همانطور که می‌دانید هارد دیسک یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری کامپیوتر و لپ‌ تاپ محسوب می‌شود. در بازار انواع بسیار زیادی از هارد دیسک‌ های اینترنال وجود دارد، ما در این مقاله یک راهنمای خرید جامع برای تهیه کرده‌ایم که بتوانید به راحتی هارد اینترنال مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در ابتدا و قبل از اینکه شما بخواهید یک هارد دیسک را خریداری کنید، باید مورد استفاده آن را مشخص کنید.

از میان انواع هارد دیسک‌ها چه هاردی مناسب شما است؟

در ابتدا با بررسی چند سوال ساده می‌توانید نیازهای اولیه خود را شناسایی کنید.
مورد استفاده شما از این هارد در کجاست؟ برای مثال به این پرسش پاسخ دهید که آیا هارد را برای گیمینگ می‌خواهید و یا به عنوان یک گرافیست نیاز دارید که کارهای طراحی تان را با آن انجام دهید. میزان حجم مورد نیاز شما در یکسال آینده چقدر است؟ برای مثال این هارد را در یک دیتا سنتر بزرگ می‌خواهید استفاده کنید و یا فیلم‌ها و عکس‌های خاطر انگیز ‌تان را داخل هارد نگهداری کنید.

13 نکته در خرید هارد اینترنال

چه هاردی برای کامپیوتر و یا لپ‌تاپ خوب است؟ کدام یک از این‌ها برای من مناسب‌تر است؟ مشخصات یک هارد اینترنال خوب چیست؟ از بین این همه نوع هارد من کدام را انتخاب کنم؟

برای پاسخ دادن به تمامی این سوالات در تهیه این محصول حتما به نکات ذیل توجه فرمایید:

1. نوع هارد
2. کارایی
3. تحمل پذیری
4. نویز
5. مصرف برق
6. قابلیت اطمینان
7. ظرفیت
8. قیمت
9. حافظه کش یا بافر
10. طول عمر
11. برند
12. نوع اتصال
13. سرعت

اتصالات هارد اینترنال چگونه است؟

هارد دیسک‌های اینترنال معمولا به درگاه SATA سیستم وصل می‌شود. ولی با گذشت زمان SATA 3 به عنوان یک استاندارد تبدیل شده است ولی همچنان در بازار هارد دیسک های کندتر SATA 2 نیز وجود داشته باشد. ولی همیشه بهتر است که هارد‌های سریعتر یعنی SATA 3 استفاده نماییم.

ظرفیت هارد اینترنال مناسب چقدر است؟

یکی از عوامل مهم در هنگام انتخاب هارد دیسک توجه به ظرفیت و میزان ذخیره‌سازی داده‌ها است.منظور از ظرفیت هارد میزان حجمی است که هارد دیسک در اختیار ما قرار می‌دهد.
در انتخاب یک هارد اینترنال باید توجه داشته باشید که چقدر اطلاعات را می‌خواهید درون هارد ذخیره کنید.
برای مثال فردی که با فایل‌های متنی برای نگهداری و ذخیره سازی سروکار دارد قطعا نیازمند یک هارد با ظرفیت بالا نیست ولی برعکس فردی که بیشتر با عکس و فیلم ونرم افزار های سنگین کار می‌کند باید یک هارد با ظرفیت بالا را تهیه نماید.

هارد دیسک‌ها معمولا چقدر می‌توانند عمر کنند؟

هارد دیسک‌ها معمولا دارای طول عمر طولانی هستند. این در حالی است که اگر دچار آسیب فیزیکی نشوند می‌توانند برای مدت بسیار زیادی کار کنند. یک نکته بسیار مهم این است که اگر منبع تغذیه سیستم دچار مشکل و آسیب شود از طول عمر هارد کم می‌شود.
آسیب های هارد‌ها معمولا به صورت Error Smart در نرم افزار HD Sentinel و HD Tune قابل مشاهده هستند.
این را هم بدانید که اگر بتوانید هر از گاهی هارد دیسک را از نظر سلامت و المان‌ها‌ی SMART به صورت دوره‌ای بررسی کنید باعث می‌شود هارد شما برای زمان زیادی قابل استفاده باشد و نیازی به هزینه اضافی برای تهیه یک هارد جدید نیست.

حافظه کش هارد دیسک چیست؟

حافظه کش یا همان بافر به عنوان یک حافظه موقت شناخته می‌شود. این حافظه یک واسط برای انتقال داده‌ها است. حال اگر هرچه میزان کش هارد دیسک بیشتر باشد، دیتاها‌ی بیشتری درون آن قرار داده می‌شوند و سرعت انتقال اطلاعات بیشتر می‎‌شود.

4,000,000 تومان
5 فروشگاه
8,700,000 تومان
4 فروشگاه
1,450,000 تومان
4 فروشگاه

سرعت RPM هارد چیست؟

به تعداد چرخش دیسک درون هارد در دقیقه PRMمی‌گویند. این بدان معناست که در یک دقیقه 540 دور دیسک در حال چرخش است تا دیتا‌ها انتقال پیدا کنند. لذا هر چه میزان این سرعت بالاتر باشد‌، راندمان هارد سریعتر می‌شود و همین موضوع باعث سرعت بخشیدن به انتقال داده‌ها می‌شود.
در همین راستا برای تهیه این محصول می‌توانید در زمان تهیه با دقت راهنمای خرید هارد اینترنال را مطالعه نمایید تا بتوانید یک هارد مقرون به صرفه با سرعت بالا خریداری کنید.

انواع هارد‌های اینترنال

در این بخش از مقاله ما به طور مفصل به معرفی انواع هارد های اینترنال می‌پردازیم.

1. هارد اینترنال عمومی (اقتصادی)

هارد‌های اینترنال عمومی یا خصوصی جزو هارد‌هایی هستند که شما می‌توانید با هزینه معقول و کاملا به صرفه آن را تهیه نمایید. زیرا این نوع هاردها نیاز‌های اولیه شما برای ذخیره سازی اطلاعات فراهم می‌کند.‌
وسترن ديجيتال بزرگ‌ترين توليدكننده‌ هارد ديسک در دنيا برای‌ مصرف‌های مختلف دارای هارد دیسک‌های متفاوتی می‌باشد.
زمانی که حرف از کیفیت هارد دیسک‌ها برای ذخیره سازی اطلاعات به میان می‌آید قطعا هارد وسترن دیجیتال یک پیشنهاد کاملا مناسب برای تهیه هارد دیسک است. برای مثال مدل 1 ترابایتی وسترن بلو بهترین هارد برای لپ‌تاپ خواهد بود.
هارد وسترن بلو جزو بهترین هارد برای کیس نیز محسوب می‌شود. زیرا این هارد کاربرد خانگی با محاسبات و پردازش تقریبا بالا را دارد. این نوع از هاردهای وسترن از سرعت خوبی برخوردار هستند.
سرعت چرخش موتور هاردهای اینترنال بلو شرکت وسترن دیجیتال 7200 دور دقیقه است. به همین امر شما می‌توانید از آن در ایکس باکس‌، لپ‌تاپ‌و همچنین کامپیوتر‌ استفاده نمایید.

2. هارد اینترنال برای گیمینگ

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به گیم و بازی دارید و به دنبال یک هارد پر قدرت برای اجرای سریع بازی هایتان هستید ما به شما هارد اینترنال و بلک را پیشنهاد می‌کنیم. مدل بلک وسترن دیجیتال یک هارد دیسک اینترنال پرسرعت برای گیمینگ است. بازی‌های رایانه‌ای گاهی ممکن است ظرفیتشان به 50 گیگابایت هم برسد. در نتیجه خرید یک هارد 6 ترابایتی وسترن دیجیتال بلک می‌تواند ارزش هزینه کردند را داشته باشد.

همچنین تفاوت اصلی که وسترن بلک با بقیه مدل‌های خود در این زمینه دارد سرعت است و همین باعث محبوبیت بیشتر در بین گیمرها می‌شود. هارد اینترنال وسترن بلک بهترین هارد برای گیمینگ بدون شک خواهد بود.
به طور کلی هاردهای مشکی دارای اطمینان بیشتر است و توانایی این را دارند که شما به راحتی بتوانید به دیتاهای ذخیره شده دسترسی پیدا کنید و با توجه به الگوریتم جدیدش دارای لرزش کمتر و همچنین عملکرد بهینه تری است.
البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که این هاردها از دو پردازنده تشکیل شده‌اند و این یک ویژگی بسیار خوبی در این محصول است.
هارد دیسک‌های بلو وسترن دیجیتال هم می‌توانند انتخاب خوبی برای انجام بازی‌های کامپیوتری باشند ولی با این تفاوت که ممکن است از نظر سرعت و عملکرد مانند هارد وسترن بلک نباشند.
از این حیث هارد دیسک های بلک بهترین هارد برای بازی‌های یارانه‌ای هستند.

3. هارد دیسک مخصوص عکاسان

مهمترین گزینه برای عکاسان در انتخاب هارد، میزان حجم ذخیره سازی اطلاعات آن می باشد. باید این را در نظر بگیرید که هر عکاسی ممکن است یک حجم متفاوتی را برای کار خود لازم داشته باشد.
اگر شما جزو کسانی هستید که برای تفریح هر چند وقت یکبار عکاسی می کنید، شاید اصلا نیازی به هارد نداشته باشید و با چند کارت حافظه هم بتوانید کار خود را راه بیندازید.
اما اگر شما عکاسی را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنید حداقل حجمی که باید تهیه کنید یک ترابایت است. البته این موضوع بستگی به کیفیت دوربین شما هم دارد.

برای مثال بدون آینه ها‌ی جدید سونی نیکون و کانن و یا DSLR های فول فریم جدید فایل ها را با حجم بالایی ذخیره می‌کنند و برای چنین دوربین‌هایی هارد 2 و 4 ترابایت هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سرعت هارد اینترنال مناسب عکاسان

یکی دیگر از مشخصه‌های هارد دیسک سرعت است. همانطور که می‌دانید هارد‌های اینترنال خارجی دو نوع هستند و مدل های دیسکی که قدیمی‌تر هستند سرعت کمتری دارند ولی عموما حجم بیشتری را دارند و دارای قیمت مناسب‌تری هستند.
از نظر سرعت هارد‌ها بین دو گروه 5400 و 7200 PRM تقسیم می‌شوند. بیشترین سرعتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد 7200 است. همانطور که می‌دانید در هارد‌ها فرآیند خواندن و نوشتن رخ می‌دهد و هارد سریع‌تر می‌تواند در زمان کمتری فایل‌های بیشتری را بخواند و بنویسد.
نوشتن زمانی رخ می‌دهد که اطلاعات در حال انتقال هستند و خواندن در زمانی اتفاق می‌افتد که داده‌ها از روی آن نمایش داده می‌شوند.

معرفی هارد اینترنال مناسب برای عکاسان

اگر به دنبال یک حافظه با بودجه اقتصادی و مناسب هستید، وسترن دیجیتال انتخاب خوب و مناسبی هستند.هارد دیسک‌های اینترنال WD Black به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند حجم بالایی از اطلاعات را ذخیره نماید.
این دسته از هارد‌های وسترن دیجیتال در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلفی عرضه گردیده است. این بدان معناست که شما می‌توانید بر اساس بودجه‌ای که می‌خواهید هزینه کنید وبراساس راهنمای خرید هاردهای اینترنال یکی از این مدل‌هارا انتخاب نماید.
هارد‌های سری وسترن دیجیتال به شما امکان ذخیره فایل‌های حجیم مانند عکس‌ها و فیلم‌ها را می‌دهد؛ این محصول به علت داشتن یک پردازنده 2 هسته‌ای می‌تواند جزو بهترین پیشنهادات خرید برای عکاسان می‌باشد. این دسته از هارد‌های اینترنال بهترین ظرفیت و عملکرد را در اختیار شما قرار می‌دهند.

4. هارد اینترنال دوربین مدار بسته

رای انتخاب یک هارد اینترنال مناسب برای دوربین مدار بسته باید به یک سری ویژگی ها توجه نماییم:
فرمت فشرده سازی: اولین ویژگی که باید هنگام انتخاب هارد دقت نماییم فرمت فشرده سازی دستگاه DVR است. امروزه بیشتر DVD ها از فرمت H.264 که جزو پیشرفته‌ترین فرمت فشرده سازی فیلم‌های مدار بسته است استفاده می‌کنند.

رزولوشن ضبط: این طبیعی است که هر چه میزان رزولوشن بالاتر باشد برای ضبط آنها به ظرفیت بیشتری بر روی هارد دیسک خود نیاز خواهید داشت.
میزان فشرده سازی: روش‌های فشرده سازی می‌تواند این امکان را به وجود آورد تا با کمترین افت کیفیت حجم فیلم‌های ضبط شده کاهش یابد. این در حالی است که شما می‌توانید از طریق کاهش بیشتر کیفیت تصویر ظرفیت فیلم های ضبط شده را هم کم کنید. البته این را هم در نظر بگیرید که بسیاری از جزئیات را با این کار از دست خواهید داد.
به همین منظور در زمان خرید این فاکتور مهم را حتما در راهنمای خرید هاردهای اینترنال توجه نمایید.
طول زمان ضبط: هر چقدر فیلم ضبط شده شما طولانی تر باشد به همان تعداد ظرفیت بیشتری برای ضبط آن نیاز خواهید داشت. از طریق شیوه‌هایی مانند مکانیزم تشخیص حرکت می‌تواند زمان ضبط تصاویر را بدون از بین رفتن قسمت‌های حساس و مورد نیاز کاهش داد.

هارد نظارتی دوربین مدار بسته

هاردهای اینترنال دارای برند‌های متفاوتی هستند ولی در این میان معمولا هارد دیسک‌های برند وسترن دیجیتال که جزو یکی از شرکت های تولید کننده هارد دیسک در جهان است یک انتخاب مناسب برای تهیه هارد‌های اکسترنال دوربین مدار بسته است.
هارد دیسک‌های این برند دارای کیفیت و ماندگاری بالایی است. هارد دیسک های شرکت وسترن دیجیتال در انواع و رنگ‌های مختلفی به بازار آمده است که به برخی از خصوصیات آنها می‌پردازیم:

هارد دیسک پرپل

هارد های بنفش وسترن دیجیتال مختص کاربری Surveillance یا نظارتی هستند که به صورت و ویژه و تخصصی در دستگاه ضبط دوربین مدار بسته ساخته شده اند. در ظرفیت 1 تا 6 ترابایت در بازار عرضه می‌شود.
البته در هنگام خرید برای متوجه شدن ظرفیت هارد باید با توجه به راهنمای خرید هاردهای اینترنال اقدام نمایید. این سری از محصولات ذخیره‌سازی از بابت انتقال محافظت شده داده‌ها خاطر جمع کنید.قابلیت عملکردی 24 ساعته را بدون هیچ گونه نقصی است.

5. هارد مخصوص حسابداری

در حوزه حسابداری ما با حجم زیادی از اطلاعات روبه رو هستیم. از همین رو شما نیاز به یک هاردی دارید که بتواند حجم زیادی از اطلاعات را در خودش ذخیره کند. اگر به دنبال تهیه هارد اینترنال هستید ما به شما هارد بلو شرکت وسترن دیجیتال را پیشنهاد می‌کنیم. این نوع هارد دارای یک حافظه مناسب و همچنین قیمت مقرون به صرفه است. البته در هنگام خرید باید به ظرفیت هارد‌ هم توجه نمایید. هارد‌های وسترن در اندازه های متفاوت از 1 تا 6 ترابایت است.

6. هارد مخصوص برنامه نویسی

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که به عنوان یک برنامه نویسی نیازمند چه نوع هاردی هستید؟ چه هاردی می تواند انتظارات و نیاز‌های شما را تامین نماید؟
هارد اینترنال مناسب برای برنامه نویسان باید بسیار سریع و با حجم بالایی باشد تا بتواند برنامه ها را سریع‌تر و روان‌ستر اجرا نماید.

فرض کنید برای مثال شما یک برنامه نویس اندروید هستید و برای اجرای برنامه هایتان به شدت با کمبود حجم و سرعت بسیار پایین روبرو هستید. پیشنهاد ما به شما تهیه هارد هارد وسترن بلک است.
زیرا این نوع هارد دارای حجم و سرعت بالایی است که در بازار از 1 تا 6 ترابایت در حال عرضه است و ما با توجه به بودجه خود می‌توانید یکی از آنها را تهیه نمایید. توجه داشته باشید که این نوع هارد دیسک به عنوان بهترین هارد برای برنامه نویسان به شمار می‌رود.
از این حیث باید این را هم مورد توجه قرار دهید که اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی انجام دهید می‌توانید از این برند رنگ بلو را انتخاب نمایید ولی این را هم توجه داشته باشید که سرعت که یک مشخصه مهم در برنامه نویسی است.
این نوع محصول شاید نتواند انتظارات شما را در آن حد تامین نماید ولی به عنوان یک هارد می تواند کار شما را راه بیندازد. برای مثال اگر شما در برنامه نویسی چنان حرفه ای نیستید و یا با برنامه‌های حجیم سر و کار ندارید می‌توانید از این نوع برند وسترن دیجیتال تهیه نمایید.

7. هارد اینترنال برای گرافیست‌ها

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که کارهای گرافیک را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و یا قصد شروع این حرفه را دارید در قدم اول نیازمند یک هارد با سرعت و حجم بالا هستید.

چون اگر با برنامه هایی نظیر فتوشاپ و یا ایلاسریتور کار کرده باشید و معطلی‌های زیادی را هنگام کشیدن یک طرح و یا خروجی گرفتن تحمل کرده باشید قطعا می‌دانید این موضوع چقدر باعث کندی کار و کلافگی می‌شود.
پس اگر تازه اول راه هستید و نمی‌خواهید گرفتار چنین مشکلاتی شوید و یا جزو افرادی هستید که از این موضوع به شدت رنج می‌برید پیشنهاد ما به شما تهیه هاردهای بلک وسترن دیجیتال است. این نوع هارد دیسک‌ها جزو بهترین هارد برای گرافیست ها است.

قطعا این مدل می تواند بهترین هارد برای طراحان باشد زیرا تفاوتی که این مدل با هارد دیسک‌های Green و Blue دارد در سرعت و کیفیت بالای آن است. همچنین جنس قطعات استفاده شده باعث افزایش طول عمر هارد دیسک‌ها می‌شود.
حافظه کش این هارد دیسک 64 مگابایت است و دارای هد 3.5 اینچی است. سرعت چرخش هارد درایو 7200 دور در دقیقه بوده و از رابط پرسرعت SATA3 با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه، برای انتقال داده‌ها استفاده می کند.

هارد مخصوص معماری

اگر شما به عنوان یک مهندس معمار و یا یک معمار طراح داخلی در این حوزه فعالیت می‌کنید با برنامه هایی نظیر اتوکد،تری دی مکس، وی ری و… کار کرده اید و یا تازه شروع به فعالیت در این حوزه نموده اید و دانشجو این رشته هستید؛ قطعا در هنگام کار کردن با این برنامه‌‌ها نیازمند سرعت بالا و همچنین ذخیره سازی داده‌های زیادی هستید.
به همین جهت حتما در زمان تهیه این محصول به راهنمای خرید هاردهای اینترنال توجه نمایید. شرکت وسترن دیجیتال با عرضه بهترین و با کیفیت‌ترین هارد‌ها توانسته مشتریان زیادی را جذب نماید.
مدل بلک وسترن دیجیتال هارد مناسب نقشه کشی خواهد بود زیرا این مدل دارای سرعت بالا و عملکرد بهینه است. همین این مزایا باعث می‌شود که این نوع محصول یک انتخاب مناسب برای بهترین هارد برای رندرینگ باشد.

8. هارد مناسب ماینینگ

در ابتدا باید بدانید که کلمه انگلیسی “ماینینگ” در زبان فارسی به معنای “استخراج” است. شما باید این را بدانید که قرار است درآمد خود را در قالب ارزهای دیجیتال دریافت کنید.
پس نیازمند یک هارد دیسک با توان پایدار و طول عمر بالا هستید. برای اینکه بتوانید محصول مورد نظر خودتان را تهیه نمایید قبل از خرید حتما به راهنمای خرید هاردهای اینترنال توجه نمایید.
نوع Ultrastar از سری تولیدات صنعتی ساخت شرکت وسترن دیجیتال به شمار می‌رود و در همین راستا بهترین هارد برای ماینینگ خواهد بود.
این مدل وسترن با دیوایس‌هایی مانند سرور، NAS ، ریگ ماینینگ ارز چیا و کامپیوترهای Desktop سازگار بسیار خوبی دارد.

8.هارد اینترنال برای سرور

همانطور که می‌دانید هارد دیسک‌های مناسب برای عملکرد‌ سرور و دیتاسنتر، باید از نظر فنی بهترین در نوع خود باشند و با احتمال خرابی بسیار پایین و درصد خطا کم باشد.
این دسته از هارد دیسک‌ها دارای سرعت خوبی هستند اما، در زمینه نویز و سروصدا غیر قابل تحمل هستند.
هارد دیسک اینترنال مخصوص دیتا سنترها مدل اولترا از شرکت وسترن دیجیتال است. هارد سرور باید به گونه ای باشد که بتواند اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کند و دارای سرعت بالا و همچنین اطمینان بالا در نگهداری اطلاعات باشد.
هارد گلد یکی دیگر از هارد‌های وسترن دیجیتال است و بهترین هارد برای سرور محسوب می‌شود.
هارد دیسک اینترنال مخصوص دیتا سنترها دارای ویژگی هایی نظیر پایداری و ذخیره سازی حجم بالا اطلاعات است.

9.هارد دیسک اینترنال مخصوص ذخیره سازی های شبکه

هارد دیسک‌هایی که در زمینه ذخیره سازی شبکه هستند جزو باکیفیت ترین و با دوام ترین هارد دیسک‌های دنیا به شمار می‌روند. این نوع هارد دیسک‌ها بر اساس نوع کاربرد خود ساخته شده‌اند که بتوانند به صورت به 24 ساعته روشن باشند و نقل و انتقال داده‌ها را انجام دهند. از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به مصرف پایین آنها اشاره کرد.
هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال جزو بهترین برندهای هارد محسوب می‌شوند. نوعRED آن جزو هاردهایی است که می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را در خود نگه دارد و همچنین از نظر امنیت بسیار زیاد قابل اطمینان است.

سخن پایانی

در انتها باز این نکته را بیان میکنیم که مهمترین مشخصه برای خریداری هارد اینترنال نوع استفاده شما از آن می باشد. شما می توانید از سایت آی تی بازار انواع هاردهای اینترنال را با هم مقایسه کنید و از بین فروشگاه های هارد اینترنال مورد نظر خود را خریداری کنید.

مونا طحان

نوشته های اخیر

لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی

زمانی که قصد خرید لپ تاپ دارید اول از همه نیازهای خود را بررسی خواهید…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای هواشناسی

نرم افزارهای آب و هوا در بسیاری از موقعیت ها بسیار مفید هستند، اما انتخاب…

2 ماه قبل

آموزش مرحله به مرحله حذف اکانت اینستاگرام

 حذف اینستاگرام ترسناک به نظر می رسد، به خصوص اگر یک کسب و کار کوچک…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای آرایش چهره برای اندروید و iOS

اکثر برنامه های روتوش و آرایش عکس در اندروید و iOS  به صورت رایگان در…

2 ماه قبل

نحوه کسب درآمد در تلگرام در سال 2024

در سال های اخیر اپلیکیشن تلگرام قدرت خود را به عنوان یک ابزار کسب درآمد…

2 ماه قبل

بررسی موشکافانه دوربین سامسونگ S24

در دنیای همیشه در حال تغییر تلفن های هوشمند، سامسونگ همچنان در صدر قرار دارد.…

2 ماه قبل