آموزش و ترفند

دو خانواده از Tik Tok به علت مرگ فرزندشان شکایت کردند

پلتفرم تیک تاک معمولاً یکی از محبوب ترین پلتفرم های اشتراک گذاری ویدیو در بین شبکه های اجتماعی محسوب میشود. اما پس از مرگ دو دختر حین انجام یکی از چالش های خطرناک دیگر تیک تاک، حالا تیک تاک با یک شکایت قانونی دیگر که این بار از سوی والدین این دو دختر است، رو به رو شده است.

درگیری های همیشگی تیک تاک

تیک تاک علاوه بر محبوب بودنش، همیشه یکی از بحث برانگیزترین و آسیب زننده ترین شبکه های اجتماعی محسوب میشده است. مخصوصاً برای نوجوانان. این شبکه ی اجتماعی که اتهامات سانسور را به دوش میکشد، چندی پیش به درخواست به درخواست کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده از گوگل پلی و اپ استور آمریکا حذف شده بود.

اما این بار مسئله فراتر از این حرف ها است؛ این بار دو خانواده پس از مرگ دخترانشان در چالش «بیهوشی» از تیک تاک شکایت کرده اند. این چالش که جان چندین و چند کودک و نوجوان دیگر را هم گرفته است، همچنان در پلتفرم تیک تاک در جریان است. خانواده ی این دو کودک به نام های لالانی اِریکا (هشت ساله) و آریانی جیلین آرویو (نُه ساله) ادعا کرده اند که وقتی جسد کودکانشان پیدا شده است، حین انجام چالش «بیهوشی» بوده اند.

قربانیان دیگر چالش های تیک تاک
قربانیان دیگر چالش های تیک تاک

چالش های خطرناک تیک تاک

این چالش بسیار خطرناک به این صورت است که شرکت کننده ها خود را تا سرحد بیهوشی خفه می کنند. به صورتی که هوشیاری کامل را از دست بدهند. تیک تاک بسیاری چالش های خطرناک دیگر هم در کنار این چالش در جریان دارد. برای مثال چالش استفاده از لوازم های آرایشی تاریخ مصرف گذشته ی مربوط به دورانی که حداقل پنجاه یا شصت سال از تاریخ درست شدنشان گذشته باشد که علاوه بر آسیب های پوستی برای نوجوانان، باعث سرطان و بیماری های پوستی نیز میشود.

مرکز حقوقی قربانیان رسانه های اجتماعی نیز در این مورد پشت خانواده های قربانیان را گرفته است و اعلام کرده است که چندین مورد دیگر نیز در مورد چالش های دیگر تیک تاک گزارش شده است که به زودی به پرونده ی همه ی آنها رسیدگی میشود. همچنین اعلام کرده اند که این شبکه ی اجتماعی چینی یکی از خطرناک ترین و آسیب زا ترین شبکه های اجتماعی برای نوجوانان محسوب میشود.

چالش های خطرناک تیک تاک
چالش های خطرناک تیک تاک

قوانین سست تیک تاک

در مورد خود شبکه ی اجتماعی تیک تاک باید گفت که هدف اصلی سازنده ی این شبکه ی اجتماعی «اعتیادآور» بودن آن بوده است که همین باعث میشود دیوارهای امنیتی سستی نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر مثل توییتر و اینستاگرام و غیره داشته باشد.

برای مثال اینستاگرام خیلی سفت و سخت قوانین مربوط به سن را پیگیری میکند و در صورت تخلف و به اشتراک گذاری ویدیو یا عکس های خطرناک، پست و اکانت شخص به سرعت پاک میشود. برای همین شبکه ی اجتماعی تیک تاک همیشه زیر ذره بین قرار دارد، چون به هیچ وجه اقدامی برای ایمن نگه داشتن کودکان زیر سن قانونی انجام نمیدهد.

قوانین سست تیک تاک
قوانین سست تیک تاک

قربانیان دیگر چالش های تیک تاک

این دو کودک همچنین اولین قربانیان این چالش نبوده اند. کودک ده ساله ی دیگری هم در ایتالیا در پی چالش کشته شده است. به همین دلیل دولت اتالیا دسترسی کودکان زیر ۱۳ سال به این شبکه ی اجتماعی را ممنوع کرده است.

اما نکته این است که بیشترین میزان مرگ و میر در آمریکا رخ میدهد که پیش از این هیچگونه محدودیت مناسبی برای این شبکه ی اجتماعی وضع نکرده بود.

چالش بیهوشی تیک تاک
چالش بیهوشی تیک تاک

واکنش ها به شکایت از تیک تاک

واکنش تیک تاک به این خبر هم در نوبه ی خودش چیز جالبی بود؛ تیک تاک اتهامات را به صورت کامل رد کرد و گفت که این چالش به صورت ارجینال در تیک تاک راه اندازی نشده است و چالش تیک تاک محسوب نمیشود. در ادامه نیز به برخی چالش های مشابه اشاره کردند که قدمتشان به حدود بیست و خرده ای سال قبل برمیگردند. همچنین از مصاحبه با لس آنجلس تایمز سر باز زدند.

ایالت متحده نیز به سانسور متوسل شده است و هشتگ مربوط به این چالش را مسدود کرده است. خانواده ی این دو قربانی ممکن است از نظر قانونی کاری به جایی نبرند، چون بر اساس قانون، محتوای این ویدیوها مشکل سا نیست و مشکل از طراحی اعتیادآور چالش ها است. یعنی شکایتی که از تیک تاک شده است، برای محدود نبودن محتوای در دسترس کودکان است، نه خود چالش. پس تیک تاک به هر حال باید در دادگاه پاسخگو باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا