راهنمای خریدراهنمای خرید ماینینگ

از کاربردهای بلاک چین چه می دانید؟

در این مقاله قصد داریم تا کاربردهای بلاک چین را بررسی کنیم. بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مهم‌ ترین و موفق ‌ترین کاربرد فناوری بلاک چین هستند. در بیت کوین با استفاده از این فناوری امکان تقلب، خرج کردن دوباره پول و برگشت تراکنش ‌ها از بین خواهد رفت. اما این فناوری می‌ تواند به جز ارزهای دیجیتال، کاربردهای بیشتر دیگری هم داشته باشد و هر کجا نیاز به فضایی برای ذخیره داده و از بین بردن نیاز به اعتماد باشد، امکان استفاده از آن وجود دارد. برای نمونه، انتخابات الکترونیکی و بدون تقلب می ‌تواند یکی از کاربردهای بلاک چین باشد. با استفاده از این نوآوری می ‌توان تا حد زیادی خطر تقلب در انتخابات و نیاز به نیروی انسانی را کاهش داد.

کاربرد بلاک چین فراتر از ارز دیجیتال

لیست قیمت دستگاه ماینر

فرآیند کار فناوری بلاک چین

با استفاده از فناوری بلاک چین می ‌توان درست مثل یک جامعه یا سازمان، نوعی حاکمیت را در یک سیستم به‌ وجود آورد که همه بتوانند نسبت به سهامشان و اختیاراتی که دارند در جلو بردن آن سیستم سهیم باشند. هرچند این تکنولوژی بیشتر بامفهوم ماینینگ و  ارز دیجیتال شناخته شد ولی می تواند کاربردهای گسترده تری بیابد. به عنوان یک نمونه دیگر می ‌توان به استفاده از بلاک چین در زنجیره تأمین و حمل و نقل اشاره کرد. کارخانجات و شرکت ‌های تولیدکننده می ‌توانند اطلاعات کالاها و حمل و نقل خود را از ابتدا تا رسیدن به دست مشتری روی پایگاه داده ثبت نمایند که این کار اصالت کالاها و کیفیت مواد اولیه را برای مشتری تضمین می نماید.

همچنین با این فناوری می ‌شود دارایی ‌ها را به توکن ‌های دیجیتال تبدیل کرد و آنها را به صورت یک دارایی قابل انتقال عرضه کرد. به عنوان مثال، می‌ توان ارزش یک خانه را به هزاران توکن دیجیتال تبدیل کرد و آنها را نسبت به بودجه متقاضیان به فروش رساند تا افراد زیادی بتوانند در آن خانه سرمایه‌ گذاری کنند. این کار حتی امکان معامله آن خانه را برای افرادی از کشورهای دیگر نیز فراهم می آورد.

فناوری بلاک چین چطور کار می کند

بلاک چین یک فناوری رو به جلو

هرچند هنوز در دنیای واقعی به صورت گسترده بلاک چین مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد و با اینکه این فناوری غیرمتمرکز است، در بسیاری از کارها با وجود آن باز هم مجبور به تکیه کردن به نهادها و سازمان ‌های متمرکز هستیم. اما با فراهم آمدن زیر ساخت ‌های لازم مثل توسعه هوش مصنوعی یا اینترنت اشیاء می ‌توان به کاربردهای بیشتر این فناوری امید داشت.

بلاک چین یک فناوری رو به جلو

بلاک چین یک فناوری جدید است که امکان ثبت اطلاعات به صورت دائمی و بدون امکان تغییر را فراهم می آورد. این فناوری در حقیقت نوعی دیتابیس یا پایگاه داده است که روی یک یا چند سرور خاص قرار ندارد، بلکه روی تمام کامپیوترهایی که به شبکه متصل هستند، توزیع می شوند. به دلیل بهره بردن از رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، سوابق ثبت ‌شده قابل هک یا حذف نیستند. بیت کوین اولین کاربرد این فناوری بود اما از این سیستم انقلابی برای هر سیستمی که لازم باشد نیاز به اعتماد به واسطه‌ ها و افراد شخص ثالث کاهش یابد، می ‌توان بهره برد. می توانید در مورد اینکه بلاک چین چیست و چگونه کار می کند در سایت آی تی بازار بخوانید.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آینده با این تکنولوژی پیش بینی میشه، با استفاده از این نوآوری می ‌توان تا حد زیادی تقلب تو انتخابات و نیاز به نیروی انسانی را کم کرد، امیدوارم به زودی به صورت گسترده بهره وری کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا