مقالات آی تی

راهنمای خرید دیتا ویدئو پروژکتور

راهنمای خرید و انتخاب دیتا ویدئو پروژکتور
انتخاب و خرید یک دیتا ويدئو پروژكتور خوب آسانتر از آن است كه تصور مي كرديد . هزاران ويدئو پروجکشن در حال حاضر در بازار وجود دارد ، اما مي توانيد با استفاده از اين راهنماي خريد , بهترين مدل را براي ارائه مطالب خود انتخاب کنید . کارشناسان آی تی بازار در این مقاله همه آن چيزي را كه نياز داريد به شما می آموزند .

چقدر بايد هزينه كنم ؟راهنمای خرید و انتخاب دیتا ویدئو پروژکتور
چه ميزان بايد روشنايي باشد ؟
چه رزوليشني نياز دارم ؟
آيا وزن و قابليت حمل آسان مهم است ؟

بعد از مرور كلي اين موارد اساسي ، به دنبال ويدئو پروژكتور تان بگرديد .
سپس ، مي توانيد ليست انتخاب هايتان را ساده تر و محدود تر كنيد و سپس به موارد و قابليت هاي كليدي ديگر بيانديشيد .
اين مساله به شما كمك خواهد كرد مشخص كنيد محصولاتي كه از ليست ، فاقد مشخصات موردنظرتان هستند . بعضي از اين قابليت ها احتمالا براي شما خيلي مهم اند ، پس آن ها را با دقت بررسي آن كنيد .
بعد از تهيه ليست ويدئو پروژكتورهاي موردنظر ، مي توانيد مشخصات جزئي هركدام را هم نگاهي بياندازيد
راهنماي خريد ويدئو پروژكتور : رزوليشن

مقدار اطلاعاتي كه كه مي تواند بر روي صفحه در هر زمان نشان داده شود ، با رزوليشن ويدو پروژكتور مشخص مي شود . رزوليشن به عبارت ساده ، به تعدا پيكسل هايي گفته مي شود كه ويدئو پروژكتور براي خلق تصوير استفاده مي كند . پيكسل هاي بيشتري كه استفاده شوند ، به معني رزوليشن بالاتر است .
رزوليشن معمولا با2 روش بيان مي شود ، مثل 1024 در 768 ، كه اولين شماره ، تعداد پيكسل هاي افقي تصوير و دومين عدد ، نشان دهنده ي تعداد پيكسل هاي عمودي تصويراست .
رزوليشن به روش ديگري هم بيان مي شود ، مثلا 1024 در 768 به نام XGA بيان مي شود . اين روش نامگذاري ابتدا براي مانيتورهاي كامپيوتر استفاده مي شده اما در بين ويدئو پروژكتور ها هم گسترش يافته است . اگرچه دليل خوبي براي استفاده از اين روش است ، اينكه بخاطرسپاري اين نامها آسان تر از حفظ كردن اعداد است . رزوليشن هاي معمول را در اين مقاله بحث خواهيم كرد .

راهنمای خرید و انتخاب دیتا ویدئو پروژکتور

چه رزوليشني نياز دارم ؟

ويدئو پروژكتورهاي با رزوليشن پايين تر ، خيلي ارزان تر هستند و مي توانند تصويري ايجاد كنند كه به روشني و جذابيت وپدئو پروژكتورهاي با رزوليشن بالا باشد . جز براي مواردي كه نياز داريد جزئيات تصوير را به خوبي ببينيد . ویدئو پروژكتورهاي با رزوليشن پايين تر انتخاب بهتري خواهند بود براي زماني كه قيمت برايتان خيلي مهم است .
ويدئو پروژكتورهاي با رزوليشن هاي بالا ، نسبت به وپدئو پروژكتورهاي با رزوليشن پايين تر ، قادرند جزئيات بيشتري از تصوير را نشان دهند. چون پيكسل هاي بيشتري براي ايجاد تصوير استفاده مي شوند ، خود هر پيكسل ، كوچكتر مي شود بنابراين خود پيكسل ها كمتر ديده مي شوند ، البته پول بيشتري براي رزوليشن بالاتر بايد بپردازيد .

چه رزوليشني براي شما مناسب است ؟

يكي از فاكتورهاي كليدي در انتخاب رزوليشن مناسب , نرم افزاری است که اغلب استفاده می کنید . آیا نیازی به تصویری بسیار دقیـــق با جزئیــات بصری کوچک نياز داريد , یا به دنبال ابـــزاری برای ارائه مطلب عــادی برای متن و گـرافیــک های کوچک است .

راهنمای خرید و انتخاب دیتا ویدئو پروژکتور

اگر اغلب از سیستم برای ارائه های پاورپوینت , چارت ها , گرافیک ها , صفحه های گسترده اکسل و کارهای تجاری عادی , استفاده می کنید . احتمالا نیازی ندارید تا پول بیشتری برای ویدئو پروژکتوری با رزولیشن بسیار بالا بپردازید . ویدئو پروژکتور با رزولیشن SVGA و XGA عالی اند برای این نوع کاری و بهترین رزولیشن به نسبت قیمت هم هستند.
اما اگر طرح های مهندسی , عکاسی های دیجیتال یا تصاویری دیگر با جزئیات زیاد را ارائه می دهید , احتمالا به ویدئو پروژکتوری با رزوبیشن SXGA یا بالاتر برای ایجاد تصویری قابل قبول برای هدف تان نیاز دارید .

انتخاب هاي رزوليشن – بعضي از رزوليشن هاي معمول ، اين 4 نوع هستند :

SVGA , XGA يا 1024 در 768 پيكسل :

قيمت ويدئو پروژكتورهاي XGA در چندساله اخير بسيار پايين آمده و تقريبا استانداردي براي ويدئو پروژكتورهاي اقتصادي شده اند . بيشتر كامپيوتر ها خروجي XGA اصلي مي دهند ، بنابراين با تطبيق ويدئو پروژكتور XGA با كامپيوترتان مطمئن باشيد كه هيچ جزئياتي را از دست نخواهيد يافت .

SVGA يا 800 در 600 :

ويدئو پروژكتورهاي مناسب اند براي آنهايي كه محدوديت بودجه دارند ، هرچند قيمت ها هر روزه بطور چشمگيري رو به كاهش است. هرچند بيشتر كامپيوتر ها رزوليشن هاي بالاتري را خروجي مي دهند ، SVGA مي تواند انتخابي خوب براي ارائه مطالب PowerPoint و نرم افزارهاي ديگر كه خيلي به جزئيات وابسته نيستند ، باشند .

SXGA يا 1280 در 1024 :

ويدئو پروژكتور SXGA داراي رزوليشن بالايي هستند و قيمت بالاتري هم دارند . اين محصولات هدف كاربران خصوصي و سطح بالايند و كابران workstation هستند . معمولا براي كنترل و فرمان ، مهندسي و نرم افزارهاي CAD/CAM استفاده مي شوند كه پيكسل هاي ريز و لبه هاي جزئيات ، مهم ترند .

SXGA+ يا 1400 در 1050 پيكسل :

ويدئو پروژكتورهاي SXGA+ در حال محبوب تر شدن هستند و چندين انتخاب هاي خوب هم در اين رده هستند . رزوليشني مناسب عكس هاي داراي جزئيات زياد و داده هاي گرافيكي و رزوليشني فوق العاده براي نمايش متن و ارائه هاي PowerPoint خواهد بود.

UXGA يا 1600 در 1200 پيكسل :

UXGA براي نرم افزارهايي كه رزوليشن خيلي بالا و جزئيات و اطلاعات زياد دارند ، مناسب اند . اين ويدئو پروژكتورها خيلي گران هستند و كه رنج زيادي از تجهيزات كامپيوتري را پشتيباني مي كند . نسبتا ويدئو پروژكتورهاي با اين رزوليشن ، به نسبت در بازار كم هستند .

راهنمای خرید و انتخاب دیتا ویدئو پروژکتورچه شدت روشنایی مورد نیاز است؟

پروژکتور ها از نظر میزان روشنایی در طیف وسیعی قرار دارند. در شرایط برابر، روشنایی بیشتر پروژکتور باعث افزایش قیمت آن می شود. وقتی بحث بر سر روشنایی بالاتر باشد، انتخاب ساده است: با توجه به پولتان پروژکتوری را بخرید که بیشترین روشنایی را دارد.
نکاتی که باید به آن ها توجه کرد:

1 – کاربرد شما چیست؟

کاربرد هایی نظیر آموزش و جلسات کاری به خاطر نیاز به دیدن جزئیات یا خواندن متون، نیازمند شدت روشنایی بیشتری هستند. در چنین کاربرد هایی فضای سالن هم باید نور بیشتری جهت نوشتن و ارتباط با مخاطب داشته باشد. کاربرد هایی که در طی آن ها تصاویر گرافیکی و یا فیلم نمایش داده می شوند معمولاً نیاز زیادی به روشنایی ندارند.

2- چه نوع پرده نمایشی در دسترس است؟

پرده نمایش می تواند تاثیر بسزایی در روشنایی و کیفیت تصویر داشته باشد. امروزه بیشتر پرده های نمایش بازتاب نور کافی را فراهم می کنند این امر در کنار تنظیمات صحیح، باعث می شود حتی یک پروژکتور با شدت روشنایی کم، تصویر قابل قبولی ارائه دهد. در سالنی که پرده نمایش ندارد، از آنجا که دیوار قادر به بازتاب کافی نور نیست، باید از پروژکتوری با شدت روشنایی بیشتر استفاده کرد.

3 – چقدر نور وارد سالن می شود؟

در یک سالن تاریک، بدون توجه به شدت روشنایی پروژکتور، تصویر ایده آل نمایش داده می شود. به هر حال طی هر جلسه، به کمی نور جهت نوشتن و یا ارتباط چشمی حضار نیاز است. در سالنی که قادر به کم کردن نور آن نیستید و یا نور خورشید بصورت مستقیم به پرده می تابد باید از پروژکتوری با شدت روشنایی بیشتر استفاده کرد.

4 – معمولاً چند نفر در سالن حضور دارند؟

پاسخ سوال فوق سایز تصویر مورد نیاز را برای اینکه تمامی حضار بتوانند تصویر را بدون مشکل ببینند مشخص می کند. هرچه تعداد حضار بیشتر باشد تصویر باید بزرگتر بوده، در نتیجه پروژکتور با شدت روشنایی بیشتری مورد نیاز است.

راهنمای خرید و انتخاب دیتا ویدئو پروژکتور
تقسیم پروژکتور ها از نظر شدت روشنایی :

کمتر از 1000 انسی لومن : کمترین خروجی نور و پایین ترین قیمت را دارند. در صورتی که پروژکتوری با این شدت روشنایی را انتخاب می کنید توجه داشته باشید که انتخاب شما به این معنی است که می خواهید مطالب خود را در سالن هایی تاریک و یا با نور بسیار کم ارائه نمایید.
بین 1000 تا 2000 انسی لومن : چنین دستگاه هایی برای جلسات کاری عادی و یا کلاس های آموزشی مناسب هستند. ارائه مطالب با چنین سیستم هایی می بایست در سالن هایی با نور کنترل شده برگزار شود اما دیگر به سالن تاریک یا خیلی کم نور نیازی نیست.
از 2000 تا 3000 انسی لومن : این کلاس شامل پروژکتور های قابل حمل و با کارایی بالا است. این دستگاه ها برای سینمای خانگی، سالن های جلسات و کلاس های بزرگ مناسب هستند. با چنین دستگاه هایی تغییر نور سالن تاثیر چندانی بر روی تصویر نخواهد داشت. همچنین می توان از سایز های بزرگ تر تصویر نیز بهره جست.
3000 انسی لومن و بالاتر : قیمت چنین دستگاه هایی به ویژگی های خاص آن ها نیز بستگی دارد. چنین دستگاه هایی برای کاربرد های مختلف قابل استفاده هستند از جمله سالن های کنفرانس، جسات هیئت مدیره، سالن های آموزشی، تالار ها، کنسرت ها و…

آیا وزن دیتا پروژکتور برای شما مهم است؟

در صورتی که می خواهید پروژکتور خود را همواره جا به جا نمایید و یا در سفر هایتان همراه خود ببرید، پروژکتور های سبک تر را انتخاب کنید. اما در صورتی که از پروژکتور خود ربصورت ثابت استفاده می کنید وزن آن برای شما اهمیتی نخواهد داشت.
سایر عوامل موثر در انتخاب دیتا ویدئو پروژکتور :

کنترل موس از راه دور :

آیا می خواهید کامپیوتر خود را از هر جای سالن کنترل نمایید؟ این قابلیت شما را قادر می سازد تا موس کامپیوتر خود را از طریق کنتزل از راه دور پروژکتور کنترل نمایید.

صدای پروژکتور :

کار کردن فن های داخل پروژکتور به صورت مداوم، باعث ایجاد میزانی نویز می شود. همانطوری که می دانید آستانه شنوایی انسان در حالت عادی حدود 30 دسی بل است که این عامل را نیز باید مد نظر قرار داد.

خروجی مانیتور :

وقتی از کامپیوتر های شخصی یا لپ تاپ استفاده می کنید، کابل متصل کننده کیس و مانیتور، می بایست به ورودی پروژکتور متصل شود، پس عملاً مانیتور شما بلا استفاده خواهد شد. اما از این طریق می توانید بدون افت کیفیت، تصویر را همزمان بر روی پرده نمایش و مانیتور مشاهده نمایید.

پشتیبانی از چند ورودی همزمان:

اگر نیاز دارید که پروژکتور شما بصورت همزمان به دو کامپیوتر متصل بوده و تصاویر آن ها را نمایش دهد این فاکتور را فراموش نکنید.

کنتراست :

کنتراست نسبت تمایز میان روشن ترین و تیره ترین قسمت تصویر است. هرچه نسبت کنتراست بالاتر باشد کیفیت تصاویر نیز بالاتر خواهد بود. نور سالن بر کنتراست تصاویر تاثیرگذار است. بنابراین در صورتی که می خواهید از پروژکتور خود در محیط های روشن استفاده نمایید سیستمی با کنتراست بالاتر را انتخاب نمایید.

عمر لامپ :

میانگین عمر لامپ پروژکتور ها 2000 ساعت است. به خاطر قیمت بالای لامپ پروژکتور ها، عمر لامپ ویدئو پرژکتور یکی از فاکتور های مهم است.
لینک های مفید جهت خرید ویدئو پروژکتور :

قیمت ویدئو پروژکتور و لوازم جانبی برد هوشمند کیت قلم های هوشمند

پرده نمایش پایه دار ویدئو پروژکتور پرده نمایش برقی ویدئو پروژکتور

پرده نمایش دستی ویدئو پروژکتور باکس محافظ توری ویدئو پروژکتور

کاربر گرامی , امیدواریم توانسته باشیم با ارائه مطالب این مقاله در خرید و انتخاب دیتا ویدئو پروژکتور به شما یاری لازم را رسانده باشیم . لطفاً با ثبت نظر خود ما و سایر کاربران را راهنمائی بفرمائید .

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام،من پیشنهاد میکنم که تو خرید ویدیو پروژکتور حتما به رزولوشنش دقت داشته باشید،و همچنین به این نکته هم توجه کنید که فضایی که میخاهید دستگاه رو تو اون قرار بدید آیا به اندازه کافی تاریک هست و یا این که چه مقدار فضایی را قرار است تحت پوشش قرار دهد،و این که معمولا چند نفر تو سالن حضور دارند تا افت کیفیت پیدا نکند و بتواند موثر واقع شود،عکس ها و توضیحات خوبی قرار دادید از آی تی بازار تشکر میکنم.

  2. سلام،از ویدیو پروژکتور بیشتر برای همایش ها کلاس ها کنفرانس ها و … برای نشان دادن تصویر در اندازه های بزرگتر و … استفاده میشه،فقط سعی کنید بیشتر دستگاهی رو خریداری کنید که رزولوشن بالایی داشته باشه تا بتونید تصویر بهتری رو ببینید مرسی از آی تی بازار که توضیح خوبی نوشته در مورد ویدیو پروژکتور .

  3. سلام و عرض ادب،برای خرید یک ویدیو پروژکتور خوب باید یک سری از پارامترها و ویژگی هایی را مد نظر قرار داد مثلا این که چقدر باید هزینه کرد چقدر باید روشنایی داشته باشد و چه رزولوشنی مورد نیازمان است و این دستگاه برای چه کاری و در چه محیطی قرار است استفاده شود،و این که باید بدانیم چقدر نور وارد سالن میشود و این که چه نوع پرده نمایشی در دسترس است و .. که به این ها به صورت کامل در بخش مقالات سایت آی تی بازار اشاره شده است با تشکر.

  4. مقاله کاملی درباره دیتا ویدئو پروژکتور بود امیدوارم مطالبتان ادامه دار و پویا باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا