آموزش و ترفند

ابزارهای آنالیز تحلیل و بهینه سازی وب سایت

اگر شما هم علاقه مند به آناليز و بهينه سازي وب سايت تان هستيد ، در اين مقاله چندين ابزار خوب و کاربردي براي بررسي و تجزيه و تحليل طراحي وب سايت شما قرار گرفته است که مي توانند مانند يک کاربر حرفه اي نواقص طراحي سايت تان را به شما گوشزد کنند. با کارشناسان آي تي بازار همراه باشيد تا شخصاً دکتر سايت خود باشيد .
ClickHeat
سايت ClickHeat يک ابزار عالي براي نشان دادن مناطق گرم و سرد در صفحات وب است. اين سايت با ارائه ابزار نقشه گرمايي HeatMap و تجزيه و تحليل حرکت ماوس و اسکرول صفحه و کليک هاي کاربر مشخص مي کند که کاربر کدامين منطقه از سايت را کليک يا بازديد کرده است و کدامين مناطق کمتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. پس اين ابزار هم مي تواند در روند طراحي و بهينه سازي مناطق مورد توجه در سايتتان مفيد باشد.

ClickHeat

Check My Colours
سايت و ابزار Check My Colours مي تواند رنگ هاي پيش زمينه و پس زمينه سايت شما را بررسي کند و پيشنهادات و گزارشات خوبي را به شما ارائه مي کند که همه اين اطلاعات بر اساس استاندارد سازمان W3C داده مي شود.

Check My Colours

Google Analytics
مطمئنا شما هم اکنون براي آمارگير خود از ابزار تجزيه و تحليل گوگل آناليتيکس استفاده مي کنيد. در اين ابزار آنلاين قسمتي با نام In Page Analytics وجود دارد که به شما تصويري از سايتتان را نمايش مي دهد و اينکه کاربران بيشتر روي کدامين قسمت ها کليک کرده و اطلاعات نرخ بازديد صفحات وب شما را نمايش مي دهد. کلا گوگل آناليز همه کاره مي تواند هم براي آمارگير سايت و هم براي بهينه سازي وب سايت شما مفيد واقع شود.

Bing webmaster tools

موتور جستجوي بينگ مايکرسافت موتور جستجوي تقريبا تازه متولدي است که رشد بسيار جدي و بالايي را نسبت به موتور هاي جستجوي ديگر دارد , امکانات،راحتي کار، زيبايي و … همه و همه مواردي هستند که هر کاربري را جذب ميکند . اين موتور جستجو در ابتداي راه با همکاري ياهو خود را مطرح کرد ولي بعد از زماني با افزايش محبوبيتش باعث کاهش سهم ياهو در جنگ موتور هاي جستجو شد . طبيعتا در صورتي که مايل هستيد بازديدهايتان هدفمند تر باشند بايد سايت خود را براي اين سايت بهينه کنيد . مايکروسافت نيز مانند گوگل ابزاري را براي مديريت هر چه بهتر وبمستران بر سايتهايشان قرار داده است به اسم بينگ وبمستر که به راحتي و با آدرس webmaster.bing.com در دسترس است و پس از ثبت سايت شما در اين ابزار آناليز بينگ گزارش هاي بسيار جامعي از جمله کلمات کليدي , ورودي کاربران از شهرهاي مختلف , باگهاي صفحات سايت و… را به شما گزارش ميدهد .

Bing webmaster tools

User Testing
با ثبت نام در سايت User Testing مي توانيد خيلي سريع و آسان فرآيند تست و ارزيابي سايت خود را تجربه کنيد. مديران سايت ها مي توانند با عضويت در اين شبکه که متشکل از کاربران مختلف براي تست سايت ها و ارائه پيشنهادات و نظرات مختلف در مورد طراحي وب سايت ها است ، مي توان روند بهينه سازي و آناليز سايت خود را بهبود بخشيد.
Google Website Optimizer
ابزار Google Optimizer که توسط گوگل طراحي و در اختيار کاربران قرار گرفته است ، به کاربر و مدير سايت اجازه مي دهد که ترافيک و بازديد سايت خود را افزايش دهد. اين ابزار آنلاين به شما در آناليز و بررسي بهتر محتوا و طراحي وب سايتتان کمک فراواني مي کند و موجب بهينه سازي بيشتر و اصولي تر در سايتتان مي شود و مطمئنا چه چيزي بهتر از اينکه دستورات و راهنمايي هاي خود گوگل را در سايت خود پياده کنيد.

Google Website Optimizer

Five second Test
با کمک سايت Five second Test مي توانيد تاثير طراحي سايت خود را از لحاظ قوت و ضعف آن مورد بازبيني قرار دهيد. اين کار فقط با 8 ثانيه زمان انجام مي شود و روش اين ابزار به اين صورت است که شما تصويري از طراحي وب خود را در اين سايت آپلود مي کنيد و در دو مرحله تجزيه و تحليل خود را انجام مي دهيد. حتي پس از آزمايش لينکي به شما داده مي شود که مي توانيد آن را در اختيار دوستان و حتي کاربران سايت خود قرار دهيد تا توسط آنها نيز اين تست ها معتبرتر و بهتر شناخته شود. مطمئنا اين سايت مورد توجه طراحان وب قرار مي گيرد.
Browsershots
سايت Browsershots يک اسکرين شات از صفحات وب شما را در مرورگرهاي مختلف و سيستم عامل هاي گوناگون مورد ارزيابي قرار مي دهد و اين سايت براي طراحان وب ساخته شده و مود توجه آنان است.
Access Color
با استفاده از ابزار Access Color مي توان نسبت روشنايي و کنتراست رنگ هاي استفاده شده در بکگراند سايت را مورد بررسي قرار داد و اينکه آيا اين رنگ ها براي کاربران سايت شما مناسب است يا خير.
ClickTale
سايت ClickTale مي تواند اطلاعات بسيار زيادي را از چگونگي فعاليت و بازديد کاربران از طريق ابزار گرمايشي HeatMap در اختيار شما قرار دهد. جزئيات بسيار زيادي را مي توان با اين ابزار بررسي کرد مثل متوسط زمان بارگذاري لينک ها ، نسبت کليک هاي انجام شده روي لينک ها ، ترديد کليک کاربران روي لينک ها و اطلاعات ديگر. با استفاده از اين سايت مي توانيد طراحي صفحات خود را بر اساس توجه کاربران بهينه سازي کنيد.

ClickTale

Clixpy
با ابزار آنلاين سايت Clixpy مي توانيد متوجه اين موضوع شويد که کدام عناصر و ويژگي سايتتان به راحتي مورد توجه کاربران قرار گرفته است و کدامين قسمت کمتر مورد بازديد قرار گرفته است و اينکه مي توانيد متوجه اين امر شد که کاربران چرا و چگونه از سايت شما خارج مي شوند. پس مطمئنا سايت خوبي است.
Click Density
سايت clickdensity يک ابزار همه کاره براي تجزيه و تحليل و ارزيابي طراحي وب سايت شماست که با کمک ابزار گرمايشي آن مي توان متوجه مناطق کليک شده و بازديد شده توسط کاربران شد و اگر مي خواهيد بدانيد که بازديد کنندگان شما از کدامين قسمت سايت بيشتر کليک کرده اند ، مي توانيد از اين ابزار استفاده کنيد.

Click Density

Pagealizer
سايت Pagealizer يک ابزار آنلاين براي ارائه اطلاعات مفيد در مورد جزئيات صفحات وب شماست. با استفاده از اين ابزار مي توانيد متوجه تعداد بازديد صفحات وب خود توسط کاربران و اينکه صفحات شما چه مدت و تا چه زماني خوانده شده و باز نگه داشته شده اند و کلا يک آمارگيري که هدفش ارائه اطلاعات مفيد از روند و وضعيت سايت شماست.
Crazy Egg
سايت Crazy Egg ابزاري براي تجزيه و تحليل مناطق بازيد شده توسط کاربران و بر اساس ابزار گرمايشي Heat Map در اختيار شما قرار مي دهد که مي توان آمارها و نتايج خوبي از محل قرار گيري بلوک ها و باکس هاي سايت که بيشتر مورد توجه کاربران بوده است ، بدست آورد.
YSlow
افزونه YSlow که براي فايرفاکس و بر اساس افزونه محبوب Firebug طراحي شده است ، به شما اطلاعاتي درباره طراحي سايتتان خواهد داد که به وسيله آن و توسط نمرات ( A تا F) مي توانيد مشکلات و نقص هاي وب خود را اشکال زدايي کنيد. همچنين اين افزونه خوب و کاربردي مي‌تواند با ارائه ابزاري مانند Smush.it و JSLint وضعيت طراحي سايت را بهبود ببخشد.

اميدواريم توانسته باشيم در اين مقاله منابع خوبي را جهت نقد , بررسي و آناليز سايت شما ارائه دهيم , لطفاً اگر منابع ديگري را ميشناسيد و يا از ابزاري جهت تحليل سايت خود استفاده ميکنيد که در ليست بالا درج نشده بود در بخش نظرات بفرمائيد تا به اطلاع ساير کاربران رسانيده شود .

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام،ابزارهای آنالیز تحلیل و بهینه سازی وبلاگ مطلب خوب و جالبی بود،موتور جستجوی bing مایکروسافت موتور جستجوی خوبی است که قدمت آن چنانی هم نداره،همون جور که تو سایت آی تی بازار هم گفتید این موتور ابتدا کار خودش رو با همکاری یاهو شروع کرد و بسیار مطرح شد،به طوری که بعداز مدتی حتی محبوبیتش از یاهو هم بیشتر شد،من اول از گوگل برای سرچ اطلاعاتم استفاده میکنم بعد در وحله دوم bing رو استفاده میکنم که خیلی هم خوبه.

  2. با تشکر از ای تی بازار که برای کسانی که وب دارند نیز مقاله ای را ارئه کرده تا بتوانند وب سایت خوبی را داشته باشند با استفاده از این ابزار و یا بهتر بگویم وببسایت ها میت وانیم تغیزیراتی مناسب را برای این کار انجام دهیم برای این که بتوانیم وب خوبی را از نظر طراحی و زیبایی داسته باشیم و شاید بتوانیم بهترین ابزار که به عنوان معتمد ترین و دم دستی ترین ابزار نیز می باشند گوگل و بینگ را دانست که دارای لایبرری قوی در مورد ایگونه مسائل میی باشد.

  3. برای این که یک سایت خوب و کاربردی و پر بازدید داشته باشیم ابزارهای زیادی برای آنالیز تحلیل و بهینه سازی یک سایت وجود داره،مثلا سایت کلیک هت یک ابزار عالی برای نشان دادن مناطق گرم و سرد در صفحات وب است و با این که سایت و ابزار CHECK MY COLOURS میتواند رنگ های پیش زمینه و پس زمینه سایت را بررسی کنه و پیشنهادات خوبی هم بهمون ارایه کنه که تمامی این توضیحات کامل در سایت عالی آی تی بازار قرار داده شده با تشکر ویژه از شما.

  4. به نظر من گوگل آنالیتکس از همه ابزارهای آنالیز وب سایت و تحلیلی جهت بهینه سازی سایت کامل و جامع تر است

  5. لینک هایی که برای آنالیز سئوی سایت داده بودید قابل تحسین بود من با 7 سال تجربه لذت بردم و 2 بار کامل مقالتون رو خوندم عالی بود موفق باشید البته بهتون توصیه میکنم ای تی بازار رو هم یک بار دیگه تو همین منابع کنترل کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا