آموزش و ترفند

آیا باید لپ تاپ خود را همیشه در حال شارژ نگه دارید؟

مزیت اصلی لپ تاپ در این است که وقتی به جایی می روید می توانید آن را به راحتی با خود جا به جا کنید. هرچند قابل حمل بودن یکی از مزیت های بزرگ لپ تاپ محسوب می شود اما اگر نتوانید شارژ آن را به درستی مدیریت کنید ممکن است به باتری آن صدمه جدی وارد شود. اکثر لپ تاپ ها بین 3 تا 10 ساعت شارژ را نگه می دارند. برخی از افراد براین باورند که آداپتور لپ تاپ به صورت دائم در برق باشد و آن را شارژ کند می تواند به باتری صدمه باورد شاید یا منجر به آتش سوزی شود. آیا این اعتقاد درست است؟ در ادامه یاد خواهید گرفت که چگونه می توانید از باتری لپ تاپ به درستی استفاده کنید.

آیا می توان لپ تاپ خود را همیشه به برق متصل کرد؟

از نظر ایمنی فیزیکی می توانیم بگوییم بله، کاملاً ایمن است که لپ تاپ خود را همیشه به برق متصل کنید. برخی از افراد می گویند که اگر لپ تاپ به صورت دائم در برق باشد خطر آتش گرفتن آن بالا می رود. لپ تاپ های مدرن دارای کنترل ولتاژ درون دستگاه هستند که می داند چه زمانی باتری پر است و حتی اگر شارژر متصل باشد، شارژ را متوقف می کند. لپ تاپ ها مکانیسم های ایمنی دارند که قبل از آسیب واقعی اتصال را قطع می کنند. این نکته را فراموش نکنید که اگر پریز برق مشکل داشته باشد و یا شارژر به درستی کار نمی کند می تواند به سیستم شما صدمه وارد کند.

اتصال لپ تاپ به برق

آیا باید لپ تاپ خود را همیشه در حال شارژ نگه دارید؟

اینجاست که سوالات مختلفی به ذهن می رسد. اتفاقات مختلفی وجود دارد که برای باتری های لیتیوم یونی بسیار مضر است. نگه داشتن باتری در شارژ بسیار کم و همچنین شارژ بیش از حد می تواند باعث کاهش عمر باتری شود. با افزایش سن باتری ها آن ها توانایی خود را برای حمل شارژ کامل از دست می دهند.  نگرانی دیگر گرما است. باتری های لیتیوم یون با گذشت زمان شارژ خود را از دست می دهند حتی اگر دستگاه خاموش باشد. این بدان معناست که باتری تقریباً به طور مداوم شارژ می شود که باعث گرما خواهد شد. گرما مانند شارژ کم یا زیاد می تواند باعث پیری زودرس باتری نیز شود که این امر باعث از دست رفتن ظرفیت شارژ در طولانی مدت می شود.

مدیریت شارژ باتری لپ تاپ

چگونه از آسیب دیدن باتری لپ تاپ خود جلوگیری کنیم؟

اگر باتری شما بیش از حد داغ می شود یا به طور معمولی شارژ نمی شود، دلیل آن می تواند گرما باشد. لپ تاپ را هرگز در محیط گرم نگهداری نکنید. زیرا این کار علاوه بر صدمه زدن به باتری، می تواند به دیگر قطعات آن صدمه جدی وارد کند. بهتر است از ابزارهای کاهش سطح سیستم عامل استفاده کنید. ویندوز دارای ویژگی Smart Charging Feature است که اساساً دستگاه را به روشی شارژ می کند که به باتری آسیب نرساند. همچنین اپل ویژگی Optimized Battery Charging دارد که همین کار را انجام می دهد.

جلوگیری از آسیب دیدن باتری لپ تاپ

نحوه تشخیص خرابی باتری لپ تاپ

روش هایی برای بررسی سلامت باتری دستگاه های Windows و macOS وجود دارد. به طور خلاصه به هر یک می پردازیم و شما هم می توانید با انجام دادن این مراحل از سلامت باتری لپ تاپ خود مطمئن شوید. برای بررسی دسترسی به تنظیمات سلامت باتری در سیستم عامل مک مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی دکمه منوی Apple کلیک کرده و System Information را انتخاب کنید.
  • قسمت سخت افزار را در حاشیه سمت چپ باز کرده و بر روی گزینه Power کلیک کنید.
  • اطلاعات باتری شما در آنجا خواهد بود.

برای مشاهده عمر باتری در سیستم عامل ویندوز نیز می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک Command Prompt را باز کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که CMD را در جستجوی ویندوز تایپ کنید.
  • Powercfg/batteryreport را تایپ کنید و سپس از صفحه کلید Enter را فشار دهید.
  • Command Prompt یک گزارش باتری ایجاد می کند و سپس آن را در یک پوشه ذخیره خواهد کرد.
  • به آن پوشه در دستگاه خود بروید تا به گزارش ها دسترسی پیدا کنید. این گزارش ها به زبان HTML است، بنابراین برای باز کردن آن باید از یک مرورگر استفاده کنید. خوشبختانه همه مرورگرها می توانند فایل های HTML را باز کنند.
علیرضا باقری

نوشته های اخیر

راهنمای خرید هارد اینترنال

همانطور که می‌دانید هارد دیسک یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری کامپیوتر و لپ‌…

2 هفته قبل

لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی

زمانی که قصد خرید لپ تاپ دارید اول از همه نیازهای خود را بررسی خواهید…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای هواشناسی

نرم افزارهای آب و هوا در بسیاری از موقعیت ها بسیار مفید هستند، اما انتخاب…

2 ماه قبل

آموزش مرحله به مرحله حذف اکانت اینستاگرام

 حذف اینستاگرام ترسناک به نظر می رسد، به خصوص اگر یک کسب و کار کوچک…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای آرایش چهره برای اندروید و iOS

اکثر برنامه های روتوش و آرایش عکس در اندروید و iOS  به صورت رایگان در…

2 ماه قبل

نحوه کسب درآمد در تلگرام در سال 2024

در سال های اخیر اپلیکیشن تلگرام قدرت خود را به عنوان یک ابزار کسب درآمد…

2 ماه قبل