ماینینگ

آشنایی با جهان مجازی و پلتفرم های متاورس

محبوبیت پلتفرم های متاورس در دو سال اخیر به طور چشمگیری فراگیر شده است. این علاقه منجر به افزایش استقبال از پلتفرم های متاورس محبوب شده است که راه جدیدی برای تجربه اینترنت ارائه می دهند. پلتفرم های متاورس مزایای زیادی نسبت به پلتفرم های وب سنتی دارند. آن ها به کاربران اجازه می دهند به روش های مختلفی با یکدیگر تعامل داشته باشند. همچنین این پلتفرم ها راه منحصر به فردی برای کسب درآمد از محتوا و خدمات ارائه می دهند.

متاورس چه زمانی ساخته شد؟

در واقع متاورس واژه جدید به حساب نمی آید. دنیای مجازی بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کنید وجود داشته است. در سال 1992 نیل استفنسون رمان نویس آمریکایی، هنگام انتشار کتاب خود به نام سامورایی مجازی، اصطلاح متاورس را ابداع کرد. او در این کتاب دنیایی موازی را توصیف می کند که از طریق یک هدست قابل دسترسی است که در آن امکان حرکت مجازی و تعامل با اشیاء وجود دارد. همچنین در سال 2023 بازی Second این جهان مجازی را به نمایش گذاشت. سپس فیلم های The Matrix و Wreck It Ralph مفهوم دنیای مجازی را به مخاطبان بیشتری معرفی کردند. بنابراین مفهوم متاورس بیش از 30 سال وجود داشته است. در زمان های قدیم اینترنت مانند یک داستان علمی تخیلی به نظر می رسید و ما نمی دانستیم که آینده چه خواهد شد. با متاورس، جامعه نیز به همین شکل واکنش نشان می دهد. درست مانند اینترنت، این جهان به طور مداوم در حال تغییر است زیرا با آزمایش و تغییرات تکنولوژیک تکامل می یابد. می توانید با مطالعه مقاله «متاورس به زبان ساده» با مفهوم متاورس بیشتر آشنا شوید.

زمان شکل گیری متاورس
زمان شکل گیری متاورس

پلتفرم های متاورس چگونه کار می کنند؟

پلتفرم های متاورس با استفاده از فناوری های مختلف، از جمله موتورهای بازی، پلتفرم های دنیای مجازی، سیستم های واقعیت افزوده و محیط های سه بعدی مبتنی بر وب ایجاد می شوند. پلتفرم های Metaverse بر روی بلاک چین ها کار می کنند تا سیستم ایمن تر و کارآمدتر ایجاد کنند. با استفاده از فناوری بلاک چین، پلتفرم های متاورس می توانند محیط های غیر متمرکز را برای تعامل کاربران با یکدیگر ارائه دهند. علاوه بر این، پلتفرم های متاورس می توانند از قراردادهای هوشمند برای خودکار سازی تراکنش ها و ایجاد تجربه کاربر پسندتر استفاده کنند.

متاورس و بلاک چین
متاورس و بلاک چین

انواع مختلف پلتفرم متاورس چیست؟

پلتفرم متاورس به زیرساختی اشاره دارد که ایجاد، میزبانی و بهره برداری از متاورس را امکان پذیر می کند. این ابزارها، فناوری ها و چارچوب های لازم را برای توسعه دهندگان، سازندگان محتوا و کاربران فراهم می کند تا در فضای مجازی تعامل داشته باشند. در حال حاضر پلتفرم های مختلف متاورس در دسترس می باشد که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند. در ادامه پلتفرم های پرکاربرد و معروف متاورس را به شما معرفی کرده ایم.

پلتفرم Decentraland

Decentraland یک جامعه اجتماعی مجازی مبتنی بر بلاک چین است که یک پلتفرم محبوب برای ساخت، تبادل و کاوش در جهان مجازی می باشد. این پلتفرم شما را قادر می سازد تا با استفاده از حس خلاقانه خود تجربیات مجازی بسازید. Decentraland یکی از برترین پلتفرم های متاورس امروزی است که به طور مداوم در حال نوآوری و گسترش مجموعه ویژگی های خود است. همچنین این پلتفرم محبوب یکی از اولین پلتفرم هایی است که اقتصاد بلادرنگ را ارائه می دهد و کاربران را قادر به خرید، فروش و تجارت کالاها می کند.

پلتفرم متاورس Decentraland
پلتفرم متاورس Decentraland

پلتفرم illuvium

illuvium که در میان محبوب ترین پلتفرم های متاورس به حساب می آید، یک بازی نقش آفرینی با امکانات کامل و غیر متمرکز است. این بازی که بر روی بلاک چین اتریوم و شبکه غیر قابل تغییر X L2 ساخته شده است بازیکنان را ملزم می کند تا در مناظر وسیع و متنوع سفر کنند تا بتوانند حیوانات جادویی معروف به illuvium را شکار و جمع آوری کنند. ایلوویوم به دلیل گرافیک عالی به یک بازی متاورس محبوب تبدیل شده است.

پلتفرم متاورس illuvium
پلتفرم متاورس illuvium

پلتفرم Second Life

Second Life یکی از اصلی ترین و بهترین پلتفرم های متاورس است. Second Life که در سال 2003 ایجاد شد، یک دنیای مجازی است که کاملاً توسط کاربران ساخته شده است. Second Life یک وب سایت چند رسانه ای است که به شما امکان می دهد یک آواتار بسازید و زندگی دومی را در یک محیط مجازی به صورت آنلاین داشته باشید. با استفاده از این پلتفرم می تواند دنیاهای جدیدی را کشف کنید، با دیگران تعامل داشته باشید و به ماجراجویی های مختلف بروید.

پلتفرم متاورسSecond Life
پلتفرم متاورس Second Life

پلتفرم Roblox

در پلتفرم بازی آنلاین Roblox کاربران می توانند بازی های خود را بسازند. جدا از تجربیات مختلف واقعیت مجازی، هدف Roblox متحد کردن کاربران در یک محیط مجازی می باشد. کاربران در این شبکه به دلیل محیط جامعه محور آن می توانند علاوه بر بازی کردن، با یکدیگر معاشرت کنند. استفاده از این پلتفرم بسیار آسان و رایگان می باشد.

پلتفرم متاورس Roblox
پلتفرم متاورس Roblox

بهترین پلتفرم های متاورس کدام هستند؟

شرکت های مختلفی مانند متا و مایکروسافت در توسعه متاورس مشغول هستند و برای گسترش آن تلاش می کنند. با توجه به بهترین پروژه های متاورس، هیچ کمبودی در پلتفرم های منحصر به فرد و نوآورانه برای انتخاب وجود ندارد. بسیاری از پروژه های متاورس در حال حاضر در دسترس هستند و انبوهی دیگر از پروژه های آن در حال توسعه می باشند. هر کدام از این پلتفرم ها دارای ویژگی و مشخصات مهم هستند که انتخاب هر یک از آن ها بستگی به سلیقه و نیاز کاربر دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده پلتفرم Roblox تا کنون نگاه میلیون ها کاربر را به خود جذب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا