موبایل

مقایسه پنل IPS LCD با پنل AMOLED موبایل

به تازگی مدل های زیادی از پنل 120 هرتزی IPS LCD برای گوشی های موبایل استفاده می شوند که می توان گفت این پنل ها جایگزینی برای پنل های AMOLED با نرخ تازه سازی 60 هرتز می باشند. در سال 2020 نمایشگرهای با نرخ رفرش بالا تبدیل به یک ترند برای گوشی های هوشمند شدند.

هرچند ما شاهد عرضه پرچمدارانی با نرخ رفرش 90 و 120 هرتز بودیم ولی استفاده از پنلی با رفرش 120 هرتز برای گوشی های میان رده تنها در مواردی خاص یک گام رو به جلو تلقی می شود. تا حالا نمایشگر های با نرخ تازه سازی 60 هرتز استاندار محسوب می شدند. این استاندارد به این معنیست که صفحه نمایش در هر ثانیه 60 بار رفرش می شود. برای پنل های 90 و 120 هرتز هم به همین ترتیب است. یعنی نمایشگر در هر ثانیه 90 و یا 120 هرتز رفرش می شود.

رفرش ریت در نمایشگر موبایل

لیست قیمت ال سی دی گوشی موبایل

نرخ رفرش 60، 90 و 120 هرتز به چه معنی است؟

نرخ تازه سازی یا رفرش در حقیقت به معنای تجربه کاربر از میزان روان بودن صفحه نمایش در گوشی موبایل یا تبلت است. واضح است که هر چه این میزان رفرش رقم بالاتری داشته باشد میزان روان تر بودن هم بیشتر است. در حال حاضر در بازار ال سی دی با نرخ رفرش 144 هم عرضه می شود اما نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی 90 و 120 هم قابل دسترس تر هم اقتصادی تر هستند و کیفیت خوبی هم عرضه می کنند.

در طرف دیگر نمایشگر های امولد قرار می گیرند که به خاطر مصرف انرژی پایین تر در گوشی موبایل، مورد استفاده گسترده ای از طرف کارخانه های تولید تلفن همراه قرار گرفت. در پنل امولد رنگ مشکی عمیق تر و رنگ ها بیشتر اشباع هستند. این موضوع باعث می شود تجربه دیداری لذت بخش برای کاربر رقم بخورد. پیش از این در مقاله ای در مورد تفاوت نمایشگر امولد و اولد در گوشی های موبایل به بررسی تفاوت این دو نوع نمایشگر هم پرداخته بودیم.

نرخ رفرش 60، 90 و 120 هرتز به چه معنی است

پنل 120 هرتزی IPS LCD یا پنل AMOLED 60 هرتزی، کدام بهتر هستند؟

در حال حاضر در بازار گوشی های میان رده دو انتخاب در نوع نمایشگر وجود دارد. یک مورد نمایشگر LCD با نرخ رفرش 90 و 120 هرتز است و مورد دیگر پنل امولد با نرخ تازه سازی استاندارد 60 هرتز. موردی که وجود دارد این است که اگر با گوشی موبایل خود زیاد بازی می کنید احتمالا پنل با نرخ رفرش بالاتر برای شما گزینه مناسب تری خواهد بود. اما از طرف دیگر پردازنده گوشی موبایل شما باید پردازنده قدرتمندی باشد تا این نرخ رفرش بالا را بهتر پشتیبانی کند. به عبارت ساده تر اگر شما یک گوشی با نمایشگر استاندارد و پردازنده قوی تر داشته باشید، عملکرد بهتری را تجربه خواهید کرد تا زمانی که یک گوشی با پنل نمایشگر IPS LCD داشته باشید که از یک تراشه متوسط بهره می برد.

پنل 120 هرتزی IPS LCD یا پنل AMOLED 60 هرتزی

در مجموع باید گفت یک نمایشگر امولد با نرخ رفرش معمولی گزینه بهتری در بین گوشی های میان رده خواهد بود. اما در گوشی های پرچمدار شما می توانید از هر دو ویژگی جذاب نمایشگر امولد با نرخ رفرش بالا بهره ببرید. در حقیقت در یک گوشی میان رده یک پنل 60 هرتزی امولد به مراتب بهتر از یک گوشی با پنل IPS LCD با نرخ رفرش 120 هرتز است. چرا که نرخ رفرش 90 و 120 اغلب به یک ابزار تبلیغاتی برای شرکت های تولید کننده گوشی های موبایل برای LCD موبایل تبدیل شده است. چرا که اگر این گوشی ها پردازنده قوی نداشته باشند شما مجبورید این نرخ تازه سازی را به 60 هرتز برگردانید.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بله کاملا درسته، برای استفاده بهینه از رفرش 120 و 90 هرتز باید پردازه قوی ای هم دشاته باشید در غیر این صورت اون کیفیتی که میخوایید رو نمیدونیم بهره ببرید، یکی از مزایای AMOLED این هست که وقتی صفحه نمایش مشکی میشه پیکسل ها کاملا خاموش میشوند و باعث میشه عمق رنگ بهتری داشته باشن و مورد مهم اینه که باعث صرفه جویی در باتری هم میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا