Connect with us

وب 5 چیست؟ قدرت نمایی جدید جک دورسی

منتشر شده

در

وب 5 چیست؟ قدرت نمایی جدید جک دورسی

اخیراً ممکن است در دنیای وب مخصوصاً بلاک چین اصطلاح Web5 و Web3 را زیاد شنیده باشید. وب 3 یک اینترنت غیرمتمرکز است که به کاربران امکان کنترل اطلاعات خود را می دهد اما از سوی دیگر مالک سابق توییتر در تلاش است اینترنت غیرمتمرکز جدید را راه اندازی کند که Web5 نام دارد و به گفته او قرار است انقلاب جدیدی در اینترنت اتفاق بیوفتد.

Web5 چیست؟

Web5 از ترکیب وب 2 و وب 3 تشکیل شده است و به کاربران امکان کنترل کامل بر داده ها و هویت خود را می دهد. وب 5 به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که برنامه های وب غیرمتمرکز (DWA) با اعتبار قابل تأیید را ایجاد کنند. سیستم فعلی در آن شناسه ها توسط واسطه ها کنترل می شوند و بر روی شناسه های غیرمتمرکز تکیه می کند و به کاربران اجازه می دهد داده های خود را کنترل کنند. وب 5 قرار است از راحتی Web2 استقبال کند و در عین حال از ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین استفاده کند.

وب 5 چیست؟
وب 5 چیست؟

مالک Web5 کیست؟

جک دورسی یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق توییتر در ماه ژوئن 2022 Web5 را معرفی کرد که مبتنی بر بلاک چین بیت کوین می باشد. دورسی گفته است که با وب5 ایمنی داده های افراد در اولویت بالایی قرار خواهد گرفت و هیچ گونه نقض ایمنی وجود نخواهد داشت. گروه تجاری بیت کوین The Block Head که زیر نظر جک دورسی قرار دارد قصد دارد وب 5 را گسترش داده و به کاربران اجازه دهد کنترل داده ها و هویت خود را در دست بگیرند.

جک دورسی مالک وب 5
جک دورسی مالک وب 5

Web5 در مقابل Web3

Web3 و Web5 هر دو یک اینترنت غیرمتمرکز را تصور می کنند که توسط مقامات از جمله دولت ها و شرکت های فناوری بزرگ کنترل نمی شود. به گفته جک دورسی وب 3 واقعاً غیرمتمرکز نیست بلکه توسط سرمایه داران کنترل می شود و می توان آن را به عنوان وب2 در نظر گرفت. درمقابل وب 5 یک اینترنت غیرمتمرکز را نشان می دهد که در آن کاربران مالک داده های خود خواهند بود به این معنی که واسطه ها نمی توانند آن را ذخیره یا کنترل کنند. به زبان ساده Web5 ترکیبی از Web2 و Web3 خواهد بود که به کاربران اجازه می دهد اطلاعات شخصی خود را داشته باشند.

مقایسه وب 5 با وب 3
مقایسه وب 5 با وب 3

وب 3 از هوش مصنوعی و ML استفاده می کند که در آن ماشین ها می توانند اطلاعات را مانند انسان ها تفسیر کنند. وب 5 رایانه را قادر می سازد تا به نشانه های احساسی بر اساس سیگنال های الکتریکی در مغز کاربران پاسخ دهند که این کار با وب 3 غیرممکن است.

Web5 چگونه با هوش هیجانی ارتباط دارد؟

یکی از ویژگی های Web5 این است که هدف آن تبدیل شدن به یک وب پیوندی است که علاوه بر هوشمند بودن احساسی نیز است. وب 5 با استفاده از هوش هیجانی می تواند مستقیماً با کاربران خود ارتباط برقرار کند درست مانند افرادی که با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. ورود اینترنت اشیاء و دستگاه های هوشمند خانگی که می توانند احساس کاربر را پردازش و ذخیره کند تا خدمات ارائه کنند سرنخ هایی در مورد اینکه یک وب احساسی چگونه خواهد بود به ما می دهد.

هوشمند بودن وب 5
هوشمند بودن وب 5

Web5 چگونه کار می کند و اجزای اصلی آن چیست؟

Web5 از پنج مؤلفه اصلی با نام های شناسه غیرمتمرکز (DID)، گره های وب غیرمتمرکز (DWN) و اعتبار نامه های قابل تأیید تشکیل شده است همچنین وب 5 از یک سرویس هویت مستقل (SSIS) و SDK هویت مستقل (SSI SDK) استفاده می کند. بیایید هر یک از این مؤلفه ها را بررسی کنیم تا ایده ای از نحوه تشکیل وب 5 بدست آوریم.

شناسه های غیرمتمرکز (DIDI)

DIDI یک شناسه دائمی منحصر به فرد در سطح جهانی است که نیازی به یک مرجع متمرکز ندارد و معمولاً به صورت رمزنگاری ایجاد و ثبت می شود. در حال حاضر همه ما به شناسه های مرکزی متکی هستیم که معمولاً در یک پایگاه داده مرکزی نگهداری می شوند و توسط برخی سازمان های شخص ثالث کنترل می شوند. عملاً هر کاربر وب یا تلفن همراه به شناسه های واسطه هایی مانند گوگل، فیس بوک، ارائه دهندگان ایمیل و اپراتورهای شبکه تلفن همراه وابسته هستند این امر حریم خصوصی ما را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا تمام داده های جمع آوری شده توسط این شرکت ها خارج از کنترل ما هستند. به یاد بیاورید که در سال های گذشته اطلاعات 530 میلیون کاربر فیس بوک به بیرون درز پیدا کرد. شناسه های غیرمتمرکز به ما این امکان را می دهند با دادن قدرت به کاربران برای کنترل داده هایشان از این مشکلات جلوگیری کنیم.

شناسه های غیرمتمرکز در وب 5
شناسه های غیرمتمرکز در وب 5

DIDها معمولاً با بلاک چین یا هر سیستم غیرمتمرکز دیگری کار می کنند و نیاز به ارائه دهندگان هویت یا ریجستری های متمرکز را از بین می برند. یک شناسه غیرمتمرکز از یک رشته شناسه منبع یکنواخت تشکیل شده است که به عنوان شناسه استفاده می شود و به یک شناسه منحصر به فرد کنترل شده توسط کاربر و مستقل در یک سیستم مانند بلاک چین بیت کوین مرتبط می شود.

گره های وب غیرمتمرکز (DWN)

به بیان ساده در Web5 گره های وب غیرمتمرکز به عنوان مکان هایی برای ذخیره داده هایی که به یک شناسه غیرمتمرکز مرتبط هستند عمل می کنند این بدان معنی است که ما می توانیم داده های شخصی را خودمان در فروشگاه های داده خود میزبانی کنیم. از مزایای کلیدی DWNها می توان به امنیت و سازگاری با هر شبکه ای اشاره کرد.

امنیت در وب 5
امنیت در وب 5

اعتبارنامه قابل تأیید (W3C)

اعتبارنامه های قابل تأیید به عنوان استانداردهای W3C کاملاً تأیید شده گفته می شود که دست در دست DIDها برای اطمینان از تعاملات غیرقابل اعتماد کار می کنند. اعتبارنامه های قابل تأیید اطلاعاتی را نشان می دهند که در اعتبارنامه های فیزیکی مانند گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا صورت حساب بانکی یافت می شود.

اعتبارنامه در وب 5
اعتبارنامه در وب 5

خدمات هویت خودمختار (SSIS)

هدف SSIS تسهیل تعاملات کاربر در Web5 است. این سرویس با رابط های کاربری، کیف پول ها، DWNها و سایر زیرساخت های وب تعامل خواهد داشت. پیش بینی می شود که این سرویس توسط یک سازمان دولتی اجرا شود.

خدمات هویت خودمختار در وب 5
خدمات هویت خودمختار در وب 5

SDK هویت خودمختار

SDK استانداردهای مرتبط با هویت خودمختار را در بر می گیرد و هدف اصلی آن پشتیبانی از شناسه های غیرمتمرکز و اعتبارنامه های قابل تأیید و استانداردهای مرتبط با آن است و در تعامل با شناسه های غیرمتمرکز بر تأیید، رمزگذاری و رمزگشایی داده ها با کلیدهای رمزنگاری تمرکز می کند.

رمزگشایی داده ها در وب 5
رمزگشایی داده ها در وب 5

Web5 چیه زمانی عرضه می شود؟

فعالیت Web1 و Web2 به طور کامل فراگیر شده است اما هنوز Web3 اول راه است و کارخود را تمام نکرده است که جای خود را به فناوری جدیدی بدهد. در حال حاضر Web5 به عنوان یک پروژه منبع باز فعالیت می کند و هنوز تاریخ انتشار رسمی آن از سوی Block Head اعلام نشده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی اخبار
آرشیو اخبار