Connect with us

6 عامل موثر در استخراج بیت کوین در سال 2022

منتشر شده

در

استخراج بیت کوین در سال 2022

استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال طی سال های گذشته و از زمان پیدایش پادشاه ارزهای دیجیتال در سال 2009، همواره روندی رو به رشد داشته و ماینرهای جدیدی پا به این عرصه گذاشته اند.

طی سال های 2009 تاکنون، بیت کوین الهام بخش بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال بوده است بطوریکه امروزه تعداد رمز ارزهای قابل خرید و فروش در صرافی های متمرکز و غیر متمرکز جهان به بیش از 10 هزار مورد رسیده است.

افزایش تعداد دستگاه های استخراج بیت کوین همراه با نوسان قیمتی این ارز، باعث شده حاشیه سود ماینرها کاهش یابد؛ اما این موارد تنها عوامل موثر در روند استخراج بیت کوین در سال 2022 نیستند بلکه 6 فاکتور در چشم انداز استخراج بیت کوین در این سال اثر گذار هستند.

در سال 2021، استخراج کننده های چینی با شدیدترین سرکوب های نظارتی در این کشور مواجه شدند تا جایی که تصمیم به مهاجرت اجباری گرفتند؛ این مقررات از ابتدای سال 2019 شروع شد که کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، استخراج بیت کوین را به عنوان صنعت “نامطلوب” در فهرست اولیه صنایعی که باید توسط دولت‌های محلی محدود یا حذف شوند، نام برد. از سوی دیگر، ظرفیت دستگاه های ماینینگ در پی کمبود جهانی تراشه استخراج با محدودیت رو به رو شد.

روند صعودی بیت کوین در دنیای ارزهای دیجیتال

با این حال، ماینرهای آمریکای شمالی توانستند در پی خروج چینی ها از بازار، اغلب سفارشات استخراج بیت کوین را در اختیار بگیرند چنانچه آن ها توانستند در پایان ماه آگوست، 35.4 درصد از قدرت هش جهانی را به خود اختصاص دهند؛ رقمی که دو برابر این نرخ در بهار سال گذشته بوده است.

اما این تمام اتفاقات پیش آمده نیست. بیت کوین روند صعودی خود را تا جایی پیش برد که ماینرها به حاشیه سود 90 درصدی دست یافتند. اتفاقی که استخراج ارزهای دیجیتال را وارد دوره “Rush Gold” کرده است؛ عبارت Rush Gold از قرن نوزدهم میلادی آمده است که مردم به ذخایر تازه کشف شده طلا هجوم می‌بردند. از طرف دیگر، صعودی بودن روند قیمت بیت کوین ثباتی را به سرمایه گذاران هدیه داد که تغییرات ظریفی را در بازار ارزهای دیجیتال رقم بزنند؛ آنچانکه آن ها مانند بازارهای سنتی در بازه های بلند مدت سرمایه گذاری می‌کنند و به ریسک کمتری تن می‌دهند. شرایطی که توانسته استخراج این رمز ارزها را به صنعتی کم ریسک بدل کند.

حال به سال 2022 برمی‌گردیم؛ زمانی که کاهش عرضه ریگ های استخراج ارز دیجیتال به حالت طبیعی برگشته و رقابتی بیش از پیش بین ماینرها در گرفته است.

تا زمان ثابت بودن قیمت بیت کوین، حاشیه سود فرایند ماینینگ بخصوص برای تازه واردین همزمان با ورود ماینرهای جدید به عرصه استخراج کاهش می یابد.

با بالا رفتن رقابت پیش بینی می‌شود که برخی ماینرها مجبور به ادغام و خرید شرکت های دیگر شوند. البته در دراز مدت این ادغام اتفاق بدی برای این صنعت نیست چرا که رقابت بیشتر نه تنها صنعت را بالغ تر می‌کند، بلکه می‌تواند آن را با ارائه راهکارهای جدید از جمله استفاده از منابع تجدیدپذیر به صنعتی کارآمدتر تبدیل کند.

عوامل تأثیرگذار در استخراج بیت کوین در سال 2022 عبارتند از:

  • سیاست شرکت های بزرگ
  • حاشیه سود
  • عدم قطعیت در زنجیره تأمین
  • مقدار هش ریت
  • کاربرد انرژی های ارزان و تجدید پذیر
  • احیای ریگ های قدیمی

رویکرد شرکت های استخراج بزرگ؛ برنده ها بازنده ها را می‌خورند

همزمان با جنگ هش ریت میان برنده ها و بازنده ها، شرکت های بزرگتر در حال تصاحب سرمایه ماینرهای کوچکترِ در تلاش برای بقا هستند.

روندی که از اواسط سال 2022 آغاز شده و احتمال می‎رود پس از آن با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد. بعنوان مثال، انتظار می رود شرکت Marathon با جذب سرمایه 700 میلیون دلاری، در سال آینده به شدت رشد کند. این می تواند به معنای جذب سرمایه ماینرهای کوچکتر یا سرمایه گذاری روی هش ریت خود شرکت باشد.

اما تنها ماینر های بزرگ نیستند که بر سر پاداش استخراج می جنگند؛ نهادهایی مانند شرکت های برق و مراکز داده (Data Centers) نیز درصدد هستند که به این رقابت وارد شوند و طبق معمول، شرکت های سنتی آسیایی پیش از همه عملیات استخراج بیت کوین را آغاز نموده اند.

کشورهای اروپایی و روسیه نیز به این نتیجه رسیده اند که استخراج بیت کوین می تواند به دیگر بخش های تجارت آن ها سود برساند؛ بنابراین وارد رقابت بر سر دریافت پاداش ماین بیت کوین شده اند. انرژی مورد نیاز برای استخراج در اروپا از ادغام پسماند و فرایند ماینینگ صورت می پذیرد.

کاهش سود استخراج؛ رقابت برای بقا

با افزایش هش ریت شبکه، این ماینرها هستند که باید انرژی بیشتری بگذارند تا همچنان در شبکه باقی بمانند؛ چرا که برای رسیدن به نرخ 300EH/s، پاداش استخراج تا نصف کاهش پیدا می‌کند. این بدین معناست که تنها شرکت هایی می‌توانند زنده بمانند که هزینه های خود را پایین نگه دارند و قادر به کار با ماشین های کارآمد باشند.

استخراج بیت کوین در سال 2022

استخراج بیت کوین در سال 2022

از سوی دیگر، ماینرهای جدید نیز به دلیل کمبود ارتباطات و افزایش رقابت بر سر منابع، کار راحتی در پیش ندارند و پیش بینی می‌شود با حاشیه سود کمتری رو به رو شوند.

به گفته Peter Wall مدیرعامل شرکت Argo Blockchain:

“ما در عصر جدیدی هستیم که بسیار متفاوت از دوران گذشته است؛ اما همچنان باید روی دسترسی به انرژی ارزان قیمت و پاداش بهینه تمرکز کنیم.”

کاهش قطعات ماینرها؛ اختلال در زنجیره تأمین

یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه فرایند استخراج بیت کوین، کمبود عرضه تراشه های استخراج است که به دلیل شیوع کووید-19 و نیز افزایش تنش های ژئوپلیتیکی میان ایالات متحده و چین شکل گرفته و 169 صنعت از خودروسازی گرفته تا تولید صابون را تحت تأثیر قرار داد. پیش بینی می شود این اخلال در زنجیره تأمین در سال 2022 نیز ادامه باید.

با این حال، صنعت استخراج در پاسخ به این سوال که “آیا مشکل کمبود تراشه در سال 2022 حل خواهد شد؟” مردد است و به چند گروه تقسیم شده است. به عنوان مثال، Zach Bradford مدیرعامل شرکت CleanSpark امیدوار است که زنجیره تأمین تا اواسط سال 2022 یعنی ماه ژوئن یا جولای بهتر شود. همچنین، Jonathan Manzi مدیرعامل یک شرکت فناوری بلاک چین به نام Beyond Protocol انتظار دارد که با حل شدن مشکلات زنجیره تأمین، شرکت‌های کوچک‌تر و جدیدتر که بیشترین چالش‌ها را احساس می‌کنند، به سرعت وارد صنعت شده و با استخراج‌کنندگان بزرگ‌تر رقابت خواهند کرد.

از سوی دیگر، Rob Chang مدیرعامل شرکت استخراج کننده بیت کوین Gryphon مدعی است که چالش زنجیره تأمین حداقل تا اواسط سال 2023 ادامه پیدا خواهد کرد؛ چرا که سازندگان تراشه ها بر این باورند که کمبود جهانی چیپ های نیمه رسانا تا آن تاریخ وجود خواهد داشت.

علاوه بر دسترسی به ریگ های استخراج، محل قرارگیری آن ها نیز خود به چالشی گسترده بدل شده است.

افزایش چشمگیر نرخ هش

همه کارشناسان متفق القول معتقدند هش ریت شبکه بیت کوین در سال 2022 افزایش خواهد یافت. پیش بینی می شود با ورود ماینرهای جدید به شبکه، این عدد تا دو برابر افزایش یابد.

استخراج ارز بیت کوین

استخراج ارز بیت کوین

نرخ هش میزان سرعت کارکرد دستگاه استخراج کننده ارز دیجیتال (Miner) است که بر اساس مکانیسم اجماع اثبات کار (Proof of Work) یا بطور خلاصه PoW فعالیت می کند.

از طرف دیگر، استخراج کننده های چینی که در سال گذشته از بازی خارج شده بودند، با شروع سال 2022 به این رقابت بر می‌گردند؛ این حضور به شکل آنلاین و البته در خارج از چین خواهد بود که اتفاقا بیشترین تأثیر را در افزایش نرخ هش و دشواری شبکه خواهد داشت.

افزایش بازدهی آخرین نسل ماینرها باعث شده توان عملیاتی آن ها افزایش یابد؛ تا جایی که پیش بینی می شود هش ریت ماینرها تا پایان سال آینده میلادی به محدوده 300 تا 350 اگزا هش بر ثانیه (EH/s) برسد. عددی که در مقایسه با بالاترین رکورد قبلی که 179 EH/s بوده است، افزایشی بین 70 تا 100 درصد داشته است.

کمبود منابع انرژی؛ انرژی ارزان و تجدیدپذیر

با اینکه دسترسی به برق ارزان از ارکان اصلی صنعت استخراج است، اما نباید از تأثیر منفی آن بر محیط زیست چشم پوشی کرد. چنانچه یکی از مهم ترین فاکتورها برای ماندن در این رقابت بزرگ، حفظ منابع انرژی تجدیدپذیر است که در قالب مطابقت با شاخص ESG بیان می‌شود. شاخص ESG که نام آن از ترکیب سه حرف اول کلمات محیط زیست (Environment)، دغدغه‌های اجتماعی (Social) و حاکمیت (Governance) ساخته شده است، مجموعه ای از استانداردها برای عملکرد یک شرکت است.

بر همین اساس و برای مطابقت با این شاخص، پیش بینی می‌شود که کسب و کارهای بیشتری در سال آینده از انرژی تجدید پذیر استفاده کنند. بطوریکه برای تأمین منابع انرژی به دنبال استفاده از انرژی های پایدار همچون انرژی خورشیدی، بادی، آبی و هسته ای هستند که در ادامه می‌تواند به کاهش کربن نیز بیانجامد.

استخراج بیت کوین و محیط زیست

استخراج بیت کوین و محیط زیست

به عنوان مثال، Arthur Lee، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Saitech، مدعی است که یکی از عوامل تعیین کننده برای پیروزی در جنگ استخراج بیت کوین و به دست آوردن پاداش آن، پیدا کردن راهکارهایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد بود.

وی معتقد است “کاهش کربن و استفاده از انرژی پاک، کلیدی برای جبران کمبود برق در سراسر جهان نیز هست که در عین حال به بازگشت سرمایه استخراج کنندگان امیدی تازه می‌بخشد.” به عنوان مثال، ماینرهای کارآمدی مانند Antminer S19 XP Bitmain با بازدهی بالاتر، تأثیر منفی کمتری بر محیط زیست دارند.

طبق نظرسنجی انجام شده توسط انجمن استخراج بیت کوین، 58 درصد از کل انرژی مصرف شده در استخراج ارزهای دیجیتال در سه ماهه سوم سال جاری، از نوع تجدیدپذیر بوده که این عدد 3 درصد بیشتر از سه ماهه دوم همین سال است.

ریگ های قدیمی احیا می شوند؛ استفاده از ماینرهای دست دوم

با شروع محدودیت ها در معادن چین و مهاجرت گسترده ماینرهای چینی، هزاران ریگ متروکه شدند. در واقع بسیاری از آنها پیش از اعمال محدودیت ها به خارج از کشور ارسال شدند و برخی دیگر سرقت شده و در بازارهای دست دوم معامله می شوند.

از میان ریگ های استخراج موجود در بازار دست دوم، برخی با اینکه آخرین فناوری را ندارند، توانسته اند توجه ماینر ها را به دست آورند؛ چرا که می‌توانند با استفاده از آن ها هش ریت خود را ارتقا دهند. به عنوان مثال، مردم فکر می‌کردند دکل های مدل S9 دیگر کارایی ندارند، اما آن ها هنوز در حال کار کردن هستند.

در آینده، جدیدترین ریگ های استخراج ابتدا در مناطقی مانند ایالات متحده و اروپا مستقر خواهند شد؛ چرا که آن ها قوانین مشخصی در این زمینه داشته و دارای زیر ساخت های توسعه یافته ای هستند.

در ادامه، مدل های پایین تر در کشورهایی مانند قزاقستان، آسیای جنوب شرقی و سایر مناطقی که زیر ساخت های کمتر توسعه یافته ای دارند سرازیر خواهند شد. در نهایت قدیمی تر ها به روسیه و آفریقا منتقل خواهند شد که با سطح مشخصی از سیاست ها و خطرات منطقه ای روبرو هستند.

چه آینده ای برای استخراج بیت کوین پیش بینی می شود؟

نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین، کاهش یا افزایش دامیننس بیت کوین، کمبود منابع و گرانی انرژی همگی بر آن چه از آینده استخراج ارز بیت کوین پیش بینی می شود، تأثیر گذار هستند. نمی توان به طور قطع گفت ماین بیت کوین سودآور خواهد بود چرا که این فرایند تحت تأثیر یک عامل نیست. فاکتورهایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند همگی روی سود یا ضررده بودن استخراج بیت کوین در سال پیش رو اثرگذارند.

پیش از خرید ماینر و شروع عملیات استخراج، در این باره مطالعه و تحقیق کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار