آموزش و ترفند

در مورد شارژر و باتری لیتیومی لپ تاپ چه اطلاعاتی دارید؟

در مورد لوازم جانبی رایانه مثل شارژر و باتری های قابل شارژ لیتیومی چه اطلاعاتی دارید؟ شما همیشه و با خیال راحت، لپ تاپ یا مک بوک خود را داخل کوله پشتی قرار میدهید و از خانه بیرون می روید. محل‌ کار، کتابخانه یا دانشگاه ، فرقی ندارد. به هرحال، خیالتان بابت کارایی رایانه راحت و آسوده است. اما به جز وزن، شکل و ابعاد این رایانه های قابل حمل، چه چیزهای دیگری وجود دارد که بین کامپیوتر رومیزی (PC) و لپ تاپ شما تفاوت ایجاد می‌کند؟

در واقع باتری لپ تاپ و آداپتور شارژر آن، مهم ترین اصل برای کارایی یک رایانه قابل‌حمل شمرده می‌شود!  از پر طرفدارترین مدل های لپ تاپ در بین عموم مردم می توان به مدل های زیر اشاره  کرد:

• لپ تاپ و نوت بوک ایسوس : ASUS VivoBook – ASUS N Series ( GAMING ) – G Series – ASUS ROG
• سری های قدیمی و جدید برند دل : Inspiron – Vostro – Latitude – DELL XPS Series – Alienware
• نوت بوک و لپ تاپ ایسر: Acer Aspire – ACER SWIFT – Acer ENDURO Urban – ACER Spin – Nitro

انواع مختلف باتری لپ تاپ

لیست قیمت باتری لپ تاپ

ویژگی مشترک همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدل های لپ تاپ

به‌ جز تکنولوژی دستگاه ‌های مخصوص بازی که از نظر CPU و پردازش گرافیکی، قوی تر هستند و به انرژی الکتریکی و خنک سازی بیشتری نیاز دارند، سازندگان و برند‌های تولید کننده لپ‌ تاپ برای تولید سایر دستگاه‌ ها معمولا از یک قاعده جامع پیروی می ‌کنند. البته انواع رایانه قابل ‌حمل با توجه به نیاز کاربران، گاهی متمایز و متفاوت می باشند. مثلا سری مولتی مدیا ایسوس را برای همه کاربران در نظر گرفته اند، اما یک مجموعه از الترابوک ‌ها، منحصرا برای دانشجوها ساخته می‌ شود .
مک ‌بوک یا مایکروسافت سرفیس جزء سری‌ های پرطرفدار لپ‌تاپ هستند و هنوز اصلی ترین بخش‌ها مثل: نمایشگر ، صفحه کلید و اسپیکر از آنها حذف نشده اند. درست است که در برخی از مدلها کیبورد جدا می ‌شود و حتما به آن نیاز نداریم، اما همواره آداپتور شارژر و باتری، جزء حیاتی و کاربردی این رایانه ‌ها شمرده می شود که وجود آنها برای کارکرد سیستم ضروری می باشد.

ویژگی مشترک همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدل های لپ تاپ

داستان انواع باتری لپ تاپ

رایانه ‌های قابل‌حمل از تنوع باتری لیتومی بهره می ‌برند. در باتری لیتیوم یون ( li-on ) که خیلی پرکاربرد هستند چند سلول‌ گرد و استوانه ای در کنار هم چیده شده و داخل یک قاب پلاستیکی قرار می گیرند. این مجموعه باتری پرتابل را تشکیل می ‌دهد. باتری ‌های پرتابل یا اکسترنال معمولا در قسمت کف لپ ‌تاپ نصب می شود و برای تعویض آنها، قاب و بدنه باز نمی ‌شود.

داستان انواع باتری لپ تاپ

باتری های جدید لپ تاپ از نوع  Li – polymer

انواع اولترا‌بوک، مک بوک، مایکروسافت سرفیس از نسل ” جدید‌تر ” باتری داخلی بهره مند هستند. باتری لیتیوم یون پلیمر که شکل تخت و مسطح دارد، داخل بدنه و پنل مدل های جدید لپ ‌تاپ‌  نصب می شود. بهتر است برای تعویض باتری داخلی، از یک تعمیرکار لپ تاپ با تجربه کمک بگیرید.
اگر باتری شما به طرز محسوسی ضعیف شد، پس برای جایگزینی و تعویض آن درنگ نکنید زیرا زمانی که باتری لیتیوم یون پلیمری فرسوده شد حجم آن به طرز غیر قابل منتظره ای افزایش یافته و این موضوع برای قاب (صفحه تاچ) همچنین بردها و سایر قطعات الکتریکی دستگاه، خطرناک می باشد. ظاهرا این یک دردسر بزرگی محسوب می شود اما در عوض دستگاه ‌های جدید، نازک تر و سبک تر شده اند. به طوری که وزن یک لپ ‌تاپ 2021 (به تنهایی) خیلی کمتر از یک باطری لپتاپ تولید دهه 90 میلادی است!!!

باتری های جدید لپ تاپ از نوع  Li – polymer

آداپتور شارژر در کنار باتری

چرا به آداپتور برای شارژ باتری لپ تاپ نیاز است؟ منبع تغذیه لپ تاپ ( LAPTOP POWER ADAPTER ) لقب آداپتور را به خود اختصاص داده. زیرا این منبع تغذیه دو وظیفه مهم شارژ باتری و روشن نگه داشتن دستگاه را بر عهده دارد. شارژر لپ ‌تاپ، جریان متغیر با ولتاژ 220 ولت 2 آمپر را دریافت کرده و آنرا برای مصرف قطعات تنظیم می‌ کنند. این منبع تغذیه، ولتاژ ورودی V را به میزان محسوسی کاهش داده و آمپر A را افزایش می ‌دهد. معمولا سیستم دارای پردازشگر قوی و گرافیک دوم (GPU) از آداپتور قدرتمند‌تری استفاده می‌ کند. اما اینتل به عنوان سلطان دنیای پردازنده ‌ها در تلاش است که به وسیله Evo بتواند مصرف انرژی را کاهش دهد. بعضی از پر کاربرد‌ترین شارژر‌ها شامل این موارد می ‌باشند:
• شارژر 19 ولت 3.42 آمپر برای لپ تاپ ها و نوت ‌بوک: لنوو، ایسر، فوجیتسو، دل، اچ پی
• نسل جدید شارژر USB TYPE C با ولتاژ 5 الی 20 ولت برای انواع برند نوتبوک و مکبوک AIR

آداپتورهای اکسترنال پا به پای دستگاه ‌های جدید، همواره کوچک‌ تر می‌ شوند که این موضوع در هنگام خرید مشهود است. اما این لوازم همیشه در معرض آسیب فیزیکی و شوک الکتریکی قرار دارند. اگر شارژر شما فرسوده شده، نکات مهمی وجود دارد که برای خرید و جایگزین کردن آداپتور‌ها باید در‌نظر گرفته شوند که شامل این موارد می ‌باشند:
1. ولتاژ و آمپر ( وات خروجی ) شارژر باید با نیاز و ورودی لپ تاپ شما یکسان باشد.
2. سرسوکت آداپتور شما و آداپتور جدید باید یکسان باشد مثلا یکی از مدلهای 5.5mm*2.5mm – 7.4*5.0mm – USB TYPE C YUGA LOGO یا سایرفرم فاکتور موجود دربازار .
3. برخی از کانکتورها و سرسوکت ‌ها شباهت زیادی دارد اما باید قطبیت ( جهت + و – ) برابر باشد.

آداپتور شارژر در کنار باتری

همچنین نکات مهم در مورد باتری و آداپتور شارژ شامل موارد زیر می شوند:

• باتری و شارژر به طور معمول بین 3 تا 5 سال عمر می‌ کند.
• حرارت و دمای بالا دشمن درجه اول دستگاه و قطعات آن می باشد.
• برای افزایش طول عمر لوازم و قطعات لپ تاپ، آنها را از رطوبت دور نگه دارید.
• چرخه طبیعی شارژ باتری را رعایت کرده و آداپتور را در مواقعی که نیاز نیست از برق خارج کنید.
• قطعات با  پارت نامبر قابل شناسائی بوده و معمولا با PA شروع می شود و شامل اعداد و حروف می ‌باشد.
• از فروشگاه پارتاکو (پارت ایران) باتری و شارژر اورجینال و دارای ضمانت بخرید.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من یه لپ تاپ استوک خریدم اما فروشنده اینقدر اذیتم کرد که یه باتری خراب انداخته بود رو سیستم، به طوری که لپ تاپ سر نیم ساعت باتری تموم کرد و مجبور شدم بزنم شارژ ، اما بعد یه بارتی نو با هزار دردسر گفتم بندازن روش حتما موقع خرید لپ تاپ استوک مطمئن بشید باتری نو میندازن براتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا