مقالات آی تی

Claude 2 رقیب جدید ChatGPT

از زمانی که ChatGPT انقلاب هوش مصنوعی را آغاز کرد، سایر شرکت های فناوری مانند گوگل و X.AI تلاش خود را برای توسعه هوش مصنوعی مولد به کار گرفته اند. اکنون شرکت Anthropic که توسط مدیران سابق OpenAI تاسیس شده است، نسل جدید چت بات ها را با نام Claude 2 را پس از سرمایه گذاری 750 میلیون دلاری را معرفی کرده اند. طبق آمارها این چت بات هوشمند رقیب جدی و خطرناک می تواند برای ChatGPT باشد.

آشنایی با Claude 2

در حالی که گوگل و OpenAI تحت حمایت مایکروسافت برای توسعه پیشرفته ترین چت بات ها با یکدیگر رقابت می کنند، آنتروپیک سرمایه گذاری هنگفتی را برای رقابت با این دو شرکت را آغاز کرده است. Anthropic که در سال 2021 توسط مدیران سابق OpenAI تاسیس شد و توسط شرکت هایی مانند Salesforce ،Google و Zoom تامین مالی شد، اکنون چت بات هوشمند خود را با نام Claude 2 را راه اندازی کرده است. در دوماه گذشته مدل های هوش مصنوعی این شرکت توسط کسب و کارهایی مانند Notion ،Slack و Quora آزمایش شده اند و تا کنون 350000 نفر در لیست انتظار آنتروپیک ثبت نام کرده اند. دانیلا آمودی برادر بنیانگذاری آنتروپیک می گوید: ما بر روی کسب و کارها تمرکز کرده ایم  و در کلود 2 تا در حد ممکن ایمنی را ایجاد کنیم و ما واقعاً احساس می کنیم که این امن ترین نسخه کلود است که تاکنون توسعه داده ایم. دسترسی به کلود 2 مانند همتایان خود یعنی ChatGPT و Google Bard رایگان می باشد. برای چت جی پی تی کسانی که می خواهند GPT-4 را اجرا کنند هزینه ای معادل 20 دلار باید بپردازند، همچنین برای استفاده از ویژگی های اضافی Claude 2 باید 0.0465 دلار پرداخت شود.

معرفی کلود 2
معرفی کلود 2

Claude 2 در مقابل GPT-4

GPT-4 مدلی با 1.76 تریلیون پارامتر است که از معماری Mixture of Experts استفاده می کند. چندین مدل را که هر کدام دارای 220 میلیارد پارامتر هستند را ترکیب می کند، همچنین GPT-4 خروجی خود را با ایجاد 16 تکرار بهبود می بخشد. کلود 2 یک نسخه ارتقا یافته از Claude 1.3 است، اما اطلاعات دقیق در مورد معماری آن محدود است. به طور کلی نسبت به نسخه قدیمی خود عملکرد بهتری دارد و پاسخ های طولانی تری را تولید می کند و می توان از طریق یک API مانند GTP-4 به آن دسترسی داشت. از ویژگی های مهم کلود 2 درک متنی آن است که می تواند تقریبا 75000 کلمه را در خود جای دهد. این ویژگی نه تنها به کاربران امکان می دهد اسناد طولانی مانند رمان یا مقالات تحقیقاتی را برای تجزیه و تحلیل و در کلود بارگذاری کنند، بلکه به آن ها کمک می کند تا به سرعت خلاصه متون و اسناد پیچیده را به دست آورند. در نهایت باید منتظر بمانیم تا Claude 2 برای مدت طولانی تری در دسترس باشد تا بتوانیم آن را کامل تجزیه و تحلیل کنیم. با این حال کلود 2 در حال حاضر یک رقیب قدرتمند در زمینه هوش مصنوعی به نظر می رسد. اکنون این پلتفرم فقط برای کاربران ایالات متحده و بریتانیا در دسترس می باشد و آنتروپیک قصد دارد در ماه های آینده در دسترس بودن این پلتفرم را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا