Connect with us

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

منتشر شده

در

راهنمای خرید مانیتور مخصوص بازی

گاهی اوقات قصد ما از خرید یک مانیتور برای استفاده روزمره در خانه است و ممکن است با مدت کوتاهی تحقیق کردن مانیتور مناسب خانه خود را انتخاب نمایید. اما در صورتی که به دنبال مانیتور گیمینگ باشید یا قصد خرید یک مانیتور برای بازار های معاملاتی را داشته باشید باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که در صورت استفاده پی در پی باعث بروز احساس خستگی در شما نشود. در ادامه این مقاله قصد داریم نکات مهم در زمینه خرید مانیتور گیمینگ و برخی از بهترین مانیتورهای گیمینگ در بازار را بررسی کنیم.

در صورتی که شما برای خود یک سیستم قدرتمند تهیه کرده اید و بهترین قطعات کامپیوتر بازار مانند کارت گرافیک های قدرتمند را برای سیستم کامپیوترتان در نظر گرفته اید، هنوز زنجیره کامل نشده است و برای لذت بردن از کیفیت بسیار بالا در بازی باید مانیتور با کیفیتی نیز در اختیار داشته باشید. برخی از ویژگی های مهم برای خرید مانیتور گیمینگ شامل رزولوشن، سایز مانیتور، رفرش ریت، قابلیت HDR، رنگ های پشتیبانی شده و پورت های ورودی و خروجی مانیتور می باشد.

سیستم و مانیتور گیمینگ QLED

سیستم و مانیتور گیمینگ QLED

سایز و رزولوشن مانیتور گیمینگ

از آن جایی که سایز مانیتور و رزولوشن پشتیبانی شده در آن مانند یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند و با هم بازی می کنند، این دو گزینه را در کنار هم بررسی خواهیم کرد. احتمالا انتخاب سایز مانیتور که وابسته به میز کار شما است از قبل انتخاب شده باشد اما به طور معمولی سایز 24 تا 32 اینچ انتخابی مناسب خواهد بود. بدیهی است که هر چه سایز مانیتور بزرگتر باشد از رزولوشن بیشتری برخوردار خواهیم بود که جزئیات تصاویر را با دقت بیشتری به ما نمایش می دهد. البته این به آن معنا نیست که اگر مانیتور گیمینگ شما کوچک باشد، رزولوشن کمتری دارد بلکه بسیاری از مانیتور ها با سایز های کمتر از رزولوشن HD یا رزولوشن 4K پشتیبانی می کنند.

حالا قصد داریم تفاوت های انواع مانیتور منحنی، عریض و مانیتور هایی با دو صفحه نمایش را بررسی کنیم تا ببینیم کدام نوع ماینتور برای ما مناسب است؟

  • مانیتور های منحنی به خصوص اگر از سایز بزرگی برخوردار باشند این امکان را به شما می دهند که در بازی یا در کار غوطه ور شوید و علاوه بر احساس راحتی، از لحظات خود لذت ببرید.
  • نمایشگر های خمیده از وضوحی نسبتا غیر عادی برخوردار هستند که در بازی های مختلف از میدان دید وسیع پشتیبانی نمی کنند و همچنین در حین کار ممکن است برخی از جزئیات برای شما ملموس نباشد.
  • مانیتورهایی که دارای دو صفحه نمایش هستند دارای درزی هستند که در حین بازی کردن ممکن است تمرکز شما را از بین ببرد و همچنین در حین فعالیت در بازار های مالی، باعث سردرگمی شما بشود.
مانیتور گیمینگ QLED با رزولوشن بالا

مانیتور گیمینگ QLED با رزولوشن بالا

زمان پاسخگویی در مانیتور گیمینگ

زمان پاسخگویی یا Monitor’s Response Time در واقع به مدت زمانی گفته می شود که مانیتور شما از رنگی به رنگ دیگر تغییر پیدا می کند، به عنوان مثال سوئیچ رنگ از مشکی به سفید و یا سفید به مشکی در حین بازی توجه شما را جلب خواهد کرد. معمولا سوئیچ رنگ در مانیتور ها زیر 10 میلی ثانیه انجام می شود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که با پیشرفت علم و تکنولوژی این نرخ در مانیتور های گیمینگ به زیر 5 میلی ثانیه نیز رسیده است، در نتیجه لذت بیشتری را در حین بازی تجربه خواهید کرد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام برای خرید مانیتور گیمینگ، مانیتوری را انتخاب کنید که زمان پاسخگویی تصویر در آن زیر 5 میلی ثانیه باشد.

اهمیت Refresh Rate در مانیتور گیمینگ

نرخ تازه سازی تصاویر یا همان رفرش ریت در مانیتور از نکاتی است که در صورت اقدام برای خرید مانیتور گیمینگ از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. نرخ تازه سازی تصاویر که بر اساس هرتز اندازه گیری می شوند هرچه بیشتر باشد بهتر است و لذت بیشتری را در پی خواهد داشت. حداقل رفرش ریت در مانیتور گیمینگ 60 هرتز می باشد. تا به امروز مانیتور هایی با نرخ 144 هرتز نیز به بازار عرضه شده اند که سرعت بسیار بالایی دارند و تفاوت این دو را می توانید در حین بازی و شلیک کردن متوجه بشوید. همچنین در بازار مانیتور هایی با نرخ 240 هرتز نیز روانه شده اند که از کیفیت و سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند، البته خرید آن تنها  در صورتی که یک گیمر حرفه ای باشید، انتخابی هوشمندانه خواهد بود.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا باقی اجزای سیستم شما از این نرخ تازه سازی پشتیبانی می کنند یا خیر؟ چرا که اگر زنجیره کامل نباشد امکان بهره مند شدن از آن وجود نخواهد داشت.

اهمیت قابلیت HDR در مانیتور گیمینگ

قابلیت HDR که خلاصه عبارت  High Dynamic Range می باشد قادر به ایجاد تفاوتی چشمگیر در تصاویر و رزولوشن تصاویر می باشد. محدوده رنگ هایی که نمایش داده می شوند در مانیتور های گیمینگ بسیار گسترده تر هستند و لذت بازی را تا حد قابل توجهی افزایش می دهند. گفتنی است که خرید مانیتور با قابلیت HDR از قیمت بالاتری برخوردار خواهد بود، بنابراین در صورتی که به دنبال خرید مانیتور گیمینگ با قیمتی مقرون به صرفه هستید، انتخاب مانیتور Display HDR 400 هوشمندانه خواهد بود.

قابلیت HDR که به یک استاندارد مهم در زمینه خرید مانیتور تبدیل شده است، کنتراست بیشتر با هایلایت های روشن تر و سایه های عمیق تر را ارائه می دهد و رنگ ها همگی زنده خواهند بود. بهره مند شدن از این قابلیت محبوب علاوه بر خرید مانیتور با قابلیت HDR به کارت گرافیک و دیگر اجزای کامپیوتر شما نیز بستگی دارد.

همچنین در صورتی که پشتیبانی از محدوده رنگی معیار مهمی برای شما می باشد، میزان 100% sRGB محدوده ای منطقی برای همه افراد خواهد بود و آن ها را آزار نخواهد داد.

مانیتور مخصوص بازی QLED

مانیتور مخصوص بازی QLED

پورت های ورودی و خروجی در مانیتور گیمینگ

همان طور که می دانید برای خرید مانیتور گیمینگ باید به پورت های ورودی و خروجی پشتیبانی شده در آن توجه داشته باشید، مانیتور های گیمینگ از استانداردهای مختلفی پشتیبانی می کنند که شامل استانداردهای HDMI، VGA، USB و غیره می باشند. اصالت و کیفیت در کابل هایی که استفاده می کنید از نکات حائز اهمیت در تهیه مانیتور گیمینگ می باشد، چرا که با کیفیت تصاویر در حین کار و یا در حین بازی ارتباط مستقیم دارد.

مقایسه مانیتور های گیمینگ پرفروش در بازار

اگر انتخاب و خرید مانیتور گیمینگ تبدیل به یکی از دغدغه های شما شده است و به دنبال بهترین مانیتور گیمینگ می گردید می توانید با بررسی برخی از محبوب ترین مانیتور های گیمینگ در بازار به نتیجه درستی دست پیدا کنید. برخی از این مانیتور های محبوب شامل مانیتور گیمینگ جی پلاس 27 اینچ GGM-k275FN، مانیتور گیمینگ ایسوس 21.5 اینچ VP228HE، مانیتور گیمینگ گیم مکس 31.5 اینچ GMX32C165Q، مانیتور گیمینگ جی پلاس 32 اینچ GGM-K327QN، مانیتور گیمینگ ال جی 34 اینچ 34UC79G و مانیتور گیمینگ سامسونگ 27 اینچ C27FG70 می باشد که می توانید در سایت آی تی بازار نسبت به مطالعه مشخصات فنی دقیق، لیست فروشندگان و لیست قیمت های آن ها اقدام نمایید.

پرسش های متداول در مورد مانیتور گیمینگ

    1. در خرید مانیتور گیمینگ به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

      نکاتی مانند سایز مانیتور، رفرش ریت، رزولوشن، قابلیت HDR، رنگ های پشتیبانی شده و پورت های ورودی و خروجی مانیتور از اهمیت بالایی در خرید مانیتور گیمینگ برخوردار هستند.

    2. چه سایزی برای خرید مانیتور گیمینگ مناسب خواهد بود؟

      انتخاب سایز مانیتور گیمینگ بر اساس فضایی است که در اختیار دارید، اما بدیهی است که هر چه سایز مانیتور گیمینگ شما بزرگتر باشد از رزولوشن بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

    3. قابلیت HDR در مانیتور گیمینگ به چه معناست؟

      قابلیت HDR یا High Dynamic Range باعث می شود که محدوده نمایش رنگ ها و به طور کلی کیفیت نمایش تصاویر تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند که منجر به بیشتر لذت بردن از بازی خواهد شد.

    4. اهمیت refresh rate چه اهمیتی در خرید مانیتور گیمینگ دارد؟

      رفرش ریت تاثیر مستقیم در سرعت عملکرد مانیتور دارد و هر چه میزان آن بیشتر باشد از سرعت بالاتری نیز برخوردار خواهیم بود.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار