آموزش و ترفند

پسوردهای 2022 که باید از آن ها دوری کنیم!

با وجود تمام هشدارها تعداد بسیار زیادی از مردم همچنان از رمزهای عبور ساده و قابل حدس استفاده می کنند. بسیاری از مردم از رمز عبورهایی استفاده می کنند که فکر می کنند بسیار شخصی و سخت می باشد در حالی که همان رمز عبور توسط هزاران نفر استفاده شده است. استفاده از این رمز عبورها ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر هدف قرار گرفتن، توسط هکرها قرار دهد. با در نظرگرفتن این موضوع سایبر نیوز لیست سالانه ضعیف ترین پسوردها را منتشر کرده است که می تواند به شما کمک کند تا از این پسوردها استفاده نکنید.

بدترین رمز عبورها

در پایان هر سال می توانیم لیستی از ضعیف ترین و بدترین پسوردهای آن سال را داشته باشیم. با نزدیک شدن به پایان سال 2022 ضعیف ترین رمزهای عبور سال به صورت آنلاین منتشر می شوند. البته جای تعجب نیست که ببینید «123456» همچنان محبوب ترین رمز عبور بین کاربران است. به گزارش سایبر نیوز، «123456» در 111417 مورد استفاده شده است و با وجود تهدید جدی که برای امنیت کاربر ایجاد می کند همچنان در رأس انتخاب ها قرار دارد.

بدترین رمز عبورها
بدترین رمز عبورها

بسیاری از افراد از نام شهرها و کشورها در رمز عبور خود استفاده می کنند به عنوان مثال نام شهرهای کالی، پاریس، رم، لندن و لیما پنج شهر برتر مورد استفاده در رمز عبور هستند. تنها 1 درصد از رمزهای عبور تجزیه و تحلیل شده می تواند تمام معیارهای یک رمز عبور عالی و ایمن را برآورده کنند، علاوه بر این تنها 4 درصد از رمزهای عبور از حداقل 12 کاراکتر استفاده می کردند و در 15 درصد از آن ها فقط از چهار کاراکتر استفاده شده است و 48 درصد از 8 تا 11 کاراکتر استفاده می کردند. لیست ضعیف ترین رمزهای عبور سال 2022 سایبر نیوز نگرانی بزرگی برای کارشناسان امنیت سایبری ایجاد کرده است. می توانید این لیست را به عنوان پسوردهایی در نظر بگیرید که باید از آن ها اجتناب کنید:

  1. 123456

  2. 12345

  3. Password

  4. User

  5. 123456789

  6. 1234

  7. 12345678

  8. qwerty

  9. 147258369

  10. 123

همچنین سایبر نیوز نام 10 کشوری را منتشر کرده است که از ضعیف ترین پسوردها استفاده می کنند در میان نام ها ایران رتبه چهارم را دارد. اسامی کشورها عبارتند از: عمان، مالی، هند، ایران، اردن، فرانسه، چاد، چین، کانادا و پاکستان.

رتبه ایران در پسوردهای ضعیف
رتبه ایران در پسوردهای ضعیف

نحوه استفاده از رمز عبور ایمن

برای دستیابی به گذرواژه های خوب و قوی فقط کمی تلاش لازم است، به عنوان مثال اگر چهار کلمه تصادفی از پنج حرف یا بیشتر را انتخاب کنید و آن ها را به هر شکل ممکن در کنار هم قرار دهید، در نهایت 24 رمز عبور خواهید داشت. در ادامه با سه قانون انتخاب رمز آشنا خواهیم شد:

  1. رمز عبور باید حداقل 16 کاراکتر باشد. در حالت ایده آل باید شامل حروف بزرگ، اعداد و علائم نگارشی باشند.
  2. هرگز از رمز عبور مجدد استفاده نکنید زیرا این امر آسیب ناشی از نقض داده ها را بسیار بدتر می کند. اگر یکی از حساب های شما در نقض داده ها به خطر بیفتد هر حسابی که با آن رمز عبور و نام کاربری یکسانی استفاده می کنید نیز باید در معرض خطر تلقی شود.
  3. ممکن است حیوان خانگی خود را دوست داشته باشید اما از نام آن در رمز عبور خود استفاده نکنید. از نام خودتان، زادگاهتان، سال تولدتان یا نام هیچ یک از عزیزانتان استفاده نکنید.
نحوه استفاده از رمز عبور ایمن
نحوه استفاده از رمز عبور ایمن

برای ایمن نگه داشتن حساب کاربریتان از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید و یا از یک نرم افزار مدیر رمز عبور استفاده کنید. این برنامه ها و سرویس های آنلاین رمزهای عبور شما را به خاطر می آورند و به شما کمک می کنند تا رمزهای عبور جدید ایجاد کنید و تنها چیزی که باید به خاطر بسپارید رمز عبور نرم افزار مدیریت رمز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا