گجت

گجت های پوشیدنی چقدر قابل اعتماد هستند؟

برای کاربران گجت های پوشیدنی این سوال همیشه مطرح است که گجت های پوشیدنی چقدر قابل اعتماد هستند؟ آیا میزان کالری اندازه گرفته شده توسط آنها درست است یا خیر و می توان بر اساس آن رژیم غذایی و ورزشی را رعایت کرد. اگرچه در حال حاضر تعدادشادی اپلیکیشن و دستگاه هوشمند در بازار وجود دارند که  می ‌توانند سوخت کالری را در بدن شما اندازه بگیرند، اما مشخص نیست که این کار با چه میزان دقت صورت می‌ گیرد.

گجت های پوشیدنی از برندهای مختلف معمولا عملکردی قابل قبول دارند، اما باز هم نمی توان به میزان زیادی به اطلاعات آنها استناد کرد. همچنین قادر به اندازه ‌گیری تأثیر فعالیت‌ هایی نیستند که شتاب‌ سنج دستگاه را درگیر نمی‌ کنند. برای مثال می ‌توان کالری سوزانده  شده هنگام دویدن روی تردمیل را اندازه گرفت، اما نمی‌ توان به پایش سوخت کالری هنگام بلند کردن وزنه پرداخت. اما تجربه نشان داده که حتی بهترین پوشیدنی‌ ها هم در این حوزه بی‌ نقص عمل نمی‌ کنند و بخش اعظمی از فرآیند سوخت کالری به ویژگی‌ های گوارشی شخص بستگی دارد و هیچ گجت پوشیدنی نمی ‌تواند این فاکتور را نیز در نظر بگیرد.

پایش آیتم های مهم توسط دستبند و ساعت هوشمند

لیست قیمت گجت پوشیدنی

آیا ساعت هوشمند کالری سوزانده شده را درست اندازه می گیرد؟

اگر در حال انجام کاری هستید که ضربان قلبتان را بیشتر می ‌کند، ساعت هوشمند یا دستنبد هوشمند قادر به پایش آنها هستند. آنچه این دستگاه ‌ها قادر به تشخیص دادن آنها از یکدیگر نیستند، میزان کالری‌ هایی است که شما می ‌خواهید سوزانده شوند (مثلا با افزایش ضربان قلب از طریق یوگا) و میزان کالری هایی که شما نمی ‌خواهید بسوزند (مثلا با افزایش ضربان قلب از طریق استرس). برای اینکه این دیوایس‌ ها اطلاعات دقیقی از سوخت کالری به دست آورند، باید برای هر شخصی که از آنها استفاده می کند شخصی ‌سازی شوند. در این صورت خواهند دانست که شما هنگام یک ورزش خاص، چه میزان انرژی صرف خواهید کرد. با دسترسی به تجهیزات پیچیده ‌تر، می ‌توان نوعی استاندارد شخصی برای فعالیت‌ های فیزیکی به وجود آورد.

هرچند فارغ از سایر قابلیت‌ ها، این نوع از گجت می‌تواند نشان دهند که کاربر چه میزان کالری را می ‌سوزاند. ولیکن با پایش کالری سوزانده شده، معیار مستقیمی به دست نمی آید. اطلاعات نهایی باید بر اساس چند پارامتر مختلف محاسبه شوند که بسیاری از آنها وابسته به بدن هر فرد و متمایز از بدن فرد دیگر هستند. مطالعات نشان می ‌دهند که گزارش مصرف انرژی به دست آمده از گجت های پوشیدنی، تفاوتی چشمگیر با معیارهای استاندارد طلایی مصرف انرژی دارند. اینکه دستگاه کالری ‌ها را کمتر یا بیشتر از میزان حقیقی محاسبه می ‌کند یا خیر، بستگی به خود دستگاه، فعالیت شخص و میزان فعالیت دارد.

آیا ساعت هوشمند کالری سوزانده شده را درست اندازه می گیرد

بنابراین گجت های پوشیدنی آن‌قدر پیشرفته نیستند که بتوانند برای پایش ‌های حیاتی مانند پایش دقیق مصرف انرژی به دلایل پزشکی یا برای ورزشکاران حرفه‌ ای، استفاده شوند. نباید کاملا بر اعداد و ارقام گزارش شده از سوی دستبند هوشمند یا ساعت هوشمند متکی بود. دقت دیوایس ‌های مختلف پوشیدنی در اندازه ‌گیری مصرف انرژی (یا همان سوزاندن کالری) می ‌تواند بسیار متغیر باشد.

گجت های هوشمند چه مواردی را در بدن بررسی می کنند؟

اصلی ‌ترین فاکتورهای مؤثر، سنسورها و الگوریتم ‌های استفاده ‌شده هستند. سنسوری که تا به امروز به صورت متداول استفاده شده، شتاب‌ سنج می باشد. دیوایسی که عمدتا حرکت تمام بدن را می سنجد. شتاب ‌سنج برای مثال برای سنجش قدم زدن یا دویدن فرد و شمارش گام ‌های برداشته شده استفاده می ‌شود. مشکل این است که تمام فعالیت ‌های فیزیکی با شتاب ‌سنج قادر به پایش و اندازه گیری نیستند. تمرینات قدرتی معمولا بر تقویت عضلات متکی هستند و حتی شدیدترین و دشوارترین تمرینات این چنینی هم اگر در جایی ثابت انجام شوند، توسط شتاب‌ سنج پایش نمی ‌شوند.

برای مثال اگر فردی یک پایشگر فعالیت فیزیکی به مچ دست بسته‌ باشد و مشغول شنا رفتن یا دراز نشست باشد، برای چنین تمریناتی، معمولا از یک سنسور ثانویه برای پایش ضربان قلب استفاده می ‌شود. با پایش ضربان قلب، به دست آوردن تصویری دقیق تر از میزان شدت تمرین و انرژی مصرفی امکانپذیر می ‌شود. پایشگرهای انرژی مصرفی در سطح آزمایشگاهی ممکن است شامل سنسورهای اضافه برای پایش حرارت بدن، دمای هوا، جریان حرارت، تعرق، فشار هوا و چیزهایی از این دست هم باشند. این سنسورها تصویری کامل از فعالیتی که در حال انجام است تهیه می کند و دقت پایش را به شکل چشمگیری افزایش می ‌دهند.

گجت های هوشمند چه مواردی را در بدن بررسی می کنند

عامل کلیدی دیگر در دقت، الگوریتم استفاده شده است که اطلاعات سنسور را تبدیل به اطلاعات انرژی مصرف می‌ نماید. این الگوریتم ‌ها ممکن است بسیار ساده باشند برای مثال هرچه تعداد گام بیشتری بردارید، کالری بیشتری می‌سوزانید یا اینکه بسیار پیچیده تر از این موارد باشد. برای مثال الگوریتم ‌هایی که ما در آزمایشگاهمان توسعه می ‌دهیم ممکن است شامل تشخیص فعالیت فیزیکی در مرحله نخست مانند نشستن، ایستادن، قدم زدن، دوچرخه ‌سواری،‌ رانندگی و غیره باشند و سپس با استفاده از یک مدل مشخص از همان فعالیت فیزیکی، انرژی مصرفی را تخمین می ‌زنیم.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی مطلب آموزنده ای بود، اما من ساعت هوشمند شیائومی خریدم بعد از چند با استفاده که بررسی کردم و چکش میکردم دیدم دقیق نمیزنه، مثلا وقتی راه میرفتم با وقتی دوچرخه سواری میکردم یک میزان نشون میداد، حالا نمیدونم بقیه ساعتای هوشمند از برندا اپل و.سامسونگ هم همینطوره یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا