اخبار تکنولوژی

نمادین ترین تلفن های همراه در طول تاریخ

از ساخت ابتدایی ترین گوشی های تلفن همراه تا گجت های هوشمندی که امروزه به جز جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند زمان زیادی نمی گذرد. روند رشد گوشی های تلفن همراه شاید یکی از سریعترین جهش ها در تکنولوژی محسوب شود. چیزی در حدود 45 سال پیش که اولین تلفن همراه جهان ساخته شد، کسی حتی فکرش را هم نمی کرد که بتوان تلفنی داشت که همزمان با حرف زدن با آن در خیابان راه رفت یا پیام های کتبی و صوتی فرستاد.

گوشی موتورولا دایناتک و موتورولا 4500 ایکس

لیست قیمت گوشی موبایل

معروف ترین گوشی های تلفن همراه

در واقع سال 1973 بود که مارتین کوپر، اولین تلفن بیسیم دنیا را اختراع کرد تا دنیا را با این اختراع رو به رشد به جهش وادارد. کوپر که به عنوان مهندس و محقق برای شرکت موتورلا کار میکرد این گوشی بیسیم اولیه را Motorola DynaTac نام گذاری کرد و بعد از اینکه توانست اولین تماس را با رقیب خودش بل لبز تماس گرفت و این موفقیت را به او اعلام کرد. در ادامه به ترتیب به خاطره انگیزترین تلفن همراه های تاریخ اشاره می کنیم:

موتورولا دایناتک

اولین تلفن همراه تاریخ یک گوشی با وزن یک کیلوگرم بود و هیچ صفحه نمایشگری نداشت. در واقع می توان گفت کمپانی موتورولا اولین تولید کننده گوشی تلفن همراه محسوب می شود و این محبوبیت در دهه 80 نیز همچنان با این کمپانی ماند و بیشتر شد. این گوشی بعد از یک دور شارژ کامل ده ساعته امکان مکالمه برای 60 دقیقه را برای کاربر فراهم می کرد. در آن زمان گوشی تلفن همراه وسیله ای کاملا لوکس محسوب میشد و نماد ثروت و قدرت بود. تا سال ها بعد کمپانی موتورولا تنها تولید کننده گوشی تلفن همراه بود و در طول دهه بعد نیز مدل های زیادی را به بازار موبایل عرضه کرد.

موتورولا 4500 ایکس

معروف ترین مدل بعد از مدل اولیه گوشی موبایل، گوشی موتورولا 4500 ایکس بود. ابعاد Motorola 4500x به اندازه یک کیف کوچک بود و بیشتر در اتومبیل ها استفاده می شد زیرا برای جابجایی آن حجم زیادی نیاز بود. هر چند افرادی که از این گوشی تلفن همراه استفاده می کردند آن را با خود به جلسات یا محل کار نیز می بردند. خرید این گوشی در دهه 80 بسیار پرطرفدار بود.

گوشی فیلیپس سی 12 و نوکیا 3310

گوشی فیلیپس سی 12

شرکت معروف فیلیپس در دهه 90 شروع به ساخت گوشی تلفن های همراه کرد و مدل Philips C12 یکی از پرطرفدارترین مدل های گوشی تلفن همراه در دهه 90 محسوب میشد.  این گوشی قابلیت ذخیره 10 پیام متنی را داشت و یک آنتی پیچی کوچک هم در بالای آن قابل اتصال بود و این گوشی را از مدل های دیگر پیش از آن تا حد زیادی متمایز می کرد.

گوشی نوکیا 3310

کم کم نوکیا داشت جایگاه ویژه خود را در بین تولیدکنندگان تلفن همراه ارتقا می داد و در سال 2000 با تولید Nokia 3310 این مدل گوشی نوکیا توانست جایگاه خیلی خوبی را به دست آورد به طوری که اکثر کاربران تلفن همراه از این گوشی استفاده می کردند. در حقیقت تا به امروز این گوشی با فروش 126 میلیون نسخه ای، پرفروش ترین و معروفترین گوشی تلفن همراه شناخته می شود. ظرفیت بالای باتری، مقاومت بی نظیر، کیفیت آنتن دهی و تماس و از همه جذابتر بازی Snake 2، این گوشی را به یکی از خاطره انگیزترین تلفن های همراه بدل کرد.

گوشی اریکسون تی 28 و اریکسون تی 68

گوشی اریکسون تی 28

کم کم طراحی و ساخت تلفن های همراه کمپانی های مختلف شکل و شمایل متفاوتی به خود می گرفت. گوشی Ericsson T28 با طراحی بسیار باریک خود جایگاه خوبی را پیدا کرد و بسیار خوش ساخت بود. یکی از ایرادات آن نمایشگر کوچک آن بود که امکان خواندن پیام ها را به صورت تک خطی فراهم می کرد. تا آن زمان گوشی اریکسون با وزن 81 گرم، در واقع سبکترین و نازک ترین گوشی تلفن همراه بود.

اریکسون تی 68

اولین موبایل با صفحه نمایش رنگی در سال 2001 و باز توسط اریکسون به بازار عرضه شد. رزولوشن این صفحه 101 در 80 و قابلیت نمایش 256 رنگ این گوشی را از بین گوشی های دیگر در بازار متمایز می کرد. ر حقیقت اولین گوشی تلفن همراه دوربین دار دنیا نیز همین گوشی بود، اما دوربین این گوشی به آن متصل نبود و به عنوان تجهیزان جانبی به صورت جداگانه عرضه میشد. در سال 2002 بود که کمپانی سونی مالکیت محصولات اریکسون را در دست گرفت و از آن پس مدل های تولید شده این کمپانی با نام سونی اریکسون به بازار روانه می شدند.

گوشی بلک بری 6230 و سونی اریکسون وی 800

گوشی بلک بری 6230

اولین گجت که علاوه بر مکالمه تلفنی و ارسال پیام، امکان چک کردن ایمیل یا رسیدن زمان پرواز را به کاربران ارائه می داد گوشی BlackBerry 6230 بود که به دلیل همین قابلیت توانست خود را به محبوبترین گوشی سال تبدیل کند. گوشی های ساده تلفن همراه کم کم تبدیل به اسمارت فون هایی می شدند که امکانات متنوعی داشتند. در میان نوآوری های بلک بری برای ساخت گوشی هوشمند اولیه می توان به ساخت کیبوردی متفاوت با مدل های قبلی اشاره کرد. این کیبورد باعث میشد دردسر تایپ کردن در مدل های قبلی کمتر شود.

سونی اریکسون وی 800

از اولین مدل های گوشی تاشو می توان به Sony Ericsson V800 اشاره کرد که فناوری ارتباطی 3G را هم به کاربران ارائه داد. این محصول در سال 2004 به بازار آمد و امکان ارتباط تصویری با مخاطبان را برای اولین بار فراهم کرد زیرا مجهز به یک دوربین 1.3 مگاپیکسلی با قابلیت چرخش بود. اضافه کردن کارت حافظه علاوه بر فضای ذخیره 7 مگابایتی گوشی سونی اریکسون وی 800 قابلیت شگفت انگیزی به حساب می آمد.

گوشی موتورولا ریزر وی 3

در آن سال ها رقابت بالایی بین سازندگان تلفن همراه وجود داشت تا موبایلی تولید کنند که فضای کتری اشغال کند و سبک باشد. جادادن تمام قابلیت های تلفن همراه علاوه بر طراحی زیبا و سبک در گوشی Motorola Razer V3 باز هم توسط کمپانی موتورولا به تحقق پیوست. هرچند ایرادات زیادی به این گجت وارد بود اما طراحی زیبا و متفاوت آن خریداران را متقاعد می کرد.

گوشی ال جی شکلات

توجه به ظاهر گوشی های تلفن همراه دیگر به یک عامل رقابتی تبدیل شده بود و ال جی توانست یکی از اولین سری های گوشی تلفن همراه در رنگ بندی متنوعی را ارائه داد. گوشی LG Chocolate با نام کی جی 800 شناخته می شد و در بسته هایی فروخته می شد که بوی شکلات می داد.

از دیگر گوشی های نمادین از سال 2006 به بعد می توان به گوشی موتورولا روکر ای 1 که امکان ذخیره آهنگ در آن ایجاد شده بود، گوشی پرطرفدار ان 95 که امکان استفاده از مرورگرهای اینترنت و دانلود اپلیکیشن ها در آن فراهم شده بود، گوشی های آیفون که پیشروترین در زمان خود محسوب می شدند و گوشی نوت سامسونگ  اشاره کرد.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. گوشی نوکیا 3310 خلی پرطرفدار بود و هنوز هم نوستالژِیه برای هممون و بشدت محبوب بود و بعد برند سونی ارکسون بود که سونی ازش مونده و یه زمان هم اچ تی سی بود که سیستم عامل ویندوز داشت، نمیدونم چطوری با گوشی های جاوا کار میکردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا