Connect with us

USB-C یا Type-C چیست و چه مزایایی دارد

منتشر شده

در

USB-C یا Type-C چیست و چه مزایایی دارد

کانکتورهای USB تقریباً در تمام رایانه های شخصی و سایر دستگاه های الکترونیکی یافت می شوند. امروزه کانکتورهای مختلفی در استاندارهای گوناگون وجود دارد که USB-C یکی از این استانداردها است و به یکی از محبوب ترین گزینه ها برای گجت های مختلف تبدیل شده است. در حال حاضر اکثر گوشی های اندرویدی دارای این کانتکتور می باشند اما گوشی های آیفون اپل فاقد USB-C هستند اما به دلیل فشارهای وارده شده از سوی اتحادیه اروپا به شرکت اپل انتظار می رود که آیفون های نسل آینده از کانکتور Type-C استفاده کنند.

USB-C چیست؟

USB-C که با نام USB Type-C نیز شناخته می شود یک رابط USB است که استاندارد صنعتی برای شارژ و انتقال داده محسوب می شود. USB-C طوری طراحی شده است که راحت تر و کاربر پسندتر از کانکتورهای USB قبلی می باشد. حرف C نشان دهنده  طراحی فیزیکی کانکتور است و هیچ ویژگی خاصی را نشان نمی دهد. از مشخصات یو اس بی تایپ سی انتقال داده با سرعت بالا، شارژ سریع و پشتیبانی از حالت های جایگزین می باشد که به این پورت ها امکان انتقال خروجی صدا و تصویر را می دهد.

USB تایپ سی چیست
USB تایپ سی چیست

USB-C به عنوان جایگزینی برای کانکتورهای USB-A و USB-B در نظر گرفته شده است و با شکل منحصر به فرد و مستطیلی خود متمایز می شود. مهم ترین ویژگی USB-C این است که کانکتورها برگشت پذیر هستد و امکان قرار دادن در هر جهت را فراهم می کنند همچنین نرخ انتقال داده بالاتری را در مقایسه با نسل های قبلی USB ارائه می دهند. USB Type-C از حالت های مختلفی پشتیبانی می کند که امکان استفاده از پروتکل های غیر یو اس بی را روی کابل و کانکتور USB-C فراهم می کند. پروتکل های غیر USB پشتیبانی شده عبارتنداز MHL، Thunderbolt، DisplayPort، HDMI و صدای آنالوگ.

ویژگی های USB-C

USB-C هنوز در همه دستگاه ها وجود ندارد اما انتظار می رود که به زودی این کانکتورها را در همه دستگاه ها مشاهده کنیم. در اینجا برخی از برجسته ترین ویژگی های USB-C را آورده ایم که آن را مفید و قدرتمند جلوه می دهد.

1- اتصال برگشت پذیر

برخلاف کانکتورهای سری A و B که باید در جهت خاصی وارد می شدند کانکتور USB-C کاملاً برگشت پذیر است و به دلیل تقارن مستطیلی آن می تواند از هر طرف در یک پورت وارد شود و نیازی نیست جهت یو اس بی را پیدا کنید و فقط یک بار و در جهت دلخواه آن را وارد کنید.

برگشت پذیری USB تایپ سی
برگشت پذیری USB تایپ سی

2- انتقال داده با سرعت بالا

معمولاً USB تایپ سی از استاندارد انتقال Gen 1 3.2 استفاده می کند که می تواند سرعت تحویل تک خطی 5 گیگابیت بر ثانیه را داشته باشد همچنین استاندارد انتقال Gen 2 3.2 سرعت انتقال 10 گیگابیت بر ثانیه یا بیشتر را ارائه می دهد.

سرعت انتقال USB تایپ سی
سرعت انتقال USB تایپ سی

3- انتقال برق

مشخصات Power Delivery بنا به درخواست تولیدکنندگان رایانه شخصی که به توان بیشتری از کانکتورهای USB نیاز داشتند معرفی شد. پروتکل Power Delivery از پورت USB-C حداکثر استفاده را می کند و می تواند تا 100 وات برق را تأمین کند. ممکن است صد وات زیاد به نظر نرسد اما باید توجه داشته باشید که اکثر لپ تاپ ها را می توان با استفاده از یک شارژر با توان 45-64 وات شارژ کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار