آموزش و ترفند

Flood Hub سرویس پیش بینی سیل و آتش سوزی گوگل

براساس گزارش ها ماه گذشته سازمان ملل متحد نیمی از جهان فاقد سیستم های هشدار برای بلایای طبیعی مانند سیل و آتش سوزی هستند. عدم دسترسی به چنین تکنولوژی جان هزاران نفر از مردم جهان را در خطر انداخته است به خصوص که تغییرات آب و هوایی مانند سیل نسبت به سال های گذشته گسترده تر شده است. امید است که گوگل با کمک هوش مصنوعی بتواند نبود این تکنولوژی را برطرف کند و قبل از هر اتفاقی به مردم هشدار دهد تا به مکانی امن بروند.

سرویس Flood Hub گوگل

شرکت گوگل اخیراً Flood Hub را راه اندازی کرده است تا داده های وقوع سیل و آتش سوزی را در دسترس مردم قرار دهد. این وب سایت به مردم اجازه می دهد تا روی نقشه های سیل ها بزرگ نمایی کنند تا اطلاعات مربوط به همان سیل را پیدا کنند. Flood Hub مناطق آسیب دیده را به رنگ زرد، مناطق بسیار پرآب را به رنگ قرمز و سطح معمولی را به رنگ سبز یا آبی نشان می دهد. با کلیک بر روی هریک از نشانک ها اطلاعات سیل آن منطقه برای شما به نمایش در می آید. گوگل می گوید سال گذشته 115 میلیون هشدار وقوع سیل را به 23 میلیون نفر در معرض خطر این بلای طبیعی ارسال کرده است.

سرویس Flood Hub گوگل
سرویس Flood Hub گوگل

آتش سوزی جنگل می تواند به اندازه وقوع سیل فاجعه بار باشد. از آنجایی که اندازه و فرکانس آن ها در حال افزایش است، به یک سیستم ردیابی نیاز است و گوگل می گوید از مدل های هوش مصنوعی متکی به تصاویر ماهواره ای برای شناسایی مرزهای آتش سوزی استفاده می کند و هشدار آن ها از طریق Maps و Search ارسال می شوند. تاکنون سیستم تشخیص آتش سوزی گوگل در چهار کشور مکزیک، آمریکا، کانادا و بخش هایی از استرالیا راه اندازه شده است. گوگل گفته است که از ماه جولای 30 حادثه آتش سوزی بزرگ را پوشش داده است.

نمایش سیل در سرویس Flood Hub گوگل
نمایش سیل در سرویس Flood Hub گوگل

گوگل در سال 2018 شروع به استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی سیل در منطقه پاتنا در هند کرد. این برنامه در سال 2020 در سراسر هند و بخش هایی از بنگلادش گسترش یافت. تا سال 2021 گوگل اعلان های سیل را برای 23 میلیون نفر در این دو منطقه سیل خیز ارسال کرد. این سرویس قرار است  به 15 کشور سیل خیز در آفریقا و سه کشور دیگر در آسیا و آمریکای لاتین برسد همچنین گوگل می خواهد این سرویس را به صورت پلکانی برای دیگر کشورها راه اندازی کند.

این هشدارها برای کاربران تلفن اندرویدی و هر تلفنی که برنامه جستجوی Google را نصب کرده باشد ارسال می شود. شرکت ها و سازمان ها نیز می توانند برای دریافت این سرویس ثبت نام کنند اما مردم باید به اینترنت دسترسی داشته باشند و خدمات موقعیت مکانی گوگل خود را در تلفن خود فعال کنند تا هشدارهای سیل را دریافت کنند.

هوش مصنوعی گوگل چگونه سیل و آتش سوزی را پیش بینی می کند؟

تا چند سال گذشته گوگل برای پیش بینی سیل ها به دستگاه سنجش آب متکی بود اما در بسیاری از کشورهای توسعه نیافته مقدار داده ای که گوگل برای پیش بینی دقیق سیل نیاز داشت در دسترس نبود بنابراین گوگل مدل خود را تغییر داد و پیش بینی آب و هوا را مبتنی بر هوش مصنوعی تغییر داد که می تواند یک هفته قبل از وقوع سیل برای کاربران هشدار ارسال کند.

پیش بینی بلایای طبیعی توسط هوش مصنوعی گوگل
پیش بینی بلایای طبیعی توسط هوش مصنوعی گوگل

در مورد آتش سوزی جنگل، گوگل از داده های سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) و ماهواره های ناسا استفاده می کند. Google اکنون از یادگیری ماشینی با تصاویر ماهواره ای برای بهبود تشخیص و نظارت بر آتش سوزی استفاده می کند این اطلاعات برای هشدار به مردم و همچنین برای کمک به آتش نشان ها استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا