آموزش و ترفند

شبکه اجتماعی نوظهور Damus، رقیب جدید توییتر

یکی دیگر از برنامه های شبکه اجتماعی غیرمتمرکز برای به چالش کشیدن توییتر وارد اپ استور شده است. سال گذشته جک دورسی، یکی از بنیانگذاران توییتر، حدود ۲۴۵ هزار دلار به صورت بیت کوین به منظور تأمین مالی یک شبکه اجتماعی باز و غیرمتمرکز به نام Nostr اهدا کرد. اکنون اولین اپلیکیشن موبایلی که از این پروتکل بهره میبرد، به اسم Dumas، در اپ استور منتشر شده است که به افراد اجازه میدهد تا این فناوری جدید را امتحان کنند.

شبکه اجتماعی Damus

برنامه جدید Damus یکی از بسیاری از رقبای توییتر است که پس از تسلط ایلان ماسک بر این شبکه اجتماعی پدیدار شده است که باعث شده است کاربران سابق توییتر به برنامه های قدیمی تری مثل تامبلر برگردند و سایر خدمات شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز مثل Mastadon را امتحان کنند. اما این برنامه پشتوانه سرمایه گذاری بزرگی ندارد. در عوض یک آزمایش دیگر در شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز است.

در همان اول توضیح داده میشود که شما کنترل را به دست دارید و هیچ پلتفرمی وجود ندارد که بتواند شما را ممنوع یا سانسور کند. شما کنترل داده های خودتان را در دست دارید. به دلیل نحوه عملکرد Nostr هیچ نیازی به ثبت نام با شماره تلفن، ایمیل یا نام نیست. این خودش یک نقطه تمایز بزرگ با Mastadon است که حساب کاربر به سرور خاصی متصل میشود که در آن ادمین ها روی کاربران ثبت شده سرور خود کنترل دارند. این همچنین به این معنی است که مشکلات مربوط به سرور Mastodon که از آن استفاده می کنید، مانند قطعی برق، می تواند بر توانایی شما برای استفاده از شبکه تأثیر بگذارد. و اگر این مشکل خاموش شدن ناگهانی یا دائمی باشد، ممکن است خطر از دست دادن اطلاعات را داشته باشید.

تفاوت Damus با توییتر
تفاوت Damus با توییتر

تفاوت Damus با توییتر

در Damus، پیام ها از طریق رله های غیر متمرکز توزیع می شوند – در واقع، نام Nostr مخفف عبارت «یادداشت ها و سایر موارد ارسال شده توسط رله ها» است. سرورهای فدرالی درگیر نیستند، اما گفته می شود که برخی از رله های Nostr برای فیلتر کردن هرزنامه ها بهتر هستند. ادغام بیت کوین نیز بخشی از تجربه Damus است که به کاربران اجازه می دهد برای مثال پست های دوستان خود را حمایت مالی کنند. این از طریق شبکه لایتنینگ بیت کوین امکان پذیر شده است. به علاوه، برخلاف توییتر، طول پست‌ها می‌تواند بیش از ۲۸۰ کاراکتر باشد.

ماهیت غیر متمرکز Damus در ابتدا مشکلی را برای مرور برنامه ایجاد کرد، زیرا اپل مدام از برنامه می خواست قوانین مشابه هر شبکه اجتماعی دیگری را دنبال کند؛ مانند ارائه راهی برای کاربران برای هشداردادن محتوای اعتراض آمیز و داشتن خط‌مشی که حتما تأیید کنند که سو استفاده به هیچ وجه مجاز نیست. حساب توییتر Damus قبلاً توییت کرده بود که علیرغم ادعاهایش مبنی بر حل مشکلات اپل، این برنامه بارها رد شده است.

شبکه های اجتماعی پرطرفدار
شبکه های اجتماعی پرطرفدار

برنامه های تازه ی جک دورسی

حساب کاربری Dumas بالاخره در توییتر اعلام کرد که برنامه در نهایت تأیید شده است. حساب کاربری آن فعلاً ۱۷ هزار دنبال کننده دارد که مشکلی نیست چون حتی اگر ۱۷ هزار نفر هم از توییتر بروند، ضربه بزرگی به این برنامه نمیخورد. دورسی نیز راه اندازی اپلیکیشن Dumas را در توییتر جشن گرفت و آن را «نقطه عطفی برای پروتکل های باز» خواند.

مدیر سابق توییتر، با این حال، مشغول ساخت Bluesky، یکی دیگر از شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز با پروتکل جدید AT بوده است، که آماده راه اندازی در یک برنامه مشتری است که آن هم شبیه توییتر است. در همین حال، Mastodon که پس از خرید ماسک محبوبیت خود را افزایش داده است، از پروتکل قدیمی تری به نام ActivityPub استفاده می کند. Bluesky و Mastodon نمیتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، مگر اینکه یکی تصمیم بگیرد با پروتکل دیگری ادغام شود. Damus پروتکل باز دیگری را به این ترکیب اضافه میکند و نبرد جدید میان رقبای توییتر را به نبردی تبدیل می‌کند که لزوماً مربوط به استارت آپ های سیلیکون ولی نیست، بلکه پایه های فناوری شبکه های اجتماعی است.

برنامه های تازه ی جک دورسی
برنامه های تازه ی جک دورسی

ویلیام کاسارین، توسعه دهنده Damus گغته است که برنامه جدید مجهز به Nostr با Mastodon یا Bluesky قابل اجرا نخواهد بود، اما «ممکن است در آینده پل هایی بین این پروتکل ها وجود داشته باشد». این برنامه اکنون در رتبه ۱۰ iOS در ایالات متحده قرار دارد و همچنین در رتبه بندی کلی در چهار کشور: هنگ کنگ (۹)، وانواتو (۹۰)، سنگاپور (۹۱) و ماکائو (۹۲) قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا