آموزش و ترفند

7 روش برای بالا بردن امنیت رایانه

در عصر دیجیتال امروزی داشتن یک رایانه امن و مطمئن بیش از هر زمانی دیگری اهمیت دارد. با پیشرفت روز افزون مجرمان سایبری ضروری است که تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از افتادن هرگونه داده حساس به دست افراد نادرست انجام شود. خوشبختانه نکات و ترفندهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود امنیت رایانه خود پیاده سازی کنید.

رایانه خود را به روز نگه دارید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای رایانه خود انجام دهید این است که نرم افزار و سیستم عامل رایانه خود را به روز نگه دارید. نصب آخرین نسخه نرم افزار به این معناست که در بهترین موقعیت برای محافظت از دستگاه خود هستید. اگر از کاربران ویندوز هستید و همچنان از ویندوزهای 7 و XP استفاده می کنید به شما پیشنهاد می کنیم آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز را نصب کنید. زیرا شرکت مایکروسافت دیگر برای ویندوزهای 7 و XP به روز رسانی منتشر نمی کند.

به روز رسانی نرم افزار و سیستم عامل رایانه
به روز رسانی نرم افزار و سیستم عامل رایانه

مراقب ایمیل های مشکوک باشید

یکی از راه هایی که هکرها رایانه ها را هدف قرار می دهند، ارسال یک ایمیل با پیوندی ویروسی است. همچنین این ایمیل ها می توانند به گونه ای شما را فریب دهند تا رمز عبور خود را فاش کنید. اگر ایمیلی دریافت کردید که آدرس و محتوای آن غیر عادی به نظر می رسید، مراقب باشید و بر روی پیوندها کلیک نکنید یا فایلی را دانلود نکنید. زیرا ممکن است حاوی محتوایی باشد که به رایانه شما آسیب برساند.

دریافت ایمیل های مشکوک
دریافت ایمیل های مشکوک

نصب آنتی ویروس مطمئن

برنامه آنتی ویروس به دلیل داشتن ویژگی های متعدد می تواند از دستگاه شما در برابر نقض های امنیتی محافظت کند و رایانه شما را ایمن نگه دارد. سرمایه گذاری روی یک برنامه با کیفیت خوب به حفظ امنیت رایانه شما کمک می کند و در صورت مشاهده مشکل در رایانه به شما هشدار می دهد. با مطالعه مقاله ی «معرفی برترین آنتی ویرس ها» می توانید با بهترین نرم افزارهای آنتی ویروس بیشتر آشنا شوید.

نصب آنتی ویروس
نصب آنتی ویروس

فعال کردن فایروال

جدا از نصب آنتی ویروس ، فعال کردن فایروال بر روی رایانه یکی از گام های اساسی در بهبود امنیت رایانه شما است. فایروال به عنوان یک مانع بین رایانه و اینترنت شما عمل می کند و دسترسی غیرمجاز به شبکه و داده های حساس را مسدود می کند. اکثر سیستم عامل ها دارای فایروال داخلی هستند که می توانید آن را فعال کنید.

فعال کردن فایروال سیستم عامل
فعال کردن فایروال سیستم عامل

رایانه خود را خاموش کنید

اگر از میز کار خود دور می شوید بهتر است که دستگاه خود را قبل از ترک آن قفل کنید. اگر از لپ تاپ استفاده می کنید صفحه آن را ببندید و اگر رایانه رومیزی دارید صفحه نمایش خود را قفل کنید یا وقتی از آن استفاده نمی کنید سیستم را خاموش کنید.

خاموش کردن رایانه
خاموش کردن رایانه

دستگاه های ذخیره سازی خارجی را اسکن کنید

دستگاه های ذخیره سازی خارجی به اندازه دستگاه های ذخیره سازی داخلی مستعد دریافت بدافزار هستند. اگر یک دستگاه خارجی مانند فلش مموری و هارد آلوده را به رایانه خود متصل کنید، بدافزار می تواند به راحتی در سیستم شما گسترش یابد. بعد از اتصال دستگاه ذخیره سازی خارجی بهتر است آن را اسکن کنید.

اسکن فلش مموری و هارد
اسکن فلش مموری و هارد

از داده های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات به طور منظم گام مهم دیگری در ایمن سازی رایانه شما است. پشتیبان گیری از داده ها ضروری است زیرا به شما کمک می کند تا فایل های خود را در صورت صدمه دیدن بازیابی کرده و سیستم خود را در صورت از دست دادن دادها توسط باج افزار، خرابی سخت افزار یا هر اتفاق دیگری بازیابی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا