نرم افزار

آشنایی با کربن زبان برنامه نویسی جدید گوگل

مهندسان شرکت گوگل از تکامل آهسته C++ ناامیده شده اند و یک زبان برنامه نویسی متن باز جدیدی را با نام Carbon ابداع کرده اند و احتمال دارد این زبان برنامه نویسی جانشین زبان سی پلاس پلاس قدیمی بشود. همانطور که مایکروسافت تایپ اسکریپت را برای به روز رسانی جاوا اسکریپت ساخت و Kotlin برای تقویت نقاط ضعف جاوا ایجاد شد Carbon نیز می تواند به عنوان یک زبان جانشین برای C++ عمل کند و این زبان می تواند یک نقطه پرش آسان برای مهاجرت توسعه دهندگان به یک زبان مدرن تر باشد.

زبان برنامه نویسی کربن چیست؟

Carbon یک زبان برنامه نویسی جدید است که توسط مهندسان گوگل به عنوان جانشین C++ ساخته شده است. این زبان در اوایل سال 2022 توسط چندلر کاروت مهندس نرم افزار گوگل در کنفرانس Cpp North معرفی شد. کربن یک زبان برنامه نویسی متن باز و کامپایل شده است و شیوه های برنامه نویسی مانند جنریک و سازماندهی کد مدولار را به توسعه دهندگان ارائه می دهد. کربن امیدوار است با عملکرد و مقیاس پذیری سی پلاس پلاس مطابقت داشته باشد. Carbon شباهت زیادی با C++ دارد این برنامه با شیوه های برنامه نویسی مدرن پشتیبانی از سی پلاس پلاس، ایمنی حافظه و ژنریک ها همراه است.

توسعه یک زبان برنامه نویسی جدید

در طول سال های گذشته گوگل چند زبان برنامه نویسی ایجاد کرده است که برخی از آن ها محبوب تر و برجسته تر از بقیه شده اند به عنوان مثل Golang با هدف بهبود توسعه سرورها و سیستم های توزیع شده ایجاد شد و از آن زمان توسط عموم پذیرفته شده است در همین حال زبان برنامه نویسی دارت که در ابتدا به عنوان جایگزینی برای جاوا اسکریپت در نظر گرفته شده بود تا زمان انتشار فلاتر به محبوبیت عمومی دست پیدا نکرد.

توسعه یک زبان برنامه نویسی جدید
توسعه یک زبان برنامه نویسی جدید

توسعه دهندگان اندروید به خوبی می دانند که Kotlin به عنوان جانشین جاوا عمل می کند همانطور که توسعه دهندگان iOS می دانند Swift جانشین Objective-C است و TypeScript از مایکروسافت، جاوا اسکریپت را کاملاً بهبود بخشیده است در حالی که استفاده از آن راحت است و می تواند به جاوا اسکریپت منتقل شود. C++ که در گوگل کاربرد قابل توجهی دارد به طور مشابه جانشین زبان برنامه نویسی اصلی C است.

زبان برنامه نویسی کربن چه چیزی دارد؟

زبان برنامه نویسی کربن تا پایان سال میلادی جاری یک نسخه اصلی 0.1 را منتشر  می کند. کربن براساس اصول برنامه نویسی مدرن مانند یک سیستم جنریک ساخته خواهد شد که نیاز به بررسی مجدد کد برای هر نمونه را از بین می برد. طراحان کربن به دنبال راه هایی برای ردیابی بهتر حالت های اولیه نیستند بلکه APIها و اصطلاحاتی را طراحی می کنند که از بررسی مرزهای پویا پشتیبانی می کنند و یک حالت ساخت اشکال زدایی پیش فرض جامع بسازند و با گذشت زمان طراحان قصد دارند یک زیر مجموعه ایمن کربن را بسازند.

زبان برنامه نویسی کربن گوگل
زبان برنامه نویسی کربن گوگل

کربن احتمالاً می تواند یک تکامل برای نرم افزارها و زبان های برنامه نویسی باشد و عمدتاً بر روی کدهایی تمرکز می کند که نوشتن و خواندن آن آسان باشد. زبان برنامه نویسی Carbon زبانی خواهد بود که در توسعه سریع، مقیاس پذیر خواهد بود و از تمام پلتفرم ها و محیط های سیستم عامل های مدرن پشتیبانی می کند.

ویژگی های اصلی زبان برنامه نویسی کربن

زبان برنامه نویسی کربن ویژگی هایی را به همراه دارد که می تواند برنامه نویس هایی که با زبان سی پلاس پلاس کار می کنند را به طرف یک زبان جدیدتر با قابلیت های بیشتر بکشاند. زبان کربن ویژگی هایی را دارد که  از زبان C++ متمایمزش می کند:

  1. تطبیق عملکرد سریع C++ با استفاده از ماشین مجازی سطح پایین.
  2. دسترسی سطح پایین به بیت ها و آدرس ها.
  3. قابلیت همکاری دو جهته نشان می دهد که می توانید کد های زبان C++ را از زبان کربن و کدهای زبان Carbon را از سی پلاس پلاس فراخوانی کنید.
  4. Migration برای انتقال کد از C++را پشتیبانی می کند.
  5. ویژگی های مدرن و در حال تکامل مانند ساخت های سریع و مقیاس پذیر که می توانند با ساخت های C++ موجود کار کنند.
  6. ساخته شده با منبع باز با اهداف و اولویت های روشن و دارای کامپایلرها، کتابخانه و اسنادها.
مقایسه زبان برنامه نویسی کربن و <span dir=C++” width=”1000″ height=”500″ />
مقایسه زبان برنامه نویسی کربن و C++

معایب زبان سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی همه منظوره و قدرتمند است و می توان از آن برای توسعه سیستم عامل ها، مرورگرها، بازی ها و دیگر برنامه ها استفاده کرد. C++ از روش های مختلف برنامه نویسی مانند شی گرا و تابعی پشتیبانی می کند و این امر C++ را قدرتمند و انعطاف پذیر نشان می دهد. سی پلاس پلاس یکی از سازگارترین و منعطف ترین زبان های برنامه نویسی سطح بالا می باشد که توسط Bjarne Stroustrup که در آزمایشگاه Bell در ایالات متحده آمریکا کار می کرد توسعه یافت. Stroustrup زبان سی پلاس پلاس را به عنوان توسعه زبان C ایجاد کرد و به جای زبان رویه گرا به دنبال یک زبان شی گرا جدید بود. هرچند C++ جزء 5 زبان برنامه نویسی برتر دنیا شناخته شده اما این زبان مانند دیگر زبان ها دارای معایبی می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. یک زبان پیچیده برای یادگیری می باشد و اگر در یادگیری کدنویسی تازه کار هستید و با هیچ زبان برنامه نویسی شی گرا آشنا نیستید درک این زبان برای شما زمان بر است.
  2. استفاده از یک زبان شی گرا مانند C++ به دلیل ویژگی هایی مانند اشاره گرها و متغییرهای سراسری با مشکل امنیتی همراه است.
  3. زمانی که در حال کد نویسی با سی پلاس پلاس هسید این زبان قادر به پشتیبانی از رشته های کد داخلی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا