گوناگون

گوگل 23 ساله شد!

هفته پیش بیست و سومین سالگرد تولد گوگل بود. این موتور جستجوگر محبوب و معروف که امروزه پرسرعت ترین موتور جستجوگر است و کاربرد فراوانی در زندگی روزمره پیدا کرده است، روزی فقط یک صفحه وب ساده بود. در حال حاضر به جز چین که گوگل در آن فیلتر است، 94 درصد از گوشی های موبایل و 87 درصد از طریق وب و دسکتاپ کامپیوتر، از گوگل استفاده می کنند.

علاوه بر جستجو با سرعت معقولی که گوگل در اختیار کاربر قرار می دهد، در هنگام جستجو، 5 تا 6 نتیجه در سطرهای اول گوگل، بیش از 60 درصد کلیک ها را به خود اختصاص می دهند. همچنان که در ابتدا گوگل کار خود را از این ایده شروع کرد. غول اینترنتی گوگل به صورت رسمی کار خود را در چهارم سپتامبر 1998 آغاز کرد.

جی میل سرویس ایمیلی گوگل

لیست قیمت طراحی وبسایت

تاریخچه ایجاد گوگل

سال 1996 یک دانشجوی دکترا به نام لری پیج، قصد داشت موضوع ارتباط ریاضی با اینترنت را به عنوان موضوع پایان نامه خود انتخاب و بررسی کند. کمی بعد او همراه دیگری پیدا کرد که از دانشجویان استنفورد بود. این دو نفر با هم بر روی یک الگوریتم کار کردند که در آن این موضوع بررسی می شد که وب سایت هایی که جستجو می شوند از نظر کیفیت لینک آنها نیز امتیاز بگیرند.

نام ابتدایی موتور جستجوگر هوشمند این دو نفر BackRub نام داشت. ایده ای که توانست موتور جستجوگر یاهو را که پیش از آن به کار می رفت را پشت سر بگذارد. چرا که رتبه بندی سایت ها بر اساس کیفیت و کمیت لینک ها توسط BackRub کاربردی تر از موتور جستجوگر اولیه یاهو بود. در نهایت در سال 1997 این دو فرد این صفحه اینترنت هوشمند خود را با نام گوگل به کار گرفتند. نامی که بر مبنای عنوان Googol به معنای یک عدد با صد صفر مقابل آن انتخاب شد. اما این جستجوگر به طور رسمی از همان 4 سپتامبر 1998 کار خود را آغاز کرد.

تاریخچه ایجاد گوگل

سرویس های ارزنده گوگل: جیمیل و گوگل مپس

سرویس ایمیل گوگل که در رقابت با یاهو و هات میل مایکروسافت راه اندازی شد بعدها به یکی از پرکاربردترین سرویس های ایمیلی در دنیا تبدیل شد. این سرویس در آن زمان سرو صدای زیادی به راه انداخت به گونه ای که به نظر یک شوخی می رسید. جی میل یک گیگابایت ظرفیت در اختیار کاربران قرار می داد این در صورتی بود که یاهو 100 مگابایت ظرفیت در اختیار کاربران قرار می داد. بعد از این اتفاقات بود که در سال 2004 گوگل توانست وارد بازار سهام شود و به رقابت عظیمی با شرکت های دیگر بپردازد.

گوگل مپ و جی میل دو سرویس ارزنده گوگل

از دیگر خدماتی که گوگل ارائه داد هم گوگل مپ بود. سرویسی که تعداد زیادی از افراد آن را بر روی گوشی موبایل، تبلت یا دیگر گجت های خود استفاده می کنند. کمی بعد از رونمایی از این سرویس اپل خواست آن را برای گوشی موبایل آیفون و به صورت انحصاری خریداری کند که با عدم موافقیت گوگل روبرو شد. بعد از آن گوگل اندروید را که در آن زمان یک استارت آپ نرم افزاری بود را خرید و سال بعد نیز اقدام به خرید یوتیوب کرد. گوگل اکنون با تمام فراز و نشیب هایش فقط یک موتور جستجوگر نیست بلکه صاحب چندین و چند کمپانی، نرم افزار و خدماتی است که به کاربران ارائه می شود.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا