Connect with us

5 حقیقت جالب در مورد ایلان ماسک

منتشر شده

در

نگاهی به اقدامات ایلان ماسک

از دید برخی مردم ایلان یک مرد افسانه ای محسوب می شود و با کارهای بزرگ و عجیبش محبوبیت زیادی میان مردم کسب کرده است و به نظر آن ها اگر کسی به نام بتمن یا مرد آهنی در دنیای واقعی وجود داشته باشد می توان آن را به ایلان ماسک نسبت داد. این مرد 51 ساله آفریقای جنوبی بسیار باهوش نه تنها یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین است بلکه یک فرد آینده نگر است که برای هزاره ساخته شده است.

نگاهی کوتاه به زندگی ایلان ماسک

ایلان ریو ماسک در سال 1971 در پرتوریا آفریقای جنوبی متولد شد و بزرگترین فرزند خانواده بود. پدرش مهندس و مادرش یک مدل و متخصص تغذیه کانادایی بوده است. پس از طلاق والدینش در سال 1980 ایلان با پدرش زندگی می کرد اما به دلیل بدرفتاری های پدرش از او فاصله گرفت و سمت مادرش کشیده شد. به دلیل بدرفتاری های پدرش ایلان به او لقب مرد وحشتناک را داد و گفته تقریباً هرکار بدی که فکرش را بکنید او با من انجام داده است.

نگاهی کوتاه به کودکی ایلان ماسک
نگاهی کوتاه به کودکی ایلان ماسک

ایلان هنگام طلاق والدینش 10 سال داشت و او در آن زمان به رایانه علاقه مند شد. او به خودش یاد داد که چگونه برنامه نویسی کند و در 12 سالگی اولین نرم افزار خود به اسم Blastar را ساخت. ماسک در دوران دبیرستان فردی کوتاه قد، درونگرا و اهل کتاب بود. تا 15 سالگی مورد آزار و اذیت قرار گرفت و جهش رشدی را پشت سر گذاشت و یاد گرفت که چگونه با کاراته و کشتی از خود دفاع کند. در 17 سالگی به کانادا مهاجرت کرد تا در دانشگاه شرکت و از خدمت اجباری در ارتش آفریقای جنوبی اجتناب کند و ایلان در آن سال تابعیت کانادایی خود را به دست آورد.

حقیقت هایی در مورد ایلان ماسک

ایلان ماسک به عنوان مدیر اجرایی شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا و مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس ایکس به شهرت جهانی دست یافته است. ماسک یکی از بنیانگذاران پی پال بوده و یک سرمایه گذاراولیه در چندین شرکت فناوری بوده است. موفقیت و سبک شخصیت ماسک باعث شده تا او از دیگر شخصیت های موفق مانند استیو جابز و هنری فورد فاصله بگیرد. اون تا ژوئن 2022 با دارایی خالص 220 میلیارد دلاری به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شد.

حقیقت هایی در مورد ایلان ماسک
حقیقت هایی در مورد ایلان ماسک

1- ترک دانشگاه و حرکت به سوی میلیونر شدن

ماسک در سال 1995 به دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رفت تا مدرک دکترا را در رشته فیزیک کاربردی دریافت کند اما تنها پس از دو روز تصمیم گرفت کلاس های درس را رها کند تا در عوض یک کارآفرین موفق شود در همان سال او و برادرش کیمبال شبکه اطلاعات پیوند جهانی را ایجاد کردند که راهنمای شهری آنلاین را برای روزنامه هایی مانند شیکاگو تریبون و نیویورک تایمز ارائه می کرد. این راهنماها مانند نسخه های اینترنتی صفحات زرد عمل می کردند.

ترک دانشگاه ایلان ماسک
ترک دانشگاه ایلان ماسک

در ابتدا کار و زندگی پر زرق و برق برای برادران ماسک وجود نداشت، این دو برادر در دفتر خود زندگی می کردند تا مخارج خود را تا حد امکان پایین نگه دارند. ایلان با یادآوری آن روزها در سخنرانی خود در سال 2014 به فارغ التحصیلان USC گفت ما سخت تلاش می کردیم و زندگی برایمان آن قدر سخت بود که تنها سرمایه ما یک کامپیوتر بود. وب سایتمان را در طول روز فعال نگه می داشتیم و من در شب آن را کد نویسی میکردم و هفت روز در هفته مشغول کار بودیم.

شرکت Global Link بعدها به Zip2 تغییر نام داد و به موفقیت بزرگی دست یافت. در سال 1999 Compaq Computers این شرکت را به قیمت 300 میلیون دلار خریداری کرد. سهم ماسک از فروش 29 میلیون دلار بود و این سرمایه باعث شد ایده بعدی در ذهن ایلان شکل بگیرد و قدم بزرگ تری را بردارد.

2- مافیای پی پال

ماسک تنها 28 سال سن داشت و از پول حاصل از فروش Zip2 برای تأسیس X.com یکی از اولین بانک های آنلاین جهان در سال 1999 استفاده کرد. این سرویس ابزارهای مالی مختلفی از جمله پرداخت بدون کارت اعتباری را فعال می کرد. با گذشت چند ماه از فعالیت این سایت ماسک این شرکت را پس از ادغام با رقیب Confinity به PayPal.com تغییر داد و شرکت جدید در ارائه خدمات انتقال پول از طریق ایمیل و وب دو برابر شد و تجارت رشد چشمگیری پیدا کرد.

ایلان ماسک و پی پال
ایلان ماسک و پی پال

طی اختلاف نظر بر سر جنبه های فنی PayPal ماسک قصد داشت این سرویس را از لینوکس به ویندوز منتقل کند و در نهایت ایلان از سمت خود به عنوان مدیرعامل کناره گیری کرد با این حال او همچنان در هیئت مدیره ماند بنابراین هنگامی که eBay در سال 2002 سهام پی پال را به مبلغ 1.5 میلیارد دلار خرید بسیاری از افرادی که در روزهای اولیه پی پال کار می کردند غول های دیگری از اقتصاد اینترنت از جمله یوتیوپ، لینکدین و Yelp را پایه گذاری کردند به طوری که این گروه را اغلب به عنوان مافیای پی پال یاد می کردند.

3- سلطنت در مریخ هدف بزرگ ایلان ماسک

با حذف پی پال ماسک آزاد بود که یک هدف بلند مدت را دنبال کند و او فضا را انتخاب کرد و ایلان ماسک برای این کار سرمایه کافی داشت. او از اینکه ناسا برنامه برای مأموریت سفر به مریخ ندارد ناامید شده بود. ماسک رویای یک پروژه ای به نام واحه مریخ را در سر داشت که می تواند گلخانه ای در سیاره سرخ ایجاد کند. به عنوان بخشی از مفهوم او اسپیس ایکس را در سال 2002 تأسیس کرد شرکتی که قصد داشت سفرهای فضایی را کاربردی و آسان تر کند.

سلطنت در مریخ هدف بزرگ ایلان ماسک
سلطنت در مریخ هدف بزرگ ایلان ماسک

اسپیس ایکس تا حدودی پس از انجام محاسبات ماسک تأسیس شد و متوجه شد که اگر کسی بتواند یک سیستم موشک قابل اعتماد و قابل استفاده مجدد بسازد مأموریت های فضایی بسیار مقرون به صرفه تر خواهند بود بنابراین، این دقیقاً همان چیزی است که او تصمیم گرفت انجام دهد در سال 2020 اسپیس ایکس رکورد 26 مأموریت را انجام داد که در 22 مورد از آن ها از موشک های بازسازی شده استفاده می کرد. اسپیس ایکس با شکست دادن شرکت رقیب Blue Origin قراردادی به ارزش 2.89 میلیارد دلار با ناسا برای قرار دادن اولین فضانوردان روی ماه در قرن بیست و یکم منعقد کرد. ماسک قصد دارد روزی سفر به مریخ را عادی سازی کند اما قبل از آن می خواهد سفر به ماه را عملی کند.

4- تحول در صنعت خودرو توسط ایلان ماسک

ایلان معتقد است که انسان ها باید از تکیه بر سوخت های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر تغییر مسیر دهند وگرنه منابع انرژی خود را تمام می کنیم و به دوران تاریکی فرو می رویم. او مانند بسیاری از دانشمندان در مورد خطرات افزایش سطح دی اکسید کربن به دلیل احتراق سوخت های فسیلی و متعاقب آن گرم شدن کره زمین هشدار می دهد.

تحول در صنعت خودرو با ایلان ماسک
تحول در صنعت خودرو با ایلان ماسک

ایلان ماسک رویای ساخت خودروهای مقرون به صرفه و بدون آلایندگی را در سر داشت و در سال 2003 شرکت تسلا را تأسیس کرد. در سال 2008 تسلا رودستر اولین وسیله نقلیه الکترونیکی بود که از سلول های باتری لیتیوم یونی استفاده می کرد و بردی بیش از 200 مایل در هر بار شارژ داشت. این امر خودروسازان بزرگ را ترغیب کرد تا با خودروهای برقی مخصوص به خود مانند شورلت ولت وارد بازار شوند. در سال 2015 تسلا اولین خودروی نیمه خودران را روانه بازار کرد حرکتی که بسیاری از خودروسازان بزرگ از آن تقلید کرده اند. ماسک گفته است که مدل های تسلا دارای فناوری کاملاً بدون راننده خواهند بود.

5- آزمایش سرعت با هایپرلوپ

سال 2013 ماسک با موفقیت هایی که پیدا کرده بود به اندازه کافی جسارت داشت تا از طرح جدیدی به نام هایپرلوپ رونمایی کند. در یک پیشنهاد اولیه ماسک گفت که هایپرلوپ ممکن است در مناطق پر جمعیت مانند کالیفرنیای جنوبی مورد استفاده قرار گیرد و مردم را از سانفرانسیسکو تا لس آنجلس با سرعتی نزدیک به 1126 یا 1287 کیلومتر در ساعت حمل کند و زمان سفر را به شدت کاهش دهد به عنوان مثال شخصی برای سفر از سانفرانسیسکو به لس آنجلس 6 ساعت در راه است اما با هایپرلوپ 85 دقیقه مسیر را طی می کند.

آزمایش سرعت با هایپرلوپ ایلان ماسک
آزمایش سرعت با هایپرلوپ ایلان ماسک

از آنجایی که ماسک می خواهد این ایده در سریع ترین زمان ممکن پیشرفت کند او طرح های هایپرلوپ را به صورت متن باز و رایگان برای هرکسی که می خواهد این فناوری را بهبود بخشد را ارائه می کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار