کنسول بازی

نقد و بررسی بازی The Quarry

بازی جدید شرکت سوپرمسیو گیمز (Supermassive games) که یک شرکت توسعه دهنده بازی های ویدیویی است، یکی از بهترین بازی های این شرکت توسعه دهنده از زمان ساخت بازی Until Dawn است، اما باید گفت این بازی هم هنوز مشکلات تکراری عناوین قبلی را دارد.

بازی های شرکت سوپرمسیو گیمز

وقتی شرکت سوپرمسیو گیمز در سال ۲۰۱۵ بازی Until Dawn را منتشر کرد، توانست بین شرکت های توسعه دهنده ی بریتانیایی جایی برای خودش باز کند. بازی Until Dawn یک بازی در سبک ترس و بقا بود که به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۴ منتشر شده بود. این بازی در ابتدا قرار بود برای کنسول پلی استیشن ۳ عرضه شود که بعداً برنامه ها برایش تغییر کرد.

داستان این بازی درباره ی هشت دوستی بود که در کوهی دورافتاده گرفتار شده بودند و فهمیدند که تنها کسانی نیستند که در آن کوه حضور دارند. بازی در زمان انتشارش یک بازی اسلشر منحصر به فرد به حساب می آمد. همه چیز سریع اتفاق می افتاد و گفت و گو های بین شخصیت ها هم کوتاه و مختصر بودند. حالا The Quarry دارد نقش جانشین Until Dawn را بازی میکند. یک بازی ترسناک دهه ۸۰ درباره ی ماجراجویی های ترسناک یک گروه نوجوان در کمپی تفریحی.

رشد کاراکترهای بازی quarry
رشد کاراکترهای بازی quarry

داستان و سبک بازی The Quarry

داستان بازی در یک کمپ تفریحی تابستانی به اسم Hackett’s Quarry اتفاق می افتد که گروهی نه نفره برای گذراندن تعطیلات به آنجا آمده اند و در شبی کابوسی زنده اتفاق می افتد. این کمپ که در مکانی ترسناک و ایزوله در وسط یک جنگل قرار دارد، به قتلگاه این ۹ نفر تبدیل میشود.

صداگذاری پس زمینه ی بازی حرف ندارد و در کنارش صداپیشگی شخصیت ها یکی از بهترین بخش های این بازی به حساب می آید. این عنوان ترسناک هم مثل بازی های قبلی شرکت سوپرمسیو گیمز، در عرض ۸ تا ۱۰ ساعت قابل تکمیل است. البته این زمان متغیر است، چون شرکت توسعه دهنده این بازی اعلام کرده است که این بازی نزدیک به ۲۰۰ پایان و مسیرهای انشعابی بیشمار دارد.

سبک بازی The Quarry
سبک بازی The Quarry

بازی یک حالت فیلم هم دارد که با سناریوهایی از پیش تعریف شده پخش میشود. همچنین قابلیت گیم پلی گروهی دارد که از یک کنسول بازی میشود به صورت گروهی بازی کرد. این گیم پلی نسبت به گیم پلی انفرادی تفاوت های خاص خودش را دارد و ممکن است مراحلی متمایز یا پایان های متفاوت داشته باشد. این حالت با گیم پلی آنلاین هم فرق دارد. حالت چندنفره ی آنلاین بازی برای انتشار اوایل ماه جولای برنامه ریزی شده است.

گیم پلی بازی The Quarry

بازی The Quarry هیچ پیشرفتی از نظر گیم پلی نکرده است؛ البته این لزوماً چیز بدی نیست. عناوین بزرگی مثل سری سولز هم هیچوقت از نظر گیم پلی تغییری نمیکنند. شرکت سوپرمسیو هم نیازی به تغییر سبک گیم پلی بازی هایش ندارد، چون تا الان برایش موفقیت به ارمغان آورده است. در بازی های ترسناکی که بیشتر به فیلم شباهت دارند، مهمترین مسئله این است که داستان به اندازه ی کافی برای گیمر جذاب باشد تا بتواند تا انتهایش را تحمل کند.

villain در بازی quarry
villain در بازی quarry

اما این به آن معنا نیست که داستان بازی بینظیر است؛ همان اول بازی متوجه این قضیه میشوید، ولی در کل پیچ و تاب های بازی و کشمکش های شخصیت ها باعث میشود که بتواند گیمر را پای بازی نگه دارد. جامپ اسکرهای بازی آنقدرها زیاد نیست، ولی تأثیر خودش را دارد. خلاقیت در بازی چندان رنگ و بویی ندارد، اما شخصیت پردازی آنقدر قوی هست که سرنوشت شخصیت ها و پایان بندی برای گیمر مهم باشد.

برنامه ریزی در بازی quarry
برنامه ریزی در بازی quarry

کاستی های بازی The Quarry

یکی از کاستی های بزرگ بازیThe Quarry  که در تمام بازی های شرکت سوپرمسیو هم به چشم میخورد، انیمیشن شخصیت های عجیب و غریب است. در بازی جدید گرافیک به صورت چشمگیری تغییر کرده است، ولی همچنان چشم های شخصیت ها، صورت های زیادی متحرک و حرکت غیرطبیعی دهان شخصیت ها همچنان توی ذوق میزند.

وقتی شرکتی ادعا میکند که بازی های جدیدش از نظر گرافیکی بهبود پیدا کرده اند، گیمرها توقع دارند که حداقل این مشکلات در آن وجود نداشته باشد. اما پیشرفت زیادی در این بخش از فناوری شرکت توسعه دهنده بازی حاصل نشده است و همچنان ناامیدکننده است.

گیم پلی بازی quarry
گیم پلی بازی quarry

شخصیت پردازی بازی The Quarry

در مورد شخصیت های ترسناک بازیThe Quarry  باید گفت که در کل بازی های شرکت سوپرمسیو، این شخصیت ها کمترین میزان ترسناک بودن را دارند. ولی این به آن معنا نیست که شما را نمیترسانند؛ برای مثال به خوبی Wendigo فراموش نشدنی بازی Until Dawn نیستند و از نظر طراحی به گرد پایش هم نمیرسند. در بازی های قبلی با پیشرفت داستان، شخصیت های ترسناکش هم ترسناک تر میشدند، ولی در بازی The Quarry عامل ترس خیلی زود رنگ میبازد و در نور کامل، دیگر آن موجود ترسناک لحظات اول نیست. در اصل اصلاً خاص و ویژه نیست.

شخصیت پردازی بازی The Quarry
شخصیت پردازی بازی The Quarry

نوع بازی های شرکت سوپرمسیو گیز بیشتر به این صورت است که سازنده رمز و رازهای زیادی را در روایت داستان رو میکند. بعضی از گیمرها از این سبک بازی خوششان نمی آید و بیشتر برایشان فیلم به حساب می آید تا بازی. بیشتر میشود گفت بازی The Quarry برای کسانی که آنقدرها گیمر نیستند یا گیمر غیرحرفه ای به حساب می آیند، جذاب باشد. این امری طبیعی است، چون تکمیل مراحل به مهارت زیادی در استفاده از کنترلر احتیاج ندارد.

این ممکن است گیمرهای حرفه ای را کلافه کند. برای همین باید گفت که این بازی مناسب همه نیست چون درجه ی سختی ان نیز نسبت به بازی های دیگر مثل The Dark Pictures Anthology یا Until Dawn کاهش یافته است. شاید کار درست این بود که به گیمر اجازه میدادند از طریق بخش تنظیمات، درجه ی سختی را برای خودش کم و زیاد کند.

شخصیت بازی quarry
شخصیت بازی quarry

پشتیبانی از کنترلر برای بازی The Quarry

بازی The Quarry پشتیبانی کامل از کنترلر را روی رایانه شخصی ارائه میدهد که لرزش هایی در لحظات ضد و خورد به هیجان بازی می افزاید. البته کار با کنترلر روی نسخه ی رایانه کار سختی است، چون دکمه های صحبح روی صفحه نمایش نشان داده نمیشود و بازیکن خودش باید حدس بزند که کدام دکمه را باید فشار بدهد. اما امید است که به زودی این مسئله از سمت توسعه دهنده ی بازی برطرف شود.

پشتیبانی از کنترلر برای بازی The Quarry
پشتیبانی از کنترلر برای بازی The Quarry

باگ های بازی The Quarry

برخی مسائل جزئی تر در مورد بازی وجود دارد که بیشتر باگ به حساب می آیند. مثلاً شخصیت جیکوب فقط لباس زیر به تن دارد. پس چطوری میتواند سلاح با خودش حمل کند؟ یا یکی از موانع سنگین بازی یک دفعه بدون هیچ دلیل موجهی از وسط بازی غیب میشود. اگر بازی های ترسناک دیگر بودند، شاید میشد اینطور توجیه کرد که خب بازی است دیگر! اما این بازی دارد بر سبک رئالیسم در گرافیکش تمرکز میکند.

باگ های بازی The Quarry
باگ های بازی The Quarry

در چنین بازی هایی هرچه بیشتر بر واقعیات تمرکز شود، موجودات و وقایع غیرطبیعی ترسناک تر به نظر می آیند. وقتی تغییرات ناگهانی این چنینی پیش می آیند، گیمر لحظه ای گیج میشود و از خودش میپرسد که آیا این بخش ماجرا تصادفی بود؟ آیا این بخش را از قصد پیاده کرده بودند؟ تمام این چیزهای ریز و درشت در برداشت نهایی کاربران تأثیر زیادی دارد.

در کنارش بعضی تصمیم های شخصت ها هم کسل کننده میشود و منطقی نیست. مثلا میتوانند برخی مأموریت ها را در شب انجام بدهند، ولی به اصرار در تاریکی شب راه می افتند تا به کارشان برسند. بعد از حمله، جای پناه گرفتن در خانه، بیرون میروند و دور هم جمع میشوند تا گفت و گو های به درد نخور داشته باشند.

کاراکتر های بازی quarry
کاراکتر های بازی quarry

نتیجه گیری:

در کل باید گفت این بازی نقاط قوت خیلی بیشتری نسبت به نقاط منفی دارد. بدون شک در سبک خودش کاملاً نوآورانه است و انتظار میرود که شرکت سوپرمسیو گیمز در بازی های بعدی اش بتواند با رفع مشکلات فعلی تجربه ای بهتر برای گیمر فراهم کند.

بازی The Quarry در حال حاضر برای کنسول بازی سونی، پلی استیشن ۴ و ۵ و کنسول بازی مایکروسافت، یعنی ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس و اس ارائه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا