اخبار تکنولوژی

قراردادهای هوشمند در سیستم ارزهای دیجیتال

در این مقاله قصد داریم تا درباره قراردادهای هوشمند در سیستم ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. وقتی در سال ۲۰۰۸ بیت کوین معرفی شد کمتر کسی فکرش را می کرد که این ارز دیجیتال بتواند دنیا را اینطور تغییر بدهد. در واقع بیت کوین اولین سیستم‌ پولی غیرمتمرکز، دیجیتال و توزیع ‌شده در جهان است. شبکه بیت کوین با کمک مفهومی به ‌نام بلاک چین اطلاعات مربوط به تراکنش ‌های پولی را به‌ جای سرورهای بانکی و مرکزی، روی کامپیوترهای سراسر جهان توزیع می‌کند.

 با این روش می ‌تواند به صورت مستقل ارزش یا پول را به هر نقطه‌ ای از جهان انتقال دهد. حالا اتریوم یک قدم پا را فراتر گذاشته و امکان اجرای غیرمتمرکز کدهای کامپیوتری یا همان قرارداد هوشمند را هم فراهم کرده است تا بتوانیم علاوه بر پول، بقیه فرایندها را هم غیرمتمرکز کنیم. در حقیقت این سیستم به قصد غیرمتمرکز کردن اموری مثل بانکداری، مسائل مربوط به بیمه و غیره ایجاد شده است.

لیست قیمت ارز دیجیتال

قرارداد هوشمند چیست؟

یک قرارداد معمولی، توافقی بین دو یا چند نفر است که آنها را به چیزی در آینده متعهد می‌‌کند. مثل قرارداد اجاره یا قراردادهایی که با شرکت های بیمه گذار داریم. در دنیای مدرن کدهای کامپیوتری هم نوعی قرارداد هستند. به عنوان نمونه وقتی از اینترنت یک فایل خریداری می‌کنید، در پشت صحنه کدهایی وجود دارند که برای آنها تعریف شده است به این معنی که اگر کاربر پول را پرداخت کرد و مبلغ پرداختی هم صحیح بود، لینک دانلود فایل را نمایش بده، در غیر اینصورت پیغام خطا نشان بده. خلاصه اینکه در دنیای دیجیتال برای اجرای قراردادهای عادی نیاز به واسطه ‌هایی داریم که مجبور هستیم به آنها اعتماد کنیم.

این واسطه‌ ها می‌توانند سرورهای متمرکز کامپیوتر باشند همانطور که واسطه هایی مانند بانک ‌ها و دولت ‌ها در دنیای واقعی وجود دارند. چیزی که قرارداد هوشمند را نسبت به قرارداد عادی متفاوت کرده، استفاده از فناوری بلاک چین است که ما را از اعتماد کردن به واسطه ها بی ‌نیاز می‌کند. به عبارت دیگر، قرارداد هوشمند کدی است که روی بلاک چین فعال می‌شود تا بدون نیاز به واسطه ‌ها، شرایط یک توافقنامه بین دو طرف را بررسی و اجرا کند. اتریوم متمرکز تر از سایر ارزهای دیجیتال بر روی سیستم قراردادهای هوشمند تمرکز  می کند. در مورد اینکه اتریوم چیست و از کجا می آید در آی تی بازار بیشتر بخوانید.

یک قرارداد هوشمند چه مزیتی دارد؟

زمانی که یک قرارداد هوشمند بر روی یک بلاک چین آزاد مثل اتریوم یا یک ارز دیجیتال دیگر اجرا شود، دیگر قابل توقف نیست و هیچ‌ فردی نمی ‌تواند جلوی اجرای آن را بگیرد. با قراردادهای هوشمند می‌ توان برنامه ‌ها و پروژه‌ هایی را ساخت که بدون هیچگونه واسطه‌ و توقف تا انتها به کار خود ادامه دهند. به این برنامه ‌ها برنامه ‌های غیرمتمرکز یا (Dapp) هم گفته می شود. جالب است که حتی شخص برنامه ‌نویس قرارداد هوشمند هم نمی ‌تواند کد قرارداد هوشمند ثبت شده در بلاک چین را تغییر دهد.

روش کار قراردادهای هوشمند مشابه با کار دستگاه‌ های فروش خودکار است که در مکان های عمومی قرار دارند. وقتی شما قصد خرید یک نوشیدنی با استفاده از این دستگاه ‌ها را دارید، پول را به دستگاه وارد می‌کنید و دستگاه به صورت خودکار پول شما را پردازش می‌کند و نوشابه را تحویل می‌ دهد، بدون این‌که پای واسطه‌ ای در میان باشد. چیزی که به زودی با در دست داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال امکان پذیر خواهد بود. در نهایت اینکه هدف اتریوم در سیستم ارزهای دیجیتال کار و گسترش بر روی قرار دادهای هوشمند خواهد بود.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نمایش دیدگاه ها

  • خیلی جالب و اموزنده بود و به سادگی زاجع به واسطه ها صحبت کرده بود...من همیشه برام سوال بود چطوری از ارزعای دیحیتال مثلا همین اتریوم استفاده میشه..ممنون از متن خوبتون

نوشته های اخیر

لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی

زمانی که قصد خرید لپ تاپ دارید اول از همه نیازهای خود را بررسی خواهید…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای هواشناسی

نرم افزارهای آب و هوا در بسیاری از موقعیت ها بسیار مفید هستند، اما انتخاب…

2 ماه قبل

آموزش مرحله به مرحله حذف اکانت اینستاگرام

 حذف اینستاگرام ترسناک به نظر می رسد، به خصوص اگر یک کسب و کار کوچک…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای آرایش چهره برای اندروید و iOS

اکثر برنامه های روتوش و آرایش عکس در اندروید و iOS  به صورت رایگان در…

3 ماه قبل

نحوه کسب درآمد در تلگرام در سال 2024

در سال های اخیر اپلیکیشن تلگرام قدرت خود را به عنوان یک ابزار کسب درآمد…

3 ماه قبل

بررسی موشکافانه دوربین سامسونگ S24

در دنیای همیشه در حال تغییر تلفن های هوشمند، سامسونگ همچنان در صدر قرار دارد.…

3 ماه قبل