ارز دیجیتالراهنمای خریدراهنمای خرید ماینینگ

از تفاوت های بیت کوین و اتریوم چه می دانید؟

در دنیای ارزهای دیجیتال بیشتر از هر نام دیگری اتریوم و بیت کوین شنیده می شوند. دو ارز برتر این حوزه، که تاثیر آنها بر بازار انکار نشدنی می باشد. بیت کوین اولین شبکه بلاک چین و اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکزی است که به وجود آمد. هرچند اتریوم هم مانند بیت کوین، دارای بلاک چین است و اطلاعات مربوط به تراکنش ‌ها و قراردادهای هوشمند روی بلاک چین ثبت می ‌شود.

بلاک چین نوعی دفتر یادداشت دیجیتال امن و تغییرناپذیر برای ذخیره‌ سازی داده و اطلاعات است. شبکه هر دو ارز دیجیتال عمومی بوده و قابل استفاده برای همه می باشد. به این معنی که هر کشی می تواند از این دو شبکه برای ایجاد تارکنش و هوشمند بهره ببرد. اما با وجود شباهت هایی که بین این دو ارز مظرح دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد، تفاوت های آنها نیز برای کاربران این حوزه اهمیت زیادی دارد.

دو ارز اصلی دنیای کریپتو بیت کوین و اتریوم

لیست قیمت دستگاه ماینر

تعداد واحد های عرضه شده در بیت کوین و اتریوم

عمده ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم، تعداد واحدها یا عرضه این دو است. بیت کوین محدودیت عرضه دارد، اما اتریوم به صورت نامحدود عرضه خواهد شد. بر اساس پروتکل بیت کوین، فقط ۲۱ میلیون واحد از این ارز دیجیتال توسط دستگاه ماینر استخراج می ‌شود. در حال حاضر، استخراج کنندگان بیت کوین یا همان ماینر ها، در هر ۱۰ دقیقه ۶.۲۵ واحد بیت کوین از شبکه بیت کوین پاداش دریافت می ‌کنند و به آن پاداش بلاک گفته می شود. پاداش بلاک بیت کوین هر چهار سال یک ‌بار طی رویداد هاوینگ نصف می ‌شود. به همین دلیل، استخراج همه بیت کوین ‌ها تا سال ۲۱۴۰ طول خواهد کشید. پس از آن ماینرها فقط با کارمزد تراکنش‌ ها کسب درآمد خواهند کرد.

تعداد واحد های عرضه شده در بیت کوین و اتریوم

در مورد اتریوم، هیچ محدودیتی وجود ندارد و تا حالا (زمان نوشتن این مقاله) تعدادی از اتریوم ها استخراج شده اند. پاداش بلاک اتریوم در حال حاضر ۲ واحد اتر است و بنابراین هر ۱۴ ثانیه به‌ طور میانگین ۲ اتر استخراج می ‌شود و طبق این معیارها می ‌توان گفت تورم سالانه اتریوم در حال حاضر حدود ۴ درصد است.

سهولت کار با قراردادهای هوشمند در اتریوم و بیت کوین

هر چند روی هر دوی این ارزها می توان قراردادهای هوشمند را اجرا کرد اما زبان اسکریپت‌ شبکه بیت کوین بسیار ابتدایی است. بنابراین کار را برای توسعه‌ دهندگان سخت می ‌کند. از طرف دیگر کد برنامه ‌نویسی روی اتریوم را خیلی سریع‌ تر و راحت ‌تر می ‌توان ‌پیاده سازی کرد. قراردادهای هوشمند اتریوم به‌‌اصطلاح  Turing complete هستند. یعنی می ‌توانند هر محاسبات و عملیاتی را که نیاز باشد، انجام دهند. در هر صورت سیاست هایی که برای استخراج و ماینینگ این دو ارز در نظر گرفته شده، متفاوت است.

سهولت کار با قراردادهای هوشمند در اتریوم و بیت کوین

سرعت تراکنش بیت کوین و اتریوم

 به ‌طور میانگین در بیت کوین بلاک ‌های حاوی تراکنش هر ۱۰ دقیقه یکبار ایجاد می ‌شوند، اما در اتریوم این زمان فقط ۱۴ ثانیه است. البته در بحث سرعت تراکنش ‌ها سایز بلاک هم اهمیت دارد که در بیت کوین محدود به ۱ مگابایت است. با بررسی زمان بلاک و سایز بلاک می‌ توان گفت که در حال حاضر بیت کوین حداکثر ۷ تراکنش در ثانیه انجام می ‌دهد، اما اتریوم می ‌تواند تا ۱۶ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. طبق وعده تیم توسعه اتریوم، این عدد در به ‌روزرسانی ‌های آینده می ‌تواند به صدها تراکنش برسد.

سرعت تراکنش بیت کوین و اتریوم

در مورد تاریخچه بیت کوین و اینکه اتریوم چیست و از کجا می آید مطالب زیادی وجود دارند. اما کمتر به تفاوت های بنیادی این دو ارز مهم پرداخته شده است. در هر صورت برای ورود به دنیای ماینینگ بهتر است مفاهیم از پایه شناخته شوند.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. همین استخراج بیت کوین و مزخرفات باعث قطعی برق شده، اتریوم و بیت کوین چیزیه که ایرانی جماعت پیداش کردن و ولش نمیکنن و مثل بورس میخوان بززن بترکوننش، ماینر ها رو هم غیرقانونی کردن اما مگه افاقه میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا