اخبار تکنولوژیاخبار نرم افزار

چرا محبوبیت صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال رو به افزایش است؟

محبوبیت صرافی های غیرمتمرکز رو به افزایش است ولی دلیل واقعی این امر چه می تواند باشد؟ یک صرافی غیرمتمرکز یا Decentralized exchange در حقیقت یک بستر برای انجام معاملات مالی به ‌صورت مستقیم و بدون واسطه است. در یک صرافی غیرمتمرکز هیچ ‌فردی به دارایی کاربران دسترسی ندارد و معاملات بدون دخالت سازمان ‌های متمرکز انجام می ‌شود. صرافی ‌ها نقش حیاتی در بازار ارزهای دیجیتال دارند و به ‌عنوان مترادفی برای همین بازارها شناخته می ‌شوند.

اصلی ‌ترین تفاوت صرافی ‌های غیرمتمرکز با صرافی متمرکز نحوه کنترل دارایی ‌های کاربران است. کاربران صرافی ‌های متمرکز (مثل بایننس و کوین بیس)، برای انجام معاملات، ابتدا باید ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول ‌های تحت ‌مدیریت این صرافی ‌ها واریز کنند و  سپس سفارشات خرید و فروش خود را در دفتر سفارشات آنلاین صرافی ثبت می ‌کنند و در نهایت موتور تطبیق ‌دهنده سفارشات صرافی، خریداران و فروشندگان را به هم وصل کرده و مبادلات میان آنها را انجام خواهد داد.

اولین صرافی های غیر متمرکز

لیست قیمت کیف پول ارز دیجیتال

تاریخچه صرافی غیر متمرکز

از زمانی که اولین صرافی ‌های غیرمتمرکز یاDecentralized exchange جای خود را در اکوسیستم بلاک چین و ارزهای دیجیتال باز کردند، می ‌توان یک ویژگی مشترک را در همه آنها دنبال کرد و آن اینکه همه آنها ساده و جذاب هستند، یا تا حد زیادی سعی می‌ کنند که این‌ طور به نظر برسند. نمودار‌های شمعی و تفسیرهای آنها، دفتر سفارشات، جفت‌ های معاملاتی و سایر جزئیات پیچیده ‌ای که در صرافی‌ های متمرکز وجود دارند، جای خود را به یک رابط کاربری بسیار ساده داده ‌اند.

این سادگی، نه تنها در رابط کاربری و مکانیسم عملکرد، بلکه حتی در نام ‌گذاری این پلتفرم ‌ها هم تأثیر واضحی داشته است. به‌ گونه ‌ای که اغلب این پلتفرم ‌ها، از مواردی همچون میم ‌های اینترنتی یا اسامی غذاها و خوراکی ‌ها برای نام ‌گذاری استفاده کرده ‌اند. برای مثال یونی سواپ با عنوان ساده و زیبا مثل یک اسب تک‌شاخ ، یا ساده و خوشمزه مثل یک برش سوشی (سوشی سواپ)، یا ساده و دلچسب مثل یک پنکیک (پنکیک سواپ).

تاریخچه صرافی غیر متمرکز

نحوه انجام معاملات در صرافی های غیر متمرکز

 معاملات صرافی ‌های متمرکز به ‌صورت درون ‌زنجیره‌ای انجام نمی ‌شود، یعنی اینکه در بلاک چین ثبت نمی‌ شود. بلکه در پایگاه داده متمرکز این صرافی ثبت شده و تنها در هنگام برداشت دارایی‌ ها از صرافی، روی شبکه بلاک چین ثبت می ‌شوند. این موضوع سرعت معاملات را در صرافی ‌های متمرکز به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد. اگرچه این مکانیسم ساده، معاملات سریع و نقدینگی قابل ‌قبولی را فراهم می ‌کند، اما ایرادات مهمی هم دارد. از این ایرادات می توان به این اشاره کرد که کنترل دارایی ‌های کاربران به ‌صورت امانی در اختیار صرافی ‌ها بوده و مدیریت این صرافی‌ ها نیز کاملاً متمرکز و آسیب ‌پذیر است.

صرافی ‌های غیرمتمرکز با هدف رفع ایرادات صرافی ‌های متمرکز ایجاد شدند. این قوانین با استفاده از قراردادهای هوشمند اپن سورس، تبدیلات ارزهای دیجیتال را به ‌صورت درون ‌زنجیره‌ای انجام می‌ دهند. بنابراین امکان دستکاری در بازار‌ این صرافی  ‌های به حداقل خواهد رسید. همچنین برای استفاده از صرافی ‌های غیرمتمرکز، نیازی به انتقال دارایی به کیف پول ‌های امانی نیست. بلکه هر کاربر می ‌تواند کیف پول سخت افزاری خود را مستقیماً به قرارداد هوشمند متصل کرده و با آن تعامل داشته باشد. درحالی که کنترل دارایی ‌ها در اختیار کاربر خواهد بود.

نحوه انجام معاملات در صرافی های غیر متمرکز

اولین صرافی غیرمتمرکز برای معاملات ارزهای دیجیتال بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شدند. یونی سواپ ، سوشی سواپ  و بَلِنسر مشهورترین آنها هستند. این پلتفرم ‌ها رفته ‌رفته سهم قابل ‌توجهی از معاملات ارزهای دیجیتال را در اختیار گرفته و در کنار سایر پروژه ‌های دیفای، ترافیک عظیمی را بر روی شبکه اتریوم ایجاد نموده اند.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خب با وجود گسترش ارزدیجیتال معلومه که صرافی ها بیشتر میشن اتفاقا باید با یه روشی اون رو کنترل کرد تا بیش از حد بزرگ و همه گیر نشن و نشه اونارو کنترل کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا