اخبار تکنولوژیاخبار نرم افزار

بهترین صرافی های غیرمتمرکز کدامند؟

مفهوم صرافی های غیرمتمرکز، کاملا با چیزی که از صرافی ‌های متمرکز در ذهن داریم متفاوت است. در این پلتفرم‌ ها، به‌ جای آنکه کاربر مجبور باشد ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول داخلی صرافی انتقال دهد، می ‌توان کیف پول‌ های شخصی را با روشی امن به صرافی غیرمتمرکز متصل کرده و معاملات را مستقیماً از کیف پول خود انجام دهد. همچنین در صرافی ‌های غیرمتمرکز، به‌ جای استفاده از دفتر سفارشات یا Orderbookاز مکانیسم ‌های جایگزین آن یعنی استخر‌های نقدینگی و بازارساز خودکار برای انجام معاملات و تعیین قیمت ‌ها استفاده می‌ شود.

 استخر نقدینگی هم در واقع مکانی برای تجمیع توکن‌ ها در صرافی است که نقدینگی لازم برای انجام معاملات را فراهم می ‌کند. کاربران می ‌توانند با تأمین نقدینگی توکن‌ ها در هریک از این استخرها، از کارمزد معاملات انجام شده در استخر، درآمد کسب کنند. بازارساز خودکار هم قراردادی هوشمند است که با استفاده از الگوریتم ‌های ریاضی مبتنی بر عرضه و تقاضا، قیمت دارایی‌ های موجود در هر استخر را به ‌صورت خودکار تعیین می نماید.

گسترش اهمیت صرافی های غیرمتمرکز

لیست قیمت ارز دیجیتال

صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ

در دنیای گسترده ارز دیجیتال ممکن است با مفاهیم جدیدی روبرو شویم. چرا که این عرصه هر روز در حال گستش است. یکی از این مفاهیم Dex یا صرافی غیر متمرکز است. دلیل اینکه چرا محبوبیت صرافی های غیرمتمرکز رو به افزایش است در مطلبی قبلا توضیح داده شده بود و  در این مقاله قصد داریم به چند صرافی غیرمتمرکز محبوب اشاره کنیم.

پلتفرم یا صرافی غیر متمرکز یونی سواپ  Uniswap،  یکی از اولین و مشهورترین صرافی‌ های غیرمتمرکز ایجاد شده بر روی بلاک چین اتریوم است. کاربران این پلتفرم، می‌ توانند توکن ‌های ERC20 شبکه اتریوم را به‌ صورت بی ‌واسطه معامله کنند. همچین افراد می‌ توانند با تأمین نقدینگی جفت ‌ارزهای معاملاتی در استخر‌های این صرافی، از کارمزد مبادلات درآمد هم کسب کنند. لازم به ذکر است که کارمزد بالای تراکنش ‌ها در یونی سواپ که به ‌دلیل مقیاس ‌پذیری اندک شبکه اتریوم صورت می گیرد، در حال حاضر از جمله مشکلات این صرافی محسوب می شود. توکن حاکمیتی این صرافی، UNI نام دارد و دارندگان این توکن، می‌ توانند در تصمیم‌ گیری ‌های این پلتفرم مشارکت داشته باشند.

صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ

صرافی غیر متمرکز پنکیک سوآپ

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ Pancakeswap، پلتفرمی شبیه به یونی سوآپ است که بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین ایجاد شده و امکان تبدیل توکن‌ های BEP20 به یکدیگر را فراهم می‌ کند. این پلتفرم علاوه بر قابلیت‌ های تبدیل توکن‌ ها و تأمین نقدینگی، به کاربران اجازه می‌ دهد که توکن‌ های مخصوص استخر را در فارم‌ های بهره سپرده‌ گذاری کنند. افراد همچنین می توانند توکن حاکمیتی این پلتفرم را به‌ عنوان پاداش دریافت کنند. کیک Cake   توکن حاکمیتی پلتفرم پنکیک سواپ است که به ‌عنوان محرک و سوخت اصلی صرافی پنکیک سواپ مورد استفاده قرار می ‌گیرد و دارندگان آن می‌ توانند در مدیریت شبکه نقش ایفا کنند.

صرافی غیر متمرکز پنکیک سوآپ

صرافی غیرمتمرکز سوشی سوآپ

زمانی که پلتفرم سوشی سواپ Sushiswap بر روی شبکه اتریوم راه ‌اندازی شد، نسخه ‌ای کپی‌ برداری ‌شده یا به اصطلاح فورکی از پروتکل یونی سواپ بود که تقریباً همان امکانات و قابلیت ‌ها را داشت.  با این تفاوت که در ازای سپرده‌ گذاری توکن ‌های حاصل از تأمین نقدینگی در استخرها، توکن حاکمیتی SUSHI را به کاربران پاداش می ‌داد. اما عرضه توکن حاکمیت UNI از سوی رقیب سنتی این پلتفرم (یعنی یونی سوآپ) باعث شد که سوشی سوآپ، باز هم ابتکار عمل بیشتری به خرج دهد. در حال حاضر پلتفرم سوشی‌ سواپ، قابلیت تبدیل توکن ‌ها، تأمین نقدینگی، وام‌ دهی، دریافت وام و کشت سود چند باره را به‌ صورت یک جا به کاربران خود ارائه می دهد. این پلتفرم دارای دو توکن اصلی SUSHI و XSUSHI است که یکی برای مشارکت در مدیریت شبکه و دیگری برای کشت سود به کار می‌ روند.

صرافی غیرمتمرکز سوشی سوآپ

از دیگر صرافی های غیر متمرکز معروف می توان به صرافی غیر متمرکز وان اینچ، صرافی غیر متمرکز بلنسر و صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس اشاره کرد. پیش تر در مورد اینکه صرافی غیر متمرکز برای معاملات ارز دیجیتال چیست در سایت آی تی بازار مطلبی منتشر شده بود و در مطالب آینده هم سعی داریم بیشتر در مورد کارکرد این نوع صرافی ها صحبت کنیم.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اولین صرافی غیرمتمرکز برای معاملات ارزهای دیجیتال بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شدند. یونی سواپ، سوشی سواپ و بَلِنسر مشهورترین آنها هستند.صرافی غیرمتمرکز یا به اصطلاح DEX، بستری برای انجام معاملات به ‌صورت غیرمتمرکز است و از بلاک چین و قراردادهای هوشمند برای حذف واسطه‌ ها استفاده می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا