آموزش و ترفند

آشنایی با هوش مصنوعی گروک

ایلان ماسک عاشق رقابت است و دوست دارد همیشه پیشتاز باشد. با انتشار Chat GPT و Google Bard همه افراد تصور می کردند که ماسک قصد ندارد با این دو پلتفرم رقابتی داشته باشد، اما با گذشت چند ماه این مرد میلیاردر شرکت هوش مصنوعی xAI را با سه کارمند تأسیس کرد. بعد از گذشت هفت ماه این شرکت از اولین چت بات هوش مصنوعی خود با نام Grok رونمایی کرد و قصد دارد قدرتمندتر از دیگر شرکت ها به فعالیتش ادامه دهد.

Grok چیست؟

گروک یک چت بات هوش مصنوعی می باشد و براساس راهنمای Hitchhikers To The Galaxy طراحی شده است، بنابراین قصد دارد تقریباً به هرچیزی پاسخ دهد و حتی پیشنهاد کند چه سؤالی از آن پرسیده شود. Grok یک چت بات هوش مصنوعی شبیه به ChatGPT و Google Bard است و می تواند به سؤالات پاسخ دهد و قالب های متن خلاقانه ای مانند شعر، اسکریپت و کد را تولید کند.

آشنایی با چت بات گروک
آشنایی با چت بات گروک

Grok نسبتاً دیر وارد مسابقه چت بات ها شد. ChatGPT که با سرمایه گذاری مایکروسافت و توسط OpenAI توسعه داده شد تقریباً یک سال پیش راه اندازی شد و جنجالی را در دنیای هوش مصنوعی برانگیخت. شرکت xAI ایلان ماسک پذیرفت که مدل هوش مصنوعی Grok به اندازه مدل های آموزش دیده با داده ها و قدرت محاسباتی بیشتر مانند ChatGPT-4 که در اسفند سال گذشته راه اندازی شد قدرتمند نیست. xAI تیر ماه امسال توسط ایلان ماسک معرفی شد و آن را به لیست شرکت هایش در کنار تسلا، اسپیس ایکس، نورالینک و ایکس اضافه کرد.

نام Grok به چه معناست؟

اگر چه ممکن است در ابتدا بیهوده به نظر برسد، اما نمی توانیم آن را صرفاً به این دلیل نادیده بگیریم. براساس دیکشنری کمبریج این کلمه به معنای «فهمیدن چیزی» است. با جستجو در اینترنت نشان می دهد که این کلمه توسط نویسنده آمریکایی به نام رابرت آنسون هاین لاین برای رمان علمی تخیلی خود «غریبه ای در سرزمین غربت» ابداع شده است. در متن کتاب، Grok یک کلمه مریخی به معنای «نوشیدن» است. بنابراین احتمال دارد به دلیل علاقه ایلان ماسک برای سفر به مریخ نام چت بات جدید را از این کتاب علمی و تخیلی الهام گرفته باشد.

معنی چت بات گروک
معنی چت بات گروک

نحوه دسترسی به Grok

برای استفاده از Grok باید به وب سایت رسمی آن به آدرس www.grok.x.ai مراجعه کنید. نمونه اولیه گروک در حال حاضر فقط برای کاربران منتخب در ایالات متحده قابل دسترس می باشد. با این حال ایلان ماسک اعلام کرده است که به زودی برای همه مشترکین X Premium Plus در دسترس خواهد.  ماسک اگر بخواهد رقابت جدی با دیگر شرکت های هوش مصنوعی داشته باشد باید دسترسی به Grok را برای تمام کاربران جهان به صورت رایگان در اختیار بگذارد و این کار احتمالاً در سال 2024 اتفاق خواهد افتاد. همچنین اکنون زمان مقایسه این چت بات با دیگر رقیبانش نمی باشد. زیرا نسخه عمومی آن در دسترس نیست و باید تا زمان انتشار عمومی آن صبر کنیم. جالب است که ببینیم چت بات Grok در ماه های آینده چگونه توسعه می باید و آیا چالشی واقعی برای ChatGPT و Google Bard ایجاد می کند یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا