اخبار تکنولوژیاخبار نرم افزار

تاثیر HTTPS و پروتکل SSL بر روی رنکینگ سایت در گوگل

تفاوت پروتکل HTTP و HTTPS

ابتدا برای آنکه بتوانیم تفاوت این دو پروتکل و اثرات آن در سئو را برای شما توضیح دهیم، نخست نیاز است مفاهیم ابتدایی که شامل توضیحات در مورد این دو پروتکل میباشد را خدمتتان ارائه دهیم. این در حالی است که میدانیم HTTPS از پورت 443 استفاده می‌کند و HTTP از پورت 80 استفاده می‌کند.
پروتکل HTTP مخفف “HyperText Transport Protocol” میباشد. پروتکل انتقال ابرمتن یک پروتکل درخواست و پاسخ در مابین کلاینت و سرور می‎باشد. برای مثال یک مرورگر وب می تواند یک کلاینت و نرم‎افزار موجود بر روی سرویس‎ دهنده وب سایت، یک سرور باشد. شروع این پروتکل از طرف کلاینت است که با ارسال یک درخواست HTTP به سمت سرور گفت ‎و گو را آغاز می‎کند. سرور بر اساس درخواست ارسالی یا منبعی مانند یک فایل را در اختیار کلاینت می‎گذارد و یا عملیات خاصی را انجام می‎دهد. نتیجه این عمل سرور در بسته پاسخ HTTP برای کلاینت ارسال می‎شود. بسته پاسخ شامل اطلاعات وضعیت و احتمالاً محتویات منبع درخواست شده می‎باشد.
پروتکل امن انتقال ابرمتن یا HTTPS (به انگلیسی: Hypertext Transfer Protocol Secure) یک پروتکل امن برای انتقال اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد که به صورت خاص برای استفاده در اینترنت توسعه یافته است. این استاندارد در واقع به خودی خود یک پروتکل نیست، بلکه با قرار گرفتن HTTP بر روی پروتکل امنیت لایه انتقال به‌وجود آمده‌ است.

پروتکل HTTPS و اثرات رنک جدید گوگل

در https اطلاعات کلاینت ابتدا به کد تبدیل شده و به سرور ارسال می‌گردد. سپس این کد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم بر می‌گردد. این کار مقداری زمان بر بوده و بنابراین سرعت https از سرعت http کمتر است. جهت داشتن https هزینه ای ماهانه باید پرداخت گردد که بر اساس سرعت آن (۱۲۸kb یا ۲۶۵kb یا…) متفاوت است. هر چه سرعت بیشتری را انتخاب نمائید، صاحب سرور باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
شرکت‌ های امنیتی مانند Goddady این سرویس را ارائه می‌دهند که جهت تبدیل اطلاعات سروری که شما به آن متصل شده‌اید به این سرور ها مراجعه می‌کند.
تاثیر HTTPS بر روی رنکینگ سایت در گوگل

به روزرسانی جدید که اخیراً توسط گوگل انجام شده و همچنین تست هایی که گوگل برای اجرای ایفای نقش پروتکل https در ارتقا رتبه وب سایت انجام داده و نهایتاً با دیدن نتایج مثبت٬ گوگل تصمیم بر استفاده از مزیت استفاده از https به عنوان یکی از سیگنال های امتیاز دهی در بین نتایج جستجو و احتمالاً رنک جدید گوگل گرفته است.
در حال حاضر این متغیر تاثیر کمی دارد اما در آینده ای نه چندان دور از اثر گذار ترین متغیر های گوگل خواهد بود. یکی از دلایل آن اینست که گوگل می خواهد به وب مسترانی که با اطلاعات محرمانه کاربران سر و کار دارند زمان بدهد که وب سایت های خود را از http به https منتقل کنند و مهمترین دلیل آن هم تشویق وبمستران به استفاده از این فناوری برای داشتن یک وب امن برای کاربران است.
گوگل در ویدئویی که در یوتیوب با عنوان “همه جا https” منتشر کرده در مورد مزایای استفاده از این پروتکل توضیح می دهد. همچنین در وبلاگ رسمی مربوط به مدیران سایت ها در مورد اضافه شدن سیگنال https به 200 سیگنال قبلی گوگل خبر می دهد.

امنیت بالا در بستر پروتکل اچ تی تی پی اس

حال با توجه به اینکه بعلت تصمیمات روز کشور و وزارت محترم فناوری و اطلاعات مبنی بر تنگ نمودن پورت SSL و همچنین تحریم بودن کشور ایران جهت دریافت گواهینامه های معتبر SSL وب مستران ایرانی با مشکلی بزرگ و تقریباً بدون راه حل مواجه شده، که این امر با توجه به نزدیکی زمان اعلام رنک گوگل حساسیت بیشتری پیدا مینماید.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. مقاله فوق العاده ای بود. من با جستجوی تاثیر https در رنک، سایت شما را در پوزیشن یک گوگل دیدم. رنک سایت شما در گوگل عالیست. ولی سایت من از وقتی https شده خیلی کند شده و باعث افت ترافیک شده. فکر کنم تاثیر https روی رنکینک سایت من برعکس بوده و فعلا از یک وبمستر خواستم ک علت را بررسی کند.

  2. شاید بتوان گفت که با ارائه این پرئوتکل و ارتقا در رنکینگ گوگل یک تحول خوبی را شاهئ خواهیم بود و همانطور که می دانیم این پروتکل بسیار مهم می باد کهه یک پروتکل امنیتی بوده است. در HTTPS ابتدا اطلاعات کلاینت ابتدا به کد تبدیل میشه و سپس به سرور ارسال میشه و بعد این کد در سرور رمز گشایی میشه و به زبان قابل فهم برمیگرده با عث میشه که این سایت های یک سایت امنیتی باشد . از ای تی بازار ممنون هستنم که این اطلاعات به روز را ارئه می کند.

  3. سلام در مورد رنگ جدید گوگل و اثرات پروتکل HTTPS می خواستم بگم که گوگل در ویدیویی که تو یوتیوب هم منتشر کرد،(با عنوان همه جا HTTPS) در مورد مزایای استفاده از این پروتکل توضیح داد،توی گوگل هم با کمی سرچ در این باره میشه به مطالب خوب و جالبی رسید،جا داره که از سایت بسیار خوب آی تی بازار هم کمال تشکر رو داشته باشم،ممنون و سپاس بیکران.

  4. درود بر شما،رنگ جدید گوگل و اثرات پروتکلHTTPS که به اون در سایت خیلی خوب آی تی بازار هم اشاره کردید،در HTTPS ابتدا اطلاعات کلاینت ابتدا به کد تبدیل میشه و سپس به سرور ارسال میشه و بعد این کد در سرور رمز گشایی میشه و به زبان قابل فهم برمیگرده،اگه بخوایم HTTPS داشته باشیم باید با توجه به سرعتی که انتخاب میکنیم ماهیانه هزینه جداگونه ای هم پرداخت کنیم،در مورد رنگ گوگل هم باید بگم که خیلی بهتر شده ،گوگل سایت پربازدیدی است.ممنون.

  5. اثرات پروتکل HTTPS در زمینه امنیت کاملاً مورد قبول است ولی قبول بفرمائید که کاهش سرعت را در بر دارد و خیلی از مضرات را میتواند به دنبال داشته باشد

  6. رنک گوگل تو ایران متاسفانه خیلی شناخته شده نیست درصورتیکه با ارزش ترین معیار یک وبسایت موفق است و هرجا صحبت از کیفیت یک سایت پربازدید میشه اول ازهمه رنک الکسارو همه مطرح میکنن در صورتیکه کاملا برعکس است

  7. رنک جدید گوگل فکر نمیکنم خیلی تحت تاثیر تغییر این پروتکل قرار بگیره چراکه امنیت اطلاعات کاربران در سایتها چیزی نیست که گوگل دنبالش باشه , گذشته نشان داده که تغییرات الگوریتم ها و تصمیمات گوگل همیشه بر اساس مفاهیمی بوده که مبتنی بر بهبود سرچ واژه ها و نتایج ارجاع شده به کاربر باشد ولی امکان دارد مطالبی که فرمودید ( که بسیار آموزنده و شایسته قدردانی بود ) کاملاً صحیح باشد ولی دلایل دیگری برای گوگل در بر داشته باشد . حال سئوالی که پیش می آید این است که با توجه به امنیت پروتکل HTTPS , بانک ها و موسسات مالی ایران می بایست در استفاده از این پروتکل امن انتقال ابرمتن پیشتاز باشند . به نظر شما آیا اهمیت امنیت اطلاعات بانکها در بستر Https مسئولان وزارت محترم فناوری و اطلاعات را در سال جاری به تلاش جهت دریافت گواهینامه های معتبر SSL وا میدارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا