مقالات آی تی

گوگل سرویس Translate را در چین تعطیل کرد

Google Translate یکی از معدود خدمات باقی مانده شرکت گوگل در کشور چین بود اما اکنون این سرویس گوگل در سرزمین اصلی چین قابل دسترس نیست و این نشان دهنده آن است که شرکت گوگل دیگر قصد ندارد خدماتی را به این کشور ارائه دهد. سرزمین اصلی چین عموماً مناطق اداری ویژه هنگ کنگ و ماکائو را شامل نمی شود. پیش از این گوگل دیگر سرویس های خود را در این کشور محدود کرد و حالا دیگر هیچ سرویس بدون محدودیتی در این کشور ندارد.

غیرفعال شدن مترجم گوگل در چین

سرویس ترجمه گوگل روز شنبه برای برخی از کاربران چینی از دسترس خارج شد و اکنون برای تمام ساکنین این کشور در دسترس نمی باشد و هنگام مراجعه به Google Translate به یک نوار جستجوی دیگر هدایت می شوند. گوگل روز دوشنبه به طور رسمی اعلام کرد که سرویس ترجمه گوگل را در کشور چین به دلیل عدم تقاضای بالا غیر فعال کرده است. این حرکت نشان دهنده پایان یکی از محصولات باقی مانده این شرکت در دومین کشور بزرگ اقتصادی در جهان است. گوگل در بیانیه ای اعلام کرد به دلیل استفاده کم از ترجمه گوگل آن را در سرزمین چین متوقف می کنیم اگرچه آمارهای اخیر ممکن است خلاف این را نشان دهد. براساس تجزیه و تحلیل یک سایت آمار، سرویس مترجم گوگل مجموعا 53.5 میلیون بازدید از کاربران دسکتاپ و تلفن همراه در شهریور ماه داشته است.

غیرفعال شدن مترجم گوگل در چین
غیرفعال شدن مترجم گوگل در چین

وب سایت اختصاصی چین اکنون برای Google Translate کاربران را به نسخه هنگ کنگ این سرویس هدایت می کند. در سال 2017 گوگل خدمات ترجمه خود را در سرزمین اصلی از طریق دامنه چینی در دسترس قرار داد و آن زمان گوگل در کنار شرکت های ترجمه بومی چینی مانند Baidu و Sogou رقابت داشت. پیش از این دولت چین فیس بوک و توییتر را به دلیل حفظ قوانین سختگیرانه مسدود کرد.

روابط تیره و تار گوگل و چین

گوگل از گذشته با بازار چین رابطه خوشایندی نداشته است. این غول فناوری آمریکایی موتور جستجوی خود را در سال 2010 به دلیل سانسور شدید دولتی چین از دسترس خارج کرد و در حرکتی مشابه از سوی دولت چین سرویس های دیگر مانند جیمیل و گوگل مپ نیز مسدود شدند در نتیجه رقبای محلی مانند Baidu، Tencent و رسانه های اجتماعی جای گوگل را در این کشور گرفته اند.

شرکت گوگل در چین
شرکت گوگل در چین

گوگل این روزها حضور بسیار محدودی در چین دارد در گذشته برخی از سخت افزارهای آن از جمله گوشی های هوشمند در این کشور ساخته می شدند اما اکنون گوگل بخشی از تولید گوشی های هوشمند پیکسل خود را به ویتنام منتقل کرده است. این شرکت به دنبال این است که توسعه دهندگان چینی را وادار کند تا برنامه هایی را برای سیستم عامل اندروید خود در سطح جهانی بسازند که از طریق فروشگاه گوگل پلی در دسترس خواهند بود.

در سال 2018 گوگل قصد داشت موتور جستجوی خود را به چین بازگرداند اما در نهایت پس از واکنش شدید کارمندان و سیاستمداران این پروژه را کنار گذاشت همچنین تراشه ساز آمریکایی Nvidia فاش کرد که واشنگتن فروش قطعات خاص این شرکت را به چین محدود خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا