آموزش و ترفند

آیا گوگل درایو امن است؟

Google Drive یکی از پراستفاده ترین پلتفرم های گوگل و محبوب ترین محل ذخیره سازی ابری می باشد. یکی از ویژگی های مهم هر پلتفرم یا نرم افزار امنیت آن است. برخی از سرویس های آنلاین هرچند کاربران میلیونی دارند اما امنیت بسیار آسیب پذیری دارند و هر لحظه ممکن است اطلاعات کاربران مورد سرقت قرار بگیرند. در این میان سوال اینجاست که آیا گوگل درایو می تواند امنیت اطلاعات ما را تضمین کند یا نه.

گوگل درایو چیست؟

Google Drive یک سرویس ذخیره سازی ابری می باشد که توسط شرکت گوگل برای کاربران اندروید یا همان Google Workspace ساخته شده است. این پلتفرم یک راه رایگان برای نگه داشتن فایل ها در فضای ابری می باشد و به راحتی از هر دستگاهی قابل دسترسی است. با ساخت جیمیل می توانید وارد Google Drive شوید. برای شروع کار گوگل 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را در اختیار شما قرار می دهد، بنابراین می توانید با خیال راحت عکس ها، فیلم ها، فایل های مهم یا هر چیز دیگر را در آن نگهداری کنید. مهم تر از همه گوگل درایو با استفاده از SSL رمزگذاری شده است همان پروتکل امنیتی مورد استفاده در جیمیل و دیگر سرویس های گوگل. در ادامه با برخی از ویژگی های کلیدی Google Drive آشنا خواهید شد:

  • ذخیره فایل ها: برای شروع گوگل درایو 15 گیگ فضای ذخیره رایگان در اختیار شما می گذارد که می توانید طیف گسترده ای از انواع فایل ها و پوشه ها یا حتی فایل های آفیس را در آن ذخیره کنید.
  • ایجاد فایل: می توانید اسناد و فایل ها را با برنامه های Sheets ،Docs و Slides یکپارچه کنید.
  • دسترسی به فایل ها: فایل ها در Drive از هر تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه قابل دسترسی است.
  • اشتراک گذاری: شما می توانید به سرعت دیگران را به مشاهده، دانلود، نظر دادن و همکاری روی فایل های خود در گوگل درایو دعوت کنید.
  • دسترسی آفلاین: اگر به اینترنت وصل نیستید، برخی از فایل ها را به صورت آفلاین برای مشاهده و ویرایش در دسترس قرار دهید.
  • Google Photos: عکس های خود را در Drive ذخیره کنید و سپس با Google Photos آن ها را ویرایش کنید.
آشنایی با Google Drive

گوگل درایو چه قدر امن است؟

Google Drive به طور کلی بسیار امن است، زیرا گوگل فایل های شما را هنگام انتقال و ذخیره سازی رمز گذاری می کند. با این این حال Google می تواند رمزگذاری را با کلیدهای رمز گذاری خنثی کند، به این معنی که فایل های شما از نظر تئوری توسط هکرها یا ادارات دولتی قابل دسترسی هستند. می توانید با استفاده از احراز هویت دو مرحله ای امنیت گوگل درایو را بالاتر ببرید. Google Drive به سرعت در حال تبدیل شدن به محبوب ترین ذخیره سازی در سراسر جهان است و با بیش از یک میلیارد کاربر و بیش از 2 تریلیون فایل ذخیره شده باید ایمن باشد.

امنیت Google Drive

خطر استفاده از گوگل درایو بسیار کم است. گوگل از رمز گذاری قوی 256 بیتی استاندارد و رمزنگاری پیشرفته «AES» در تمام سرویس های Google Drive خود استفاده می کند. به همین ترتیب هنگامی که داده ها بین کاربران و سرورهای درایو در حال انتقال است، گوگل از پروتکل امنیت لایه حمل و نقل «TLS» برای محافظت از داده ها و جلوگیری از رهگیری استفاده می کند.

چگونه گوگل درایو می تواند آسیب پذیر باشد؟

از آنجایی که گوگل درایو توسط میلیاردها کاربر از سراسر جهان استفاده می شود به هدف اصلی هکرها تبدیل شده است. حتی اگر فایل های شما در Google Drive رمز گذاری شده هکرها می توانند رمز عبور حساب شما را پیدا کرده و وارد حساب کاربری شما شوند. از زمان تأسیس جیمیل تا سال 2014 حدود 5 میلیون رمز عبور حساب کاربری فاش شد. علاوه براین یک اشکال در API گوگل پلاس داده های 52 میلیون حساب گوگل توسط هکرها در سال 2018 منتشر شد. این موضوع پیامدهای امنیتی متعددی را ایجاد کرد که در آن هکرها فرصتی برای استخراج مقادیر زیادی از اطلاعات شدند.

آسیب پذیری Google Drive

کلاهبرداری های زیادی در Google Drive وجود دارد که ذخیره فایل های حساب در درایو را مخاطره آمیزه می کند. تعدادی از این کلاهبرداری هایی که هکرها استفاده می کنند عبارتند از: ایجاد وب سایت های جعلی شبیه به گوگل درایو، مخفی کردن بدافزارها در فایل ها و گذاشتن نظرات با پیوندهای فیشینگ.

چگونه امنیت گوگل درایو را بالا ببریم؟

گوگل امنیت سرویس Drive خود را تا حد ممکن بالا برده است اما روش های مختلفی وجود دارد که می توانید با انجام آن ها امنیت گوگل درایو خود را بالاتر ببرید. با انجام هر کدام از این روش امنیت Google Drive خود را افزایش دهید: انتخاب یک رمز عبور منحصر به فرد، فعال سازی احراز هویت دو مرحله ای، مطمئن شوید فایل های درایو را به افراد مورد اطمینان به اشتراک می گذارید و در صورت لینک های مشکوک به هیچ وجه بر روی آن کلیک نکید.

علیرضا باقری

نوشته های اخیر

راهنمای خرید هارد اینترنال

همانطور که می‌دانید هارد دیسک یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری کامپیوتر و لپ‌…

2 هفته قبل

لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی

زمانی که قصد خرید لپ تاپ دارید اول از همه نیازهای خود را بررسی خواهید…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای هواشناسی

نرم افزارهای آب و هوا در بسیاری از موقعیت ها بسیار مفید هستند، اما انتخاب…

2 ماه قبل

آموزش مرحله به مرحله حذف اکانت اینستاگرام

 حذف اینستاگرام ترسناک به نظر می رسد، به خصوص اگر یک کسب و کار کوچک…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای آرایش چهره برای اندروید و iOS

اکثر برنامه های روتوش و آرایش عکس در اندروید و iOS  به صورت رایگان در…

2 ماه قبل

نحوه کسب درآمد در تلگرام در سال 2024

در سال های اخیر اپلیکیشن تلگرام قدرت خود را به عنوان یک ابزار کسب درآمد…

2 ماه قبل