گوناگون

رنگ RGB چیست؟

اگر تا به حال با برنامه های طراحی گرافیک مانند فتوشاپ کار کرده اید، احتمالاً در آن اصطلاح RGB را دیده اید. افراد مبتدی بدون شک با مفهوم رنگ RGB آشنا نیستند و دلیل استفاده از آن را نمی دانند. در مقاله پیش رو با مفهوم RGB آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید بیشترین بهره را هنگام استفاده از برنامه های گرافیکی از این مدل رنگی ببرید.

رنگ RGB چیست؟

RGB یک مدل رنگی است که رنگ ها را به صورت ترکیبی از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی نشان می دهد. به طور معمول هر رنگ اصلی با مقداری بین 0 و 255 نشان داده می شود که در آن 0 حداقل شدت رنگ و 255 حداکثر شدت رنگ است. RGB برای نمایشگرهای الکترونیکی مانند صفحه نمایش تلویزیون، تلفن های هوشمند و دیگر صفحه نمایش ها به کار می رود و معمولاً از آن برای نمایش دیجیتال استفاده می شود. RGB برای نمایشگرهای دیجیتال ترجیح داده می شود زیرا طیف گسترده ای از رنگ ها را برای انتخاب ارائه می دهد.

RGB چیست؟
RGB چیست؟

چه کسی و چه زمانی رنگ RGB را اختراع کرد؟

ممکن است RGB اختراع جدیدی به نظر برسد زیرا مربوط به بخشی از نرم افزارهای کامپیوتری است. اما می توان آن را به دهه 1800 بازگرداند. توماس یانگ، جیمز ماکسول و هرمان هلمهولتز از پیشگامان RGB در نظر گرفته می شوند. در سال 1802 توماس یانگ به این نتیجه رسید که سه رنگ قرمز، سبز و آبی وجود دارد که گیرنده های رنگ ما به آن ها حساس هستند. در سال 1850 هرمان هلمهولتز آزمایشی را انجام داد که در آن از شرکت کنندها خواست که منابع نور تک رنگ را از نمونه ای متفاوت ببینند و مقایسه کنند. نتایج او را به این باور رساند که سه رنگ اصلی وجود دارد که می توانیم رنگ های دیگر قرمز، سبز و آبی را از آن ها استخراج کنیم. در دهه 1860 جان مکسول روی سه رنگ اصلی کار کرد که توماس یانگ چیزهایی را کشف کرده بود که اساس رنگ سنجی مدرن در نظر گرفته می شوند. علاوه بر این بین دهه های 1920 و 1930 پس از اینکه فیزیکدانان به درک عملکرد درونی چشم انسان دست یافتند، آزمایش ها به آن ها اجازه داد تا به این نتیجه برسند که قرمز، سبز و آبی رنگ های اصلی نور هستند و نور دلیلی است که ما رنگ ها را میبینیم.

مخترعین RGB
مخترعین RGB

بهترین قالب فایل برای RGB چیست؟

JPEG برای فایل های RGB ایده آل هستند، زیرا بین اندازه و کیفیت فایل حد وسط خوبی دارند و تقریباً در همه جا قابل خواندن هستند. PSD فایل منبع استاندارد برای اسناد RGB است. با این فرض که همه اعضای تیم با برنامه Adobe Photoshop کار می کنند. گیف ها حرکت را ضبظ می کنند، بنابراین اگر از یک عنصر متحرک مانند یک لوگوی متحرک یا یک نماد پرتاب استفاده می کند، این نوع فایل ایده آل خواهد بود. همچنین برای اهداف RGB بهتر است از قالب های PDF ،EPS ،TIFF و BMP اجتناب کنید زیرا این قالب ها با اکثر نرم افزارها سازگار نیستند.

قالب های مناسب RGB
قالب های مناسب RGB

چه زمانی از RGB استفاده کنیم؟

اگر مقصد نهایی پروژه طراحی شما صفحه نمایش دیجیتال است از حالت رنگی RGB استفاده کنید. این برای هر چیزی که شامل رایانه ها، تلفن های هوشمد، تبلت ها، تلویزیون ها و دوربین ها صدق می شود. اگر پروژه طراحی شما شامل این موارد هستند به حالت رنگی RGB روی آورید: طراحی صفحات وب، طراحی اپلیکیشن، رسانه های اجتماعی، طراحی گرافیک دیجیتال و اینفوگرافیک.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا