اخبار تکنولوژیاخبار نرم افزار

روش های مختلف سرمایه گذاری در دیفای

دیفای به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های مالی در چند سال اخیر در حال رشد و گسترش است. امور مالی غیرمتمرکز  Decentralized Finance یا به اختصار DeFi، یک بستر جایگزین برای ارائه تمامی خدمات و سرویس ‌های مالی است که تا پیش از این به‌ صورت متمرکز از آنها استفاده می ‌کردیم. این خدمات شامل پس ‌انداز، پرداخت، سرمایه ‌گذاری، وام ‌دهی و اعتبار‌دهی، تجارت و تبادل، بیمه و بازار مشتقات مالی هستند.

به این ترتیب انتظار می رود که با رشد فزاینده و پختگی تدریجی این فناوری در سال ‌های آینده، بخشی از نیازهای مالی واقعی کاربران از طریق پلتفرم‌ های دیفای رفع شود. مطرح ترین و محبوب ترین پروژه دیفای بر روی بلاک چین اتریوم است و علاوه بر آن بلاک چین های ترون و ایاس هم به همراه اسمارت چین در این زمینه فعال هستند.

استراتژی های سرمایه گزاری در دیفای

لیست قیمت دستگاه ماینر

استخراج نقدینگی یا Liquidity Mining

استخراج نقدینگی به معنی تزریق نقدینگی به پلتفرم‌ های دیفای است. به این صورت که افراد داوطلب، نقدینگی موردنیاز پلتفرم ‌های وام ‌دهی یا صرافی ‌های غیرمتمرکز را از طریق استخرهای نقدینگی تأمین کرده و به ‌عنوان پاداش، بخشی از کارمزدهای جمع ‌آوری ‌شده را دریافت می ‌کنند. این افراد اصطلاحاً تأمین‌کننده نقدینگی نامیده می ‌شوند.

به ‌عنوان مثال در یک پلتفرم وام ‌دهی دیفای، درصدی از هزینه ‌های دریافتی از وام ‌گیرندگان، به تأمین ‌کنندگان نقدینگی تعلق می‌ گیرد. در حال حاضر اکثر پلتفرم‌ها به LP ها اجازه می‌دهند که دارایی‌ های خود را در هر زمان دلخواه، برداشت کنند. این مزیت ‌ها برای افراد انگیزه مناسبی ایجاد می‌ کند که به ‌جای راکد نگه ‌داشتن ارزهای دیجیتال خود در صرافی ‌ها، به یک تأمین ‌کننده نقدینگی تبدیل شده و پاداش دریافت کنند.

استخراج نقدینگی یا Liquidity Mining

خرید و ‌فروش توکن‌ های دیفای

توکن ‌های دیفای، دارایی ‌های بومی پلتفرم ‌های این حوزه هستند که هریک کاربرد مشخصی دارند. به‌ عنوان مثال ارز دیجیتال بومی پلتفرم کامپوند، COMP است و ارزهای بومی پلتفرم میکر، MKR و DAI نام دارند. توکن ‌های دیفای مانند سایر انواع ارز دیجیتال در صرافی ‌های آنلاین خرید و فروش می ‌شوند و مانند هر دارایی دیگری بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می ‌شود.

آنچه که باعث افزایش تقاضای توکن‌ های دیفای می‌ شود، کاربرد خاص آنها در پلتفرم ‌های دیفای است. بنابراین بهتر است که فقط بر روی توکن‌ های دیفای با موارد استفاده واقعی و قابل ‌اثبات مانند حاکمیتی، سهام ‌گذاری و وثیقه سرمایه ‌گذاری کنید. به‌ عنوان مثال توکن UNI در پلتفرم یونی ‌سواپ  به‌ عنوان یک توکن حاکمیتی قابل ‌استفاده است. YFI به کاربران اجازه می ‌دهد تا در اکوسیستم یرن فایننس در فرایند کشت سود و حاکمیت شبکه شرکت کنند.

خرید و ‌فروش توکن‌ های دیفای

کشت سود یا Yield Farming

یلد فارمینگ یا کشت سود، فرایندی بسیار شبیه به استخراج نقدینگی است. با این تفاوت که در این روش، افراد به ‌جای سهام ‌گذاری دارایی ‌های خود در یک پروتکل واحد، آنها را به مجموعه ‌ای از پلتفرم ‌ها با بیشترین میزان بازدهی اختصاص می ‌دهند. یک نمونه بسیار مشهور از پلتفرم ‌های دیفای که بر کشت سود تمرکز کرده، یرن فایننس است.

پروتکل یرن فایننس، وجوه واریز شده کاربران به این پلتفرم را در میان استخر‌های نقدینگی که بیشترین بازدهی را دارند، توزیع می ‌کند. البته این پروتکل علاوه بر نرخ سود سالیانه، معیارهای دیگری همچون میزان ریسک پلتفرم ‌ها را نیز مدنظر قرار می‌ دهد.

کشت سود یاYield Farming

آربیتراژ در پروژه دیفای

آربیتراژ به ‌معنی استفاده از اختلاف قیمت ‌های موجود در بازار، با هدف کسب سود است. از آنجا که اغلب صرافی ‌های غیرمتمرکز حوزه دیفای از الگوریتم‌ های بازارساز خودکار استفاده می ‌کنند، در مواقعی که یک ارز دیجیتال با نوسانات قیمت شدید رو به ‌رو باشد، قیمت آن در صرافی ‌های غیرمتمرکز، قدری با سایر بازارها تفاوت دارد. به این ترتیب، افراد می ‌توانند از این فرصت استفاده کرده و در هنگام افزایش ناگهانی قیمت یک ارز، آن را در یک صرافی غیرمتمرکز، با قیمت پایین ‌تر خریداری کنند تا در صرافی دیگری با قیمت بیشتر بفروشند.

آربیتراژ در پروژه دیفای

در مورد اینکه دیفای چیست و چه نقشی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد قبلا در آی تی بازار صحبت شده بود. دنیای ارزهای دیجیتال و ماینینگ برای ورود و ادامه راه، نیاز به دانش و آگاهی زیادی دارد که سود معقولی برای کاربر فراهم آورد.

شیما ترابی

دانش آموخته زبان انگلیسی و روانشناسی هستم. چندین مقاله در زمینه های مختلف منتشر کرده ام و به مباحث حوزه فناوری اطلاعات بسیار علاقمند هستم. تولید محتوا از علائق اصلی من بوده و در حال حاضر در این حوزه فعالیت می کنم. همکاری با آی تی بازار و تیم حرفه ای این مجموعه از افتخارات کارنامه کاری من می باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دیفای عالیه، کمتر کسی حتی افرادی که تو حوزه ارز دیجیتال و استخراج کوین کار میکنن اطلاع دارند از دیفای، با این تکنولوژی تحول در ساز و کار امور مالی ایجاد میشه و تمامی خدمات پولی و مالی را که تا الان دست سازمانای متمرکز یعنی دولت ‌ها، بانک ‌ها، شرکت ‌های بیمه و کارگزاری ‌ها بوده دیگه در اختیار تمام مردم دنیا قرار میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا