قطعات کامپیوتر

کارت گرافیک چیست؟

پردازش صدا و گرافیک برای بسیاری از برنامه های محبوب مانند بازی، سرویس های استریم و انیمیشن های سه بعدی ضروری است. کارت ویدیو یا گرافیک یکی از قطعات سخت افزاری بسیار مهم برای رایانه می باشد که کاربر را قادر می سازد اطلاعات بصری را روی مانیتور مشاهده کند. کارت گرافیک یک جز جدایی ناپذیر رایانه می باشد که در نبود آن سیستم کامپیوتری هیچ کاربردی نخواهد داشت.

آشنایی با کارت گرافیک

کارت گرافیک یک کارت توسعه است که به رایانه اجازه می دهد اطلاعات گرافیکی را به یک دستگاه نمایشگر ویدیو مانند مانیتور، تلویزیون یا پروژکتور ارسال کند. کارت گرافیک قطعه ای از سخت افزار رایانه است که به شکل مستطیل می باشد و  در کنار آن چند پورت برای اتصال به نمایشگرهای ویدیویی و سایر دستگاه ها قرار دارد. برخی از کارت های گرافیکی تنها یک پورت برای اتصال به یک مانیتور یا پروژکتور دارند در حالی که کارت های گرافیک پیشرفته تر ممکن است دارای پورت هایی برای اتصال به چندین دستگاه داشته باشند. طیف محدودی از فرمت های کارت گرافیک توسط هر مادربرد پشتیبانی می شود. بنابراین قبل از خرید کارت گرافیک، با خریدار در مورد نوع مادربرد صحبت کنید. بسیاری از رایانه ها کارت توسعه ویدویی ندارند، اما در عوض دارای پردازنده های گرافیکی ویدیویی داخلی هستند که مستقیماً روی مادربرد یکپارچه شده اند. این گزینه برای مشاغل معمولی و کاربرانی که علاقه ای به کارهای پیشرفته گرافیکی و یا انجام بازی ندارند مناسب تر می باشد.

مشخصات کارت گرافیک
مشخصات کارت گرافیک

علاوه بر رابط های خروجی و رابط های مادربرد، کارت های ویدیویی دارای چندین مشخصات مختلف هستند. یکی از این مشخصه ها مربوط به سرعت آن ها است که به رابط مادربرد آن ها بستگی دارد. همچنین کارت های ویدیویی داخلی «onboard» معمولاً از رم اصلی سیستم به عنوان رم استفاده می کنند که می تواند به معنای کاهش جزئی در عملکرد باشد. مقدار RAM اختصاص داده شده به کارت گرافیک معمولاً می تواند در تنظیمات بایوس رایانه شما یا گاهی اوقات از طریق نرم افزار کارت گرافیکی تنظیم شود.

عملکرد کارت گرافیک
عملکرد کارت گرافیک

نحوه نصب یا به روز رسانی کارت گرافیک

مانند همه سخت افزارها، کارت های ویدیویی برای ارتباط با سیستم عامل و سایر نرم افزارها به درایور دستگاه نیاز دارند. همان فرآیندی که برای به روز رسانی سایر سخت افزارها استفاده می کنید، برای به روز رسانی درایور کارت گرافیک نیز باید انجام دهید. اگر می دانید به چه درایوری نیاز دارید، می توانید به وب سایت سازنده بروید و درایور موردنظرتان را دانلود کنید. انجام این کار بهترین روش است زیرا می توانید مطمئن باشید که بسته نصبی حاوی بدافزار نمی باشد. همچنین اگر موفق به دانلود درایورهای سیستمتان نشدید می توانید از دیگر نرم افزارها مانند درایور پک استفاده کنید.

نصب درایور کارت گرافیک
نصب درایور کارت گرافیک

چگونه اطلاعات کارت گرافیک را مشاهده کنیم؟

در ویندوز، کاربران می توانند از Device Manager برای بررسی کارت های ویدیویی استفاده کنند.در قسمت Display Adapters لیست کارت گرافیک ها را می توان مشاهده کرد. یکی دیگر از راه های دیدن نوع کارت گرافیک استفاده از کیس می باشد. شما می توانید کیس کامپیوتر را باز کنید سپس ببینید چه کارت گرافیکی روی سیستم نصب شده است. اگر نیاز به تعویض کارت گرافیک دارید، باز کردن کیس کامپیوتر یک گزینه ضروری است، اما اگر فقط می خواهید اطلاعات کارت گرافیک را ببینید بهتر است از Device Manager استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا