موبایل

اندروید یا iOS، کدام سیستم عامل امنیت بیشتری دارد؟

در زمان خرید یک گوشی موبایل قطعا سیستم عامل و امنیت آن از مهم ترین نکاتی است که کاربران به آن توجه می کنند. نکات مهمی وجود دارند که بر روی تصمیم خرید یک گوشی با سیستم عامل اندروید و یا iOS تاثیر می گذارد. ضمن اینکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی به همان میزان که امنیت سیستم عامل ها برای جلوگیری از هک شدن بالاتر رفته است، میزان حمله های سایبری هم افزایش پیدا کرده است. اینجاست که میزان امنیت یک سیستم عامل اهمیت پیدا می کند.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت امنیت سایبری Binary Defense منتشر کرده است گوشی های آیفون با سیستم عامل آی یو اس کمتر از گوشی های با سیستم عامل اندروید در معرض هک شدن هستند. این موضوع به فاکتورهایی مانند به روز رسانی نرم افزاری خودکار، هزینه بالای هک کردن یک سیستم عامل iOS، و محدودیت های متعددی که کاربران برای سفارشی سازی آیفون خود دارند در مجموع گوشی آیفون و سیستم عامل iOS را امن تر از اندروید و گوشی های اندرویدی کرده است.

گوشی با امنیت بالا اندروید یا آی یو اس

لیست قیمت گوشی موبایل

هرچند در این میان این کاربران هستند که ریسک هک شدن را برای گوشی های خود بالاتر می برند. آن هم با نصب برنامه ها و اپلیکیشن های غیراستاندارد و شبکه های اینترنت ناامن. در هر صورت معایب و مزایایی برای هر دو نوع سیستم عامل وجود دارد که در زیر به آنها پرداخته می شود:

میزان امنیت سیستم عامل iOS

در هنگام کار با گوشی آیفون حتما متوجه شده اید که میزان دسترسی به اپ ها و تنظیمات اینترنت محدودیت هایی دارد. اپل این محدودیت ها را به جهت حفظ کاربرانش از خطرات احتمالی ایجاد کرده است. پس یکی از عمده ترین دلایل امنیت بالاتر iOS در واقع همین محدودیت های اعمال شده است. گزینه های پرریسک به صورت پیش فرض توسط خود اپل در نظر گرفته شده و محدودیت هایی برای ایجاد بستر خطر انجام شده است.

از مزایایی که آیفون دارد این است که به محض انتشار آپدیت های نرم افزاری و امنیتی کاربر می تواند آن را بر روی گوشی آیفون خود اعمال کند. تمامی بخش ها و زیرساخت های مربوط به آیفون توسط خود اپل کنترل می شود و بنابراین با انتشار آپدیت های نرم افزاری و امنیتی برای آیفون احتمال سوء استفاده از این سیستم عامل کاهش پیدا می کند. این موضوع برای آنتی ویروس هایی که اپل منتشر می کند نیز صادق است.

از طرف دیگر تنها راه دسترسی به اپ های مورد نظر کاربران اپ استور است. اپل از ابتدا قوانین سخت گیرانه ای را برای قرارگیری اپ ها در iOS در نظر گرفته است. با این قوانین اپل اپ ها را مستقیما بررسی و میزان امنیت آنها را می سنجد تا از ایجاد و بارگزاری برنامه های مخرب بر روی اپ استور جلوگیری کند. از طرف دیگر حتی اگر این اپلیکیشن ها دانلود و نصب هم بشوند اگر اپل امنیت آنها را تایید نکند می تواند آنها را حذف و از کار بیندازد.

میزان امنیت سیستم عامل آی یو اس

میزان امنیت سیستم عامل اندروید

باید توجه داشت که گوگل هم تلاش های زیادی را در راستای بالابردن امنیت دستگاه های اندرویدی انجام داده است. با همه این وجود برنامه های مخرب برای اندروید هنوز هم از iOS بیشتر است. مخصوصا در مواردی که هکر حرفه ای هم نباشد. گوشی موبایل با سیستم عامل اندرویدی به نسبت آیفون ها میزان سفارشی سازی بیشتری دارند و در نتیجه دسترسی آنها به برنامه های متعدد بیشتر است.

همین ریسک هک شدن را در این دستگاه ها بیشتر می کند. ضمن اینکه تعداد برنامه های مخرب برای دستگاه های اندرویدی از iOS بیشتر است. انتشار دیرهنگام آپدیت برای اندروید هم یکی دیگر از دلایل کاهش امنیت گوشی های اندرویدی است. بعضی از گوشی های اندرویدی هم وجود دارند که تنها دو تا سه سال از یک برنامه به روزرسانی نرم افزاری پشتیبانی می کنند و بعد از این زمان کاربر مجبور به استفاده از یک گوشی جدید است.

میزان امنیت سیستم عامل اندروید

در نهایت باید گفت هرچند هر دو این سیستم عامل ها تلاش خود را برای تامین امنیت انجام میدهند ولی سیستم عامل iOS در کل امنیت بیشتری نسبت به سیستم عامل اندروید و دستگاه های اندرویدی دارد. هرچند حفظ این میزان امنیت تا حدی هم به خود کاربر و عدم استفاده از برنامه ها و شبکه های اینترنتی برمی گردد.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. کاملا درسته، امنیت IOS به مراتب خیلی خیلی بیشتر و بهتر از اندروید هست، هرچند که اندروید در قسمت تنظیماتش یه گرینه داره که از منابع ناشناس خود کاربر میتونه غیرفعالش کنه و هر اپی رو دانلود کنه و محدودیتی روی این مسئله نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا