اخبار تکنولوژیاخبار موبایل

شرکت اپل فروش کالاهای خود در روسیه را متوقف کرد

در هفته گذشته شهروندان اکراینی از شرکت اپل تقاضا کردند که دسترسی روسیه به App Store را ببندد و آن ها را بلاک کند، اما شرکت Apple در حمایت از اوکراین نسبت به متوقف کردن فروش کالاهای اپل در روسیه اقدام کرد. علاوه بر شرکت اپل، سایر برند های امریکایی مانند گوگل، Ford، شرکت خودروسازی و کشتی سازی عمید و Harley-Davidson فروش کالاهای خود در روسیه را به علت هجوم به اوکراین متوقف کردند.

شرکت های امریکایی که روسیه را تحریم کردند

اپل اعلام کرد که فروش آیفون و سایر محصولات را در روسیه متوقف کرده است، گوگل شرکت آلفابت که از ناشران دولتی روسیه است را از بخش اخبار خود حذف کرد، شرکت فورد موتور به شریک تولیدی روسی خود اعلام کرد که فعالیت های خود را در این کشور به حالت تعلیق در می آورد و شرکت هارلی دیویدسون نیز تجارت و ارسال دوچرخه های خود را به حالت تعلیق در آورد.

علاوه بر این در صبح روز گذشته، بزرگترین خطوط کشتیرانی جهان MSC و Maersk حمل و نقل کانتینری به روسیه و از روسیه را به حالت تعلیق در آوردند تا انزوای این کشور عمیق تر گردد و این حرکت به این معنی است که روسیه، یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان و تامین کننده یک ششم کل کالاهای جهان، اکنون عملا از بخش بزرگی از ظرفیت حمل و نقل جهان قطع شده است.

شرکت های امریکایی در مقابل روسیه
شرکت های امریکایی در مقابل روسیه

همچنین کشورهای غربی نیز محدودیت گسترده ای به روسیه وارد کردند تا بحران جهانی که در سیستم مالی ایجاد کرده اند را متوقف کند و از شرکت هایی که تخفیف ها و فروش کالاهای خود در روسیه را متوقف کرده اند، حمایت می کند و حاضر به قطع روابط بوده و از ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری کنار می کشد. پیش بینی می شود که با اصابت موشک به شهرهای بزرگ اوکراین، تعداد شرکت هایی که در برابر روسیه موضع می گیریند روز به روز افزایش خواهد یافت.

محدودیت های شرکت اپل برای روسیه

اپل در یک بیانیه از توقف فروش در روسیه و سایر اقدامات از جمله محدود کردن Apple Pay و حذف امکان دانلود RT News خبر داد و اعلام کرد که عمیقا همراه با مردم اوکراین و افرادی که مورد آزار قرار گرفته اند خواهد بود و فشار های خود به روسیه را کاهش نخواهد داد.

شرکت نایک نیز اعلام کرد که امکان خرید لباس های ورزشی برای روسیه تا اطلاع ثانوی غیر قابل دسترس خواهد بود زیرا نایک نمی تواند تحویل کالا به مشتریان را در این کشور تضمین کند. نکته جالب این است که علاوه بر شرکت های ذکر شده، پارامونت پیکچرز، جدیدترین استودیوی هالیوودی توزیع فیلم های سینمایی و اکران فیلم های جدید در طول هفته آینده در روسیه را متوقف کرد.

تحریم های شرکت اپل بر روسیه
تحریم های شرکت اپل بر روسیه

تاثیر تحریم های وارد شده به روسیه

در عرض چند هفته گذشته، روسیه از یک شرط بندی سود آور برای افزایش قیمت نفت به یک وضعیت بد مالی تبدیل شده است، زیرا بانک مرکزی روسیه و پرداخت های بین المللی مسدود شده اند و کنترل سرمایه و جریان های مالی امکان پذیر نیست.

علاوه بر بانک ها برخی از شرکت های کارت های پرداخت امریکایی ویزا و مستر کارت، چندین موسسه مالی روسی را از شبکه خود مسدود کرده اند. امید است که فشار های وارد شده شرکت های امریکایی به روسیه باعث شود بحران های به وجود آمده برای اوکراین حل شده تا تحریم های اعمال شده بر روی روسیه کاهش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا