره ها در مدار ارسال می کنند و در مقابل داده ها را به کاربران Starlink در زمین ارسال می کند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک
اینترنت ماهواره ای استارلینک

شرکت استارلینک طرح های مختلفی برای اینترنت های ماهواره ای ارائه کرده است که دو طرح آن تاکنون به واقعیت تبدیل شده است استارلینک این طرح ها را با نام های Starlink RV و Starlink Residential ارائه کرده است. طرح RV برای وسایل حمل و نقل مسافرتی مانند هواپیما و قطارها می باشد و طرح Residential برای اینترنت خانگی طراحی شده است.

طرح RV اینترنت ماهواره ای استارلینک
طرح RV اینترنت ماهواره ای استارلینک

اولین نمونه ماهواره Starlink در سال 2018 به سمت مدار زمین پرتاب شد و بخش گسترده ای از این ماهواره ها توسط موشک فالکون 9 به مدار پرتا شده است، از آن زمان تاکنون بیش از 20 پرتاب موفقیت آمیز انجام شده که تعداد کل ماهواره های پرتاب شده تا سال 2021 را به عدد 1300 می رساند. استارلینک امیدوار است که کل زمین را با ماهواره هایی که می تواند سیگنال های وای فای پرسرعت را پوشش بدهد. احتمالاً استارلینک برای رسیدن به این هدف حداقل 10000 ماهواره در مدار نیاز دارد. در حالی که اسپیس ایکس گفته است که به 30000 ماهواره در صورت فلکی نیاز دارد. ایلان ماسک ادعا کرده است که این سرویس تا آخر سال 2022 در سراسر جهان در دسترس خواهد بود.

راه اندازی استارلینک

راه اندازی استارلینک بر خلاف دیگر دیش های ماهواره ای مراحل نصب آسان تری دارد و اگر شما متخصص این کارهم نباشید می توانید دیش و مودم خودتان را فعال کنید. پس از خرید تجهیزات سخت افزاری و خرید بسته اینترنتی مناسب می توانید طبق مراحل زیر اقدام به فعال سازی استارلینک خود کنید.

راه اندازی استارلینک
راه اندازی استارلینک

ابزارهایی که برای نصب استارلینک نیاز دارید

ابزارهای مورد نیاز شما بسته به مکانی که میخواهید این ماهواره را راه اندازی کنید متفاوت است به طور کلی برای نصب Starlink به ابزارهای زیر نیاز دارید:

  1. چکش
  2. انبردست
  3. پیچ گوشتی
  4. گیره آهنی ( ترجیحاً گیره ضد زنگ باشد)

همچنین بعد از سفارش و دریافت استارلینک جعبه شما باید دارای تجهیزات زیر باشد:

  1. دیش آنتن مخصوص استارلینک
  2. سه پایه برای نصب
  3. آداپتور منبع تغذیه
  4. مودم وای فای
  5. کابل های سیاه و سفید (کابل سیاه برای دیش و کابل سفید برای روتر وای فای)
نحوه راه اندازی مودم استارلینک
نحوه راه اندازی مودم استارلینک

در مرحله بعد باید یک مکان خوب برای دیش استارلینک پیدا کنید. توجه داشته باشید از آنجایی که دیش استارلینک به ماهواره متصل می شود مهم است که محل قرارگیری دیش عاری از هرگونه مانع باشد. از این رو باید دیش را در فضای باز ترجیحاً بالای پشت بام قرار دهید و این گونه دیش دید واضحی از آسمان خواهد داشت و به راحتی به ماهواره متصل می شود. گام بعدی این است که روتر وای فای خود را در منطقه ای قرار دهید که همه بتوانند به طور یکسان به سیگنال دسترسی داشته باشند. ترجیحاً در مرکز خانه قرار گیرد و در انتها آداپتور برق را وصل کنید و کابل سفید را از روتر Wi-Fi به سمت سفید آداپتور برق وصل کنید. با انجام مراحل نصب سخت افزار حدود 15 الی 20 دقیقه طول می کشد تا اتصال بین دیش و ترمینال ها برقرار شود بعد از انجام مراحل اتصال سخت افزاری باید پیکربندی نرم افزاری اینترنت ماهواره ای را انجام دهید.

نرم افزار استارلینک

به گفته شرکت اسپیس ایکس هیچ نرم افزاری جهت اتصال اینترنت ماهواره ای استارلینک با گوشی موبایل طراحی نشده است. این شرکت گفته در حال برنامه ریزی و طراحی نرم افزار اتصال به اینترنت ماهواره ای با گوشی موبایل می باشد. برخی از افراد فکر می کنند که نرم افزار موجود در گوگل پلی و اپ استور جهت متصل شدن به اینترنت استارلینک می باشد در صورتی که این نرم افزار جهت راه اندازی و مدیریت سرویس اینترنت ماهواره ای Starlink می باشد.

نرم افزار استارلینک
نرم افزار استارلینک

یکی از ویژگی های مهم استارلینک ارائه ابزار آمار و مدیریت بسته اینترنتی می باشد که با استفاده از گوشی موبایل یا مرورگر وب می توانید برای بررسی وضعیت سیستم، تغییر تنظیمات یا مشاهده سایر اطلاعات مربوط به سیستم ماهواره ای خود را مشاهده کنید. ساده ترین راه برای دسترسی به صفحه مدیریت مودم استارلینک از طریق برنامه Starlink است. برنامه استارلینک برای دستگاه های اندروید و iOS در دسترس است و می توانید آن را دانلود کنید همچنین می توانید با استفاده مرورگر وب از طریق آدرس آی پی 192.168.100.1 به پنل مدیریت سرویس استارلینک دسترسی پیدا کنید.

سرعت سرویس خانگی استارلینک چقدر است؟

با توجه به آمار اعلام شده توسط سایت Ookla که عملکرد سرعت اینترنت ماهواره ای استارلینک را در سه ماهه چهارم سال 2021 تجزیه و تحلیل کرده است، این آمارها نشان می دهد که استارلینک سرعت دانلود بیش از 100 مگابیت در ثانیه را در 15 کشور مختلف ارائه کرده است. در آمریکا Starlink میانگین سرعت دانلود حدود 105 مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود حدود 12 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد که تقریباً پنج یا شش برابر بهتر از میانگین سرعت رقبای ماهواره ای Viasat و HughesNet است. استارلینک می گوید کاربران می توانند انتظار داشته باشند که سرعت داده ها از 50 تا 150 مگابیت در ثانیه در اکثر مکان ها را تجربه کنند همچنین این شرکت گفته است با پرتاب ماهواره های بیشتر و ایستگاه های زمینی بیشتر سرعت انتقال داده ها به طور چشمگیری بهبود می یابند.

سرعت سرویس خانگی استارلینک
سرعت سرویس خانگی استارلینک

ایلان ماسک سال گذشته در توییتی بیان کرد که انتظار داشته این سرویس تا پایان سال 2021 حداکثر سرعت خود را دو برابر کند و به 300 مگابیت بر ثانیه برساند. در سال 2022 ارزیابی چنین ادعاهایی دشوار است زیرا سرعت بسته به زمان و مکان متفاوت خواهد بود. در ماه ژوئن Ookala گزارش داد که سرعت متوسط دانلود Starlink در ایالات متحده از آغاز سال 2021 تا آغاز سال 2022 تقریباً 38 درصد افزایش یافته و به 90 مگابیت در ثانیه رسیده است که این سرعت ها به طور قابل توجهی بالاتر از شرکت های Viasat و Hughesent است که در سه ماهه اول 2022در ایالات متحده سرعت دانلود 22 مگابیت در ثانیه را ارائه کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا