موبایل

لوازم تعمیرات موبایل شامل چه مواردی می شوند؟

اگر به دنبال راه اندازی تعمیرات موبایل هستید یا در حال حاضر به این کار مشغول می باشید مسلما به لوازم و وسایل تعمیرات موبایل احتیاج خواهید داشت. در واقع شرط اولیه این کار داشتن وسایل و لوازم مناسب برای انجام تعمیرات بر روی موبایل است. امروزه شرکت های زیادی در زمینه تولید لوازم تعمیرات موبایل فعالیت می کنند که از معروف ترین آنها می توان به شرکت های یاکسون، سانشاین، باکو، مکانیک، کوییک و جاکمی اشاره کرد. این شرکت ها لوازم تعمیرات موبایل متنوعی را عرضه می کنند که هر یک کارآیی مخصوصی دارند.

در این راهنما قصد داریم لیستی از ابزارهای مورد نیاز برای تعمیرات موبایل را ارائه دهیم و توضیح مختصری در مورد کاربرد هر یک از آنها بیاوریم. این لیست برای تعمیرکاران مبتدی، متوسط و حرفه ای مناسب است و نیازهای آنها را برطرف می کند. شما می توانید تمامی این ابزارها را از سایت های معتبر خریداری کنید.

لیست کاملی از هر چه برای تعمیر موبایل نیاز دارید

اصلی ترین دستگاه های مورد نیاز برای تعمیرات موبایل

در این مطلب ابتدا اصلی ترین دستگاه های مورد نیاز برای تعمیرات موبایل را معرفی و سپس چند مورد از دستگاه های کاربردی تعمیرات موبایل را بررسی خواهیم کرد. در آخر نیز لیستی از وسایل مصرفی تعمیرات موبایل را ارائه می دهیم.

  • هیتر و هویه: هیتر و هویه ضروری ترین ابزار تعمیرات موبایل است. این دستگاه به قدری پرکاربرد است که هر تعمیرکار موبایلی به آن نیاز دارد. همان طور که از اسم دستگاه مشخص است این وسیله از یک دسته هویه و یک دستگاه هیتر تشکیل شده است. کاربرد هیتر و هویه در تعمیرات موبایل برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی یا برداشتن لحیم آنها از روی بورد چاپی موبایل است. بنابراین می توان گفت این ابزار برای تعمیرکاران حرفه ای که روی بورد گوشی کار می کنند اهمیت زیادی دارد.
  • منبع تغذیه: منبع تغذیه وسیله ای برای تغییر جریان متناوب برق شهری به ولتاژ مستقیم و قابل استفاده در موبایل است. این دستگاه نقش تنظیم کننده جریان ورودی به گوشی موبایل را دارد و برای روشن کردن گوشی در حالتی که باتری ندارد، شوک دادن به باتری و کار با قطعات الکترونیکی ریز روی بورد گوشی استفاده می شود. انواع منبع تغذیه شامل منبع تغذیه DC (جریان مستقیم) و منبع تغذیه سوئیچینگ است که منبع تغذیه DC کاربرد بیشتری در تعمیرات موبایل دارد.
  • لوپ و میکروسکوپ: لوپ تعمیرات موبایل نوعی میکروسکوپ الکترونی است که همانند تمامی میکروسکوپ ها برای بزرگنمایی و بهتر دیدن اجسام ریز استفاده می شود. این دستگاه پرکاربرد تعمیرات موبایل در سه نوع لوپ دوچشمی، لوپ دیجیتال و لوپ سه چشمی وجود دارد. قدرت زوم بالای این دستگاه به شما اجازه می دهد تا قطعات ریز روی بورد موبایل را با بزرگنمایی عالی ببینید و روی آنها کار کنید. طراحی این دستگاه به نحوی است که شما می توانید همزمان از دستگاه های دیگر مانند هیتر و هویه نیز استفاده کنید و بورد گوشی موبایل را تعمیر کنید.
  • مولتی متر: مولتی متر یکی دیگر از اصلی ترین ابزارهای تعمیرات موبایل است. این دستگاه به دو صورت آنالوگ و دیجیتال وجود دارد. به کمک این دستگاه می توان مقاومت، آمپر، ولتاژ و فرکانس قطعات ریز روی بورد موبایل را اندازه گیری کرد و با انجام تست پیوستگی نیز از سالم بودن بخش های مختلف موبایل مانند باتری، اسپیکر و میکروفون مطمئن شد. در واقع کاربرد اصلی این دستگاه در عیب یابی مشکل گوشی است.
  • التراسونیک: التراسونیک تعمیرات موبایل یکی از وسایل مورد نیاز برای هر تعمیرکاری است. وظیفه اصلی این دستگاه تمیز کردن بورد گوشی است. اگر گوشی آب خورده دارید یا گرد و خاک و مواد ریز دیگر وارد بورد گوشی شده است، آنگاه برای تمیز کردن بورد گوشی باید از این دستگاه استفاده کنید. برای کار با این دستگاه کافیست محفظه آن را با مایع التراسونیک پر کنید و بورد گوشی را بمدت 3 تا 5 دقیقه در آن بگذارید.

اصلی ترین وسایل تعمیر موبایلابزار های مورد نیاز برای تعمیرات موبایل

می توان گفت داشتن دستگاه های فوق جزء الزامات کار تعمیرات گوشی موبایل است. اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که نقش مکمل را دارند و برای سهولت تعمیرات موبایل استفاده می شوند. در ادامه به معرفی و بررسی این دستگاه ها می پردازیم:

  • سپراتور: سپراتور با نام های دیگری چون قاب بردار و تنور ال سی دی نیز معروف است. از این دستگاه بیشتر برای جدا کردن گلس از روی تاچ و ال سی دی گوشی استفاده می شود. البته از آن می توان برای جدا کردن هر قسمتی از گوشی که با چسب نصب شده است (مانند باتری) نیز استفاده کرد.
  • پری هیتر: با این ابزار می توانید بوردهای دولایه را از هم باز کنید یا قلع آی سی ها را از روی بورد بردارید. یکی دیگر از کاربردهای این ابزار جدا کردن فریم تاچ و ال سی دی است. استفاده از این ابزار به مهارت کافی دارد چرا که اعمال حرارت نامناسب می تواند به گوشی و مخصوصا بورد آن آسیب برساند.
  • سشوار صنعتی: این سشوار بر خلاف سشوارهای عادی فقط هوای گرم بیرون می دهد. از این وسیله برای دمیدن هوای گرم بر روی قطعات موبایل و کمک به باز کردن آنها استفاده می شود. هوای گرم با دمای مشخص از نازل خروجی سشوار خارج شده و چسب یا لحیم را نرم می کند.
  • لامپ UV: لامپ UV تعمیرات موبایل برای خشک کردن چسب UV ال سی دی استفاده می شود. در واقع این دستگاه با تاباندن نور فرابنفش به خشک کردن چسب کمک می کند. در واقع هرکجا از این چسب مخصوص استفاده شود (مثلا روی بورد) باید با لامپ UV خشک شود.
  • تستر و شوک دهنده باتری: این ابزار در واقع یک کیت است که برای تست باتری و شارژر گوشی های موبایل استفاده می شود.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر موبایللوازم مصرفی برای تعمیرات موبایل

در آخر این لیست به معرفی لوازم مصرفی تعمیرات موبایل را می پردازیم. این لوازم معمولا عمر طولانی ندارند ولی هر روز به آنها نیاز پیدا خواهید کرد. پس بهتر است اجناس با کیفیتی خریداری کنید که با دوام تر باشند.

  • پیچ گوشتی: پیچ گوشتی یکی از رایج ترین ابزارهای تعمیرات موبایل است که برای باز کردن پیچ ها استفاده می شود. امروزه پیچ های زیادی روی قسمت های مختلف گوشی استفاده می شوند که اصلی ترین نوع آنها پیچ های دوسو، سه سو، چهار سو، ستاره ای (T) و پنج وجهی است. ست پیچ گوشتی تعمیرات یکی از گزینه های خوب برای تعمیرکاران است چرا که با خرید آن می توانند انواع پیچ ها را باز کنند.
  • اسپاتول و قاب بازکن: اسپاتول یک میله نوک گرد یا نوک صاف است که از آن برای باز کردن قطعات موبایل استفاده می شود. انواع اسپاتول شامل اسپاتول فلزی، اسپاتول نایلونی و اسپاتول پلاستیکی است که هر کدام برای باز کردن قسمت خاصی از موبایل مناسب هستند.
  • قاب بازکن: این وسیله نیز معمولا بصورت یک پیک یا تیغه نازک است که لبه باریک آن وارد فضاهای تنگ گوشی می شود و آن را باز می کند. از این وسایل برای باز کردن قاب، تاچ وال سی دی، باتری و قطعات روی بورد گوشی استفاده می شود.
  • سیم چین و کف چین: از سیم چین و کف چین تعمیرات موبایل برای بریدن و قطع کردن سیم ها و ورق ها استفاده می شود. تفاوت این دو در نوع برش آنها است به نحوی که لبه مخصوص کف چین به شما اجازه می دهد تا سیم یا ورق مورد نظر را از ته ببرید. برای برش های نرم و ظریف بهتر است از کف چین استفاده کنید.
  • ذره بین و چراغ: از ذره بین برای بزرگ نمایی قطعات ریز و بهتر دیدن آنها استفاده می شود. چراغ را نیز برای روشن کردن محیط کار و انجام بهتر تعمیرات نیاز دارید.
  • گیره برد: از این ابزار برای نگه داشتن بورد گوشی و انجام تعمیرات مانند لحیم کاری بر روی آن استفاده می شود. ممکن است این ابزار را با نام های دیگری چون هولدر برد نیز بشناسید. این گیره ها معمولا ساده یا چندکاره هستند که جنس آنها نیز فلز یا پلاستیک فشرده است.
  • مکنده و وکیوم انبری: این ابزار برای باز کردن گوشی مناسب است. در واقع با گذاشتن قسمت پلاستیکی مکنده یا همان ساکشن ابزار بر روی تاچ و ال سی دی یا درب پشت گوشی می توانید آنها را بلند کنید.
  • کاتر و تیغ: اگر می خواهید چسب زیر درب پشت گوشی را باز کنید یا چسب دور تا دور تاچ و ال سی دی را آزاد کنید، آنگاه قطعا کاتر و تیغ به کارتان می آید. البته کاربرد این ابزارها محدود به همین دو مورد نیست و شما می توانید از آنها برای بریدن و قطع کردن استفاده کنید.
  • پنس: پنس تعمیرات موبایل ابزاری کاربردی برای برداشتن، نگه داشتن و جابجایی قطعات است. پنس ها در دو نوع پنس سرصاف و پنس سرکج وجود دارند که جنس و کیفیت آنها نیز متفاوت است.
  • شابلون: از شابلون موبایل برای پایه سازی آی سی ها روی بورد موبایل استفاده می شود. شابلون ها به دو صورت ساده و سه بعدی در بازار وجود دارند.
  • سیم جامپر: سیم جامپر در واقع یک سیم کوتاه است که برای برقراری اتصال بین قطعات الکترونیکی روی بورد موبایل استفاده می شود. از این سیم برای عیب یابی مشکل بورد گوشی استفاده می شود.
  • خمیر قلع: خمیر قلع که به آن خمیر لحیم نیز می گویند یک خمیر خاکستری رنگ برای اتصال قطعات الکترونیکی روی بورد موبایل است.
  • خمیر فلکس: از این خمیر برای لحیم کاری بهتر قطعات روی بورد موبایل استفاده می شود. استفاده از این خمیر به توزیع یکنواخت حرارت اعمال شده توسط هیتر یا ابزارهای دیگر کمک می کند و در نتیجه از آسیب رسیدن به بورد جلوگیری می کند.
  • قلع کش: از قلع کش برای از بین بردن قلع از روی قطعات استفاده می شود. قلع کش تعمیرات موبایل در دو نوع پمپ قلع کش و سیم قلع کش وجود دارد.
  • چسب تعمیرات: از چسب مخصوص تعمیرات موبایل برای چسباندن قطعات مختلف گوشی مانند درب پشت، باتری، تاچ و ال سی دی و غیره استفاده می شود.
  • حلال چسب: کاربرد حلال چسب برای پاک کردن چسب های روی گوشی است. برای مثال حلال چسب آی سی برای تمیز کردن چسب روی پایه های آی سی و حلال چسب OCA نیز برای از بین بردن چسب روی ال سی دی گوشی استفاده می شود.
  • پد نسوز: پد نسوز وسیله ای برای نگه داشتن قطعات ریز موبایل بصورت مجزا و طبقه بندی شده است. استفاده از این پدها حین تعمیرات به شما کمک می کند تا هیچ قطعه ای را گم نکنید و هم چنین به تمامی قطعات باز شده از روی گوشی دسترسی بهتری داشته باشید. برخی از این پدها خاصیت آهنربایی دارند که برای نگه داشتن پیچ ها و قطعات فلزی مناسب است.
  • بطری تینر: تینر یک حلال شوینده است که از آن برای تمیز کردن بورد گوشی های موبایل استفاده می شود. برای استفاده از تینر بهتر است از برس تمیزکننده مخصوص موبایل استفاده کنید.

لوازم مصرفی برای تعمیر موبایل

با توجه به اهمیت بالای خرید وسایل برای تعمیر گوشی و لوازم جانبی موبایل، بهتر است برای خرید اینگونه وسایل از سایت های معتبر اقدام نمایید.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنونم از توضیحاتتون، من دو ساله وارد این کار شدم به صورت تجربی، اما اسم ابزاری که گفتین رو نمیدونستم و فقط باهاشون کار کردم و البته با بعضیاشون، توایران خیلی اصولی تعمیر نمیکنن موبایل رو و اکثرا دوباره سود خودشون هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا