اخبار تکنولوژی

مدیا تک باز هم در صدر بازار تراشه موبایل

این طور که به نظر می رسد مدیا تک باز هم در صدر بازار تراشه ها باقی خواهد ماند. بر اساس جدیدترین گزارش شرکت Counterpoint Research، دو شرکت‌ مدیاتک و کوالکام در سال ۲۰۲۱ باز هم در صدر بازار جهانی تراسه  موبایل باقی خواهند ماند. بر اساس پیش بینی ها سهم بازار مدیاتک امسال به ۳۷ درصد می ‌رسد ولی در زمینه‌ تراشه 5G کوالکام مقام اول را حفظ خواهد کرد. این در حالی است که میزان تراشه های تولید شده با چالش های زیادی مواجه است و اخبار زیادی در حواشی آن وجود دارد.

بعد از بحرانی که در نتیجه کرونا در همه جهان ایجاد شد، همه صنایع با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و از آن جمله تولید چیپست ها نیز متاثر بود. کمبود تراشه و تولید کم آن نسبت به بازار شرکت های تولید کننده دیوایس های الکترونیک را با یک بحران جدی مواجه کرده است. این موضوع فقط منحصر به تولید گوشی های موبایل نیست بلکه صنایع دیگری همچون ارزهای دیجتال، صنعت اتومبیل سازی و لپ تاپ و تبلت را با چالش روبرو کرده است.

کوالکام و مدیاتک تولید کنندگان برتر تراشه موبایل

لیست قیمت گوشی موبایل

رتبه بندی شرکت های تولید تراشه گوشی های هوشمند

بر اساس گزارش های منتشر شده، مدیاتک که همچنان در صدر تولید تراشه برای گوشی هوشمند باقی خواهند ماند و کوالکام پس از آن در رتبه دوم قرار دارد. چیزی که در این رده بندی جالب توجه بود این است که HiSilicon در رتبه بندی ها جایی ندارد. این شرکت که زیر مجموعه کمپانی هوآوی محسوب می شد، پیش از این تولید و فروش خوبی داشت. اما با تحریم شرکت هوآوی از طرف آمریکا و مشکلات ناشی از آن، این شرکت نمی تواند فروش بالایی را برای خود در نظر بگیرد. به جای آن یک شرکت چینی دیگر با نام Unisoc مطرح است که به نوعی می توان آن را جایگزین های سیلیکون هوآوی در نظر گرفت. در این رتبه بندی نام سامسونگ هم وجود دارد که در سال 2021 سهم کمتری از بازار را به خود اختصاص می دهد.

رتبه بندی شرکت های تولید تراشه گوشی های هوشمند

کمبود جهانی تراشه و تاثیر آن بر تولید موبایل

کمبود جهانی تراشه دلایل متعددی داشت که عمده آنها ناشی از تاثیرات شیوع کرونا بر بازار بود. از دلایل دیگر این بود که خودروسازان پیش بینی می کردن تولید آنها کاهش پیدا کند و در نتیجه تقاضای خرید تراشه را کمتر کرده و در نتیجه تولیدکنندگان چیپست هم این موضوع را لحاظ کردند. اما این مورد صحت پیدا نکرد و این صنعت مجددا تقاضای خود را برای خرید تراشه مطرح کرد که تا رسیدن مجدد شرکت های تولید کننده به عرضه، مشکلاتی برای این شرکت ها بوجود آمد. ضمن اینکه شرکت های معروفی مایکروسافت، AMD، سونی و اپل تراشه های خود را تولید نمی کنند و بخش بزرگی از این تولیدات سهم سامسونگ و TSMC می شود.

کمبود جهانی تراشه و تاثیر آن بر تولید موبایل

در نهایت اینکه موارد متعددی باعث شد تولید تراشه گوشی موبایل در کنار دیگر لوازم جانبی موبایل با مشکل مواجه شود. این موضوع باعث شد برخی شرکت ها به خاطر قیمت بالاتر کم کار تر شوند و مدیاتک باز هم در راس تولیدکنندگان برتر و موفق این عرصه باقی بماند.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من کارم تعمیرات هست و به جرعت میتونم بگم کوالکام خیلی بهتر از مدیاتک هست، درسته که سهم فروش بالایی داره و تو کیفیت حرف اول رو نمیزنه، تراشه های اپل هم خوبه اما خب قطعا برای محصولات خودش و همینطور هم سامسونگ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا