مقالات آی تی

راهنمای خرید و انتخاب اسکنر

اسکنر يکی از تجهيزات جانبی مهم در تجهیزات کامپيوتر و ماشین های اداری محسوب می گردد. کاربرانی که با تصاوير سر و کار داشته و تمايل به نشر حرفه ای آنها را دارند، می توانند با استفاده از اسکنر، تصاوير مورد نظر خود را اسکن کرده و وارد کامپیوتر کنند. اسکنر نقش این انتقال دهنده را بر عهده دارد. وقتی یک تصویر به صورت دیجیتال شده در آمد و وارد کامپیوتر شد، هر کاری می توان روی آن انجام داد.

قیمت خرید اسکنر راهنمای خرید و انتخاب scanner

انتخاب يک اسکنر به عوامل متفاوتی نظير: سرعت, کيفيت خروجی و قيمت بستگی دارد. خوشبختانه اکثر اسکنرهائی که دارای قيمت متعادل و مناسبی می باشند از امکانات پيشرفته ای نظير: دقت خوب و آداپتورهای transparency و پورت های USB 2.0 بهره می گيرند.
اغلب اسکنرهائی که با کاربرد خانگی و غيرحرفه ای طراحی شده اند، دارای دقت تصويری معادل 2400 نقطه در اينچ هستند که کاربران را قادر می سازند با کيفيت مناسب، تصاوير مورد نظر خود را اسکن نمايند. توليد کنندگان با ايجاد تغييرات در عناصر سخت افزاری استفاده شده در اسکنرها، سعی می نمايند با ارائه امکانات جانبی، زمينه استفاده آسان از آنها را فراهم نمايند. مثلا شرکت تولید کننده اسکنر HP ، با افزودن يک تغذيه کننده عکس 4 در 6 اينچ ، امکان اسکن سريع تصاوير را در اختيار کاربران قرار داده است. اکثر سيستم های عامل جديد، دارای امکانات مناسب نرم افزاری به منظور حمايت و بکارگيری قابلیت های ارائه شده توسط اسکنرها می باشند.
در مواردي که قصد ايجاد يک نسخه ديجيتال از اطلاعات را داشته باشيم (مثلا جزوات درسی، کتب و …)، می توان از اسکنر استفاده نمود. پس از اسکن متون و تبديل آن به محتوی ديجيتال، امکان ويرايش آنها هم فراهم می گردد.
در اصل پس از ايجاد فایل دیجیتال از طریق اسکنر، با به کارگيری نرم افزارهای ويرايش تصاوير، می توان عمليات دلخواه خود را بر روی تصاوير انجام داد. یا مثلا اگر قصد ارسال يک عکس از طریق نامه الکترونیکی داشته باشیم؛ که توسط دوربين های معمولی ( غيرديجيتال ) گرفته شده ؛ می بايست در ابتدا عکس مورد نظر را به کمک اسکنر، اسکن نموده و پس از تبديل به فایل ديجيتال، آن را به صورت يک فايل ضميمه همراه نامه الکترونيکی ارسال کنیم (برای مطالعه بیشتر دراین مورد به سایر مقالات و جهت اطلاع از قیمت های اسکنر حرفه ای به بخش ماشین های اداری آی تی بازار مراجعه نمایید) یا با استفاده از روش های به اشتراک گذاری در اینترنت، آن را به دوستمان برسانیم.
ويژگی ها ی مهم اسکنر
آداپتور اسکنر – راهنمای خرید scanner
آداپتور transparency :
در زمان اسکن اسلايد و يا فيلم، به يک آداپتور transparency نياز خواهد بود. (يک منبع نور که در بين فيلم تابانده می شود). آداپتورهای فوق، می توانند به همراه اسکنر جزء لاينفک آن در زمان ساخت و يا به عنوان يک قطعه جداگانه به همراه آن، ارائه گردند.

تغذيه کننده اتوماتيک سند (ADF):
به منظور اسکن متون با حجم بالا و يا تصاويری که طول آنان زياد می باشد (بيش از سطح اسکنر)، استفاده از يک تغذيه کننده اتوماتيک سند، مفيد خواهد بود. اسکنرهای کانن , اسکنرهای ای ویژن , HP و ميکروتک، در برخی از مدل های جديد خود از ADF) Automatic document feeder) استفاده نموده اند
دقت لامپ تصویر :
به منظور اسکن و استفاده از تصاوير در صفحات وب و يا چاپ تصاوير 3 در 5 و يا 4 در 6 دقت 100 نقطه در اينچ کافی خواهد بود. برای اسکن متن ها به منظور استفاده از OCR، دقت 300 نقطه در اينچ استاندارد بوده و کفايت خواهد کرد. در صورتي که قصد ايجاد تصاوير بزرگتر (8 در 10 اينچ) و يا بزرگنمائی تصاوير کوچکتر وجود داشته باشد، می بايست اسکنری با دقت 1200 يا 2400 نقطه در اينچ انتخاب گرددتصاويری که دارای دقت بيشتری می باشند، از انعطاف مناسبی در زمان ويرايش برخوردار بوده و فضای به مراتب بيشتری را در زمان ذخيره شدن بر روی هارد ديسک، اشغال خواهند کرد.

لامپ تصویر اسکنر – راهنمای خرید scannerلامپ تصویر اسکنر – راهنمای خرید scanner

مثلا يک تصوير 4 در 6 اينچ که دارای دقت 1200 نقطه در اينچ می باشد، فضائی معادل 25 مگابايت را اشغال خواهد کرد. به منظور اسکن اين گونه تصاوير، زمان زيادی نيز صرف خواهد شد.
عمق رنگ :
تعداد رنگ داده، که اسکنر قادر به تشخيص و ذخيره سازی آن می باشد را عمق رنگ می گویند و بر حسب بيت در هر پيکسل، بیان می شود. با توجه به اينکه، اسکنر معمولا قادر به اخذ داده هایی است که به مراتب بيش از آن ميزانی است که درايو آن می تواند ذخيره نمايد، يک شناسه ديگر به مشخصه عمق بيت اضافه می شود. نظير: 48 بيت داخلی و يا رنگ سخت افزاری، که مشخص کننده ميزان داده ایی است که اسکنر قادر به تشخيص آن می باشد و خارجی يا True Color که مشخص کننده ميزان داده ایی است که درايو اسکنر قادر به ذخيره سازی آن می باشد. در اکثر موارد، استفاده از 24 بيت خارجی عمق رنگ، کفايت خواهد کرد .
اينترفيس :
به موازات ارائه مادربردهائی که دارای پورت USB 2.0 می باشند، توليد کنندگان اسکنر نيز اقدام به ارائه اسکنرهائی نموده اند که از پورت فوق به منظور ارتباط با کامپيوتر یا نوت بوک استفاده می نمايند. (در صورت عدم وجود پورت USB 2.0 می توان از پورت USB 1.0 استفاده نمود)
البته اسکنرهایی که دارای پورت های Firewire می باشند، به مراتب سرعت بالاتری دارند.
تکنولوژی سنسور :
اسکنرهای صفحه تخت، دارای يکی از دو نوع تکنولوژی سنسور می باشند:
تکنولوژی اول : Charge couple device) CCD )
تکنولوژی دوم : Contact Image sensor) CIS )
CCDيک تکنولوژی قديمی تر بوده که از آن در دوربين های ديجتال نيز استفاده می گردد. تکنولوژی CIS اخيرا در اسکنرها استفاده و يک رويکرد جديد در اين زمينه می باشد. کيفيت تصاوير اسکن شده توسط تکنولوژی CIS، پائين تر است ولی در مقابل، اسکنرهائی که از تکنولوژی فوق استفاده می نمايند، کوچکتر شده و ميزان مصرف انرژی آنها به مراتب کمتر از اسکنرهائی است که از تکنولوژی CCD استفاده می نمايند.

سی سی دی اسکنر – راهنمای خرید scanner ccd

نوع اسکنر:
اکثر اسکنرهای موجود، از نوع تخت می باشند. علت اين نامگذاری به این دليل اين است که سطح اسکنر بصورت تخت می باشد. در این نوع اسکنرها، تصوير مورد نظر برای اسکن بر روی سطحی تخت و بين صفحه ای شيشه ای و درب اسکنر قرار می گيرد. (نظير دستگاه کپی)
علاوه بر اسکنرهای تخت اسکنرهای ديگری نيز وجود دارد. اسکنرهای Sheet-fed، اسکنرهای دستی، اسکنرهای عکس و تجهيزات جانبی چندکاره شامل ترکيب چاپگر، اسکنر و فاکس درون يک دستگاه، نمونه هائی از ساير اسکنرهای موجود میباشد.
اسكنرها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اسكنرهای مسطح، متداول‌ترین اسكنر برای كاربرد خانگی هستند. در این نوع اسكنرها، ناحیه اسكن شامل یك صفحه تخت خواهد بود كه سند بر روی آن قرار می‌گیرد. این نوع از اسكنرها به خاطر راحتی در استفاده و تكنولوژی استفاده شده در هد اسكن آن‌ها، بیشترین مصرف‌كننده را دارند.
جز اسكنرهای مسطح، و اسكنرهای استوانه‌ای نیز در بازار موجود هستند. در اسكنرهای هد اسكن ثابت بوده و سند برای اسكن حركت داده می‌شود؛ مانند یك پرینتر. اسكنرهای استوانه‌ای دارای كیفیت و دقت تفكیك‌پذیری بالایی هستند و برای اسكن نقشه و چاپ استفاده می‌شوند.
اسکنرهای Sheet-fed با توجه به نياز کاربران مطرح و به سرعت متداول گرديد. کاربرد اصلی اسکنرهای فوق، اسکن متون می باشد.
لیست قیمت خرید اسکنر حرفه اینرم افزار :

تمامی اسکنرها به همراه نرم افزارهای لازم به منظور خواندن يک شی، گرفتن تصوير و انتقال آن به داخل کامپيوتر عرضه می گردند. پس از ارسال يک تصوير به درون کامپيوتر، ممکن است با توجه به نوع نياز خود (تغيير اندازه، ويرايش، افکت، تنظيم نور و رنگ به نرم افزارهای ديگری نياز باشد. اکثر اسکنرها به همراه نسخه هائی از نرم افزارهای ويرايش تصاوير ارائه شده اند. تعداد زيادی از اسکنرها نيز به همراه يک نرم افزار OCR ارائه می گردند. با استفاده از نرم افزار فوق، می توان يک متن نوشته شده را اسکن نموده و آن را به متن قابل ذخیره در داخل کامپيوتر تبديل نمود که قابل ویرایش هم باشد.

مشخصات مهم در انتخاب اسکنر
پارامترهای زير را می توان در زمان انتخاب يک اسکنر در نظر گرفت:
دقت و وضوح تصوير
حداقل : 600 در 1200 نقطه در اينچ. پيشنهادی: 1200 در 2400 تا 2400 در 4800
حداکثر : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800
دقت، نشان دهنده جزئيات محتوی ديجيتال می باشد. هر اندازه ميزان دقت بيشتر باشد، تصوير از کيفيت و شفافيت بيشتری برخوردار خواهد بود. اهميت دقت در يک تصوير، زمانی هويدا می گردد که قصد بزرگ نمودن يک تصوير وجود داشته باشد.
ناحيه اسکن
حداقل: 5 / 8 در 7 /11 اينچ. پيشنهادی: 5 / 8 در 7 / 11تا 5 / 8 در14 اينچ. حداکثر : 5 / 8 در 7 /11 تا 5 / 8 در 14 اينچ
اکثر کاربران حرفه ای ممکن است نيازمند اسکن تصاوير بزرگتر باشند. بديهی است که وجود يک ناحيه بزرگتر اسکن، امکان اسکن کتب بزرگتر، نقشه ها، روزنامه ها و ساير موارد مشابه را فراهم می نمايد .
تکنولوژی هد اسکن
حداقل : CIS يا CCD پيشنهادی : CCD
اسکنرهائی که از تکنولوژی CCD استفاده می نمايند، متداول تر بوده و کيفيت تصاوير اسکن شده توسط آنان نيز به مراتب بهتر می باشد. اسکنرهائی که از تکنولوژی CIS استفاده می نمايند، کوچکتر از اسکنرهای CCD بوده و اغلب دارای کابل جداگانه برق نبوده و از کابل USB برای ارتباط با کامپيوتر استفاده می نمايند. در صورتي که اسکنرهای فوق را از طريق يک کابل جداگانه و مختص اين کار به کامپيوتر متصل نمائيم، سرعت آنان بيشتر بوده و شفافيت تصوير نيز بهبود خواهد يافت. اين نوع اسکنرها دارای تغديه کننده اتوماتيک نيز می باشند.
پورت های اسکنر
حداقل : USB1.1, Parallel پيشنهادی: USB 2.0 یا USB1.1 ،Parallel, IEEE1394 حداکثر:USB2.0, IEEE 1394, SCSI
کامپيوترهای شخصی می بايست دارای يک پورت سازگار به منظور اتصال به اسکنر باشند. اکثر اسکنرها به همراه يک پورت USB 1.1 عرضه می گردند (پورت فوق سرعت مناسب برای کارهای با حجم کوچک را دارا می باشد). برخی ديگر از اسکنرها، دو نوع اينترفيس: پورت USB و موازی را پشتیبانی می نمايند (به منظور امکان کار با کامپيوترهای قديمی)

انتخاب و قیمت اسکنر – راهنمای خرید scanner

صرفاً کامپيوترهائی که دارای مادربردهائی با امکان پورت USB 2.0 می باشند، می توانند از اسکنرهای شامل پورت USB 2.0 استفاده نمايند (سرعت پورت های USB 2.0 بمراتب بيشتر از USB 1.1 است )
نکاتی دررابطه با انتخاب اسکنر
استفاده از اسکنرهای دستی در جايگاه خاص خود. اسکنرهای دستی برای کاربرانی که قصد اسکن مطالب کوتاه خود را دارند، بسيار مناسب می باشند. مثلا دانشجويان و وکلا می توانند با استفاده از اين نوع از اسکنرها، اطلاعات مورد نظر خود را به سرعت اسکن نمايند اسکنرهای تخت پاسخگوی اکثر کارها می باشند. استفاده از اسکنرهای تخت آسان تر بوده و دارای قابليت لازم در رابطه با اکثر کاربردها، می باشند.
استفاده از اسکنرهائی با دقت 1200 نقطه در اينچ. قيمت اين نوع اسکنرها در مقايسه با ساير اسکنرها اندکی بيشتر بوده ولی قابليت آنان زمانی مشخص می گردد که قصد اسکن نمودن تصاوير و در ادامه چاپ آنان وجود داشته باشد. در چنين مواردی رنگ های استفاده شده در تصاوير دارای کيفيت بسيار مناسبی خواهند بود.
بررسی لازم در خصوص پورت های USB. تقريبا تمامی اسکنرها قادر به برقراری ارتباط با کامپيوتر از طريق پورت USB می باشند. تمامی کامپيوترهای عرضه شده در چند سال اخير، دارای يکی از انواع پورت های USB می باشند. (برای مطالعه بیشتر دراین موردبه سایر مقالات سایت آی تی بازار مراجعه نمایید) در کامپيوترهای قديمی اين نوع پورت ها وجود ندارد. درصورتی که کامپيوتر دارای پورت USB نباشد، می بايست از اسکنرهائی استفاده نمود که از طريق پورت موازی به کامپيوتر متصل می گردند. بديهی است که در چنين مواردی سرعت اسکنرها نسبت به اسکنرهائی که از پورت USB استفاده می نمايند، کمتر خواهد بود. اسکنرهائی که دارای پورت USB 2.0 می باشند، دارای سرعت به مراتب بالاتری هستند.
در صورتي که سيستم موجود قابليت استفاده از پورت USB 2.0 را دارا نمی باشد، می توان از کارت های USB 2.0 موجود استفاده کرد تا شرايط استفاده از اسکنرهای شامل پورت USB 2.0 فراهم گردد. این کارتها، واسط بین کامپیوتر و دستگاه مورد نظری خواهند بود که از پورت USB استفاده می کنند.
مشخصات پيشرفته يک اسکنر زمينه تحقق کارهای بزرگ را فراهم می نمايد :
تغذيه کننده اسناد، تعديل کننده شفافيت، ابعاد مناسب صفحه اسکن، برای کاربرانی که از اسکنر به عنوان يک ابزار حياتی در 8 جهت انجام کارهای خود استفاده می نمايند، امری ضروری است.
با استفاده از اسکنرهائی که دارای ابعاد بزرگتر می باشند (ابعاد اسکن)، می توان تصاوير بزرگ، روزنامه ها و ساير موارد مشابه را به راحتی اسکن نمود. بنابراين لازم است با توجه به نوع استفاده، اقدام به تهيه اسکنری نمود که تامين کننده تمامی اهداف حرفه ای باشد. بديهی است برای انجام کارهای بزرگ، می بايست اسکنر قابلیت های لازم را دارا باشد.
استفاده از اسکنرهائی که دارای دکمه کنترلی اسکن می باشند. استفاده از اسکنرهائی که دارای دکمه از قبل برنامه ریزی شده می باشند، صرفه جوئی در زمان را بدنبال خواهند داشت, البته در مواردي که تعداد اسناد مورد نظر برای اسکن زياد می باشد.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام،اسکنرها خیلی کاربردی اند،البته الان با وجود گوشی های هوشمند که مجهز به دوربین های باکیفیتی هستند از اسکنر کمتر استفاده میشود،اما ناگفته نماند که اسکنرها کیفیتی بسیار بالاتر از عکس برداری توسط دوربین و … دارند،من یک دستگاه سه کاره دارم که شامل اسکنر هم میشه تا امروز که ازش خیلی راضی بودم،اما دستگاه های تک کاره هم هستند که فقط نقش اسکنر رو دارن،مرسی از سایت آی تی بازار.

  2. سلام،انتخاب یک اسکنر خوب به عوامل زیادی مثل سرعت ،کیفیت خروجی و قیمت بستگی دارد،خوشبختانه بیشتر اسکنرهایی که قیمت مناسبی دارند از امکانات و پورت های خوبی هم برخوردارند،من خودم اسکنر اچ پی استفاده میکنم و بسیار هم راضی ام،از سایت آی تی بازار هم به خاطر توضیح کامل مقاله ای در زمینه اسکنر کمال تشکر رو دارم ممنون و سپاس.

  3. با سلام،اسکنر یکی از تجهیزات مهم در بین تجهیزات کامپیوتری و ماشین های اداری به حساب میاد،اسکنرها در اندازه ها و با قیمت های مختلفی عرضه میشوند،البته بعضی از دستگاه های چند کاره هم دارای اسکنر میباشند که بسیار مورد استقبال افرادی قرار میگیرند،و البته استفاده از اسکنرهایی که دارای دکمه از قبل برنامه ریزی شده هستند صرفه جویی در زمان را به دنبال خواهد داشت با سپاس فراوان از سایت خیلی خوب آی تی بازار.

  4. راهنمای خرید اسکنر تون کامل و بی نظیر بود با اجازتون من این مقاله رو تو وبلاگم می زارم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا