بدون شک بهترین راهنمای خرید و انتخاب سرور بعد از مطالعه و تحقیقات شما با در نظر گرفتن محیط کار و تعداد کاربران , حجم و اهمیت اطلاعات مجموعه , مشورت با کارشناسان فروش شرکت های فعال در زمینه فروش سرور و قطعات سرور می باشد چراکه خوشبختانه اکثر فروشندگان و شرکت هائی که در این زمینه حال فعالیت میکنند دارای تخصص و اطلاعات فنی , علمی و تجربی خوبی می باشند چراکه مستلزم موفقیت و فعالیت آنها در این شاخه از محصولات بازار آی تی می باشد ( برخلاف بعضی از شاخه های سخت افزار ) در راستای انتخاب یک دستگاه سرور مناسب باید موارد متعدد و مهمی را در نظر گرفت.

راهنمای خرید و انتخاب سرور

چگونه یک Server خوب و قوی با قیمت مناسب انتخاب کنیم ؟ سرور اچ پی بهتر است یا Server Supermicro ؟ با کارشناسان آی تی بازار همراه باشید . در صورتیکه نیازهای واقعی یک مجموعه درست تعریف گردد، سرور انتخاب شده به مدت حداقل 5 الی 7 سال سرویس های مورد نیاز را تامین می نماید که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.
سرور را جهت چه کاربردی انتخاب می کنید ؟
ابتدا، می بایست کاربرد سرور مشخص گردد. سرورها بر اساس کاربرد ، دارای توانایی های مختلفی هستند. سرورها به عنوان Storage Server, File Server, Internet Server, Application Server ، Database Server و … در مجموعه های مختلف سرویس دهی می کنند. نرم افزارهای گوناگون با بازدهی های مختلف نیازمند CPU و RAM های متفاوتی می باشد.
چه تعداد کاربر در شبکه به این سرور متصل می گردند ؟
با توجه به طراحی فنی سرورها، تعداد کاربرهایی که می توانند به این سرور متصل گردند، متفاوت است و از آنجائیکه تعداد کاربران موجود در شبکه تاثیر مستفیم بر انتخاب سخت افزار سرور دارد. بنابراین تعداد کاربران حال حاضر در مجموعه و احتمال افزایش این کاربران تا 2 الی 3 سال آینده (عمر مفید یک سرور) را باید در نظر گرفت.با در نظر گرفتن دو عنوان ذکر شده، به جزئیات انتخاب سرور مناسب می پردازیم :
کاربرد Server چیست ؟
با توجه به کاربرد در نظر گرفته شده ، تعداد CPU ، میزان Ram و میزان فضای مورد نیاز جهت ذخیره داده و لزوم وجود Redundancy در موارد مختلف (که سرور قابلیت پشتیبانی از آن را داشته باشد) انتخاب می گردد.
همچنین فضایی که قرار است سرور در آن نصب گردد، اهمیت به سزایی دارد. عموما سرورها در دو مدل Rack Mount و Tower ارائه می گردند. بنابراین می بایست با توجه به فضای تعیین شده، مدل متناسب با فضای اختصاصی انتخاب گردد.
در این راستا، با توجه به نرخ افزایش حجم کاربران و سرویس های مورد نیاز، می بایست این حداقل ها را در حد نیاز افزایش دهیم. شایان ذکر است که تعداد و ظرفیت هارد (Storage) مورد نیاز ، با درنظر گرفتن حجم داده ها و میزان رشد آن در طول زمان مشخص ، در نظر گرفته میشود.
در ادامه به نمونه ای از انتخاب سرور در شرایط محیطی مناسب می پردازیم , به عنوان مثال مجموعه ای به یک دستگاه سرور با شرایط ذیل نیاز مند است :
Application Server و File sharing با تعداد 30 نفر کاربر حاضر در مجموعه که این تعداد در مدت زمان کوتاهی افزایش خواهد داشت , این مجموعه اتاق مشخصی جهت قرار دادن سرور در اختیار دارد ولی فضای کافی جهت قرار دادن رک ندارد.
سرور پیشنهادی و مناسب این مجموعه :

راهنمای خرید و انتخاب سرورسرور از سری ایستاده یا Tower متناسب با پردازش نرم افزارها
مادربرد سوپرمایکرو
سی پی یو 2 یا 4 ویا 6 هسته ای
حافظه RAM 8GB و قابل ارتقا،
هارد دیسک HDD SAS 300GB 15K سرعت بالا 4 عدد
در اختیار داشتن کنترلر RAID جهت انتخاب Raid 5 ( الزامی است )
به کارگیری 2 منبع تغذیه متناسب با ولتاژ CPU انتخابی به عنوان redundancy

نگهداری و مراقبت از سرورها :
سرورها به گونه ای طراحی شده اند که در طول سال بصورت شبانه روزی در شبکه فعال باشند. در این بین انجام سرویس های به موقع و مستمر در فواصل زمانی مشخص، به عدم افت کارآیی سیستم کمک می نمایند. همچنین شرایط محیطی مناسب به کارایی بهتر سیستم کمک می نماید.
شرایط محیطی مناسب :
شرایط محیطی مناسب عبارت است از محیطی عاری از گرد و غبار، دارای دمای محیطی بین 18 الی 20 درجه سانتیگراد و همچنین از نظر رطوبت می بایست در شرایط عادی قرار گیرد. که ایجاد این فضا با نصب دستگاههای تهویه میسر است.

هانیه صفدری

نمایش دیدگاه ها

  • ممنون بابت مطالب خوبتون راهنمای خرید Server و انتخاب سرور عالی بود موفق باشين

  • ممنون از راهنمای خرید سرور ، من یه بازی ساختم که امتیاز کاربران رو میخوام به شکل جدول رده بندی شده براشون نشون بدم، و نمیدونم چه سروری مناسب منه بین هزاران کاربری که اسمشو ثبت میکنه تو بازی. لطفا برای خرید و انتخاب server راهنمایی کنید با تشکر

  • سلام لطفا یک سرور برای مشخصات زیر معرفی نمایید. سرور حسابداری با نرم‌افزار مالی نوسا با 10عدد کابر و سیستم تلفن الستیکس با 8 خط و 15 عدد داخلی و 4TB هارد - سرور فوق دارای قابلیت مجازی سازی هم داشته باشد و رک مونت باشد. ممنون از پاسخگویی شما. با تشکر

  • سلام،مقالتون در زمینه راهنمای خرید سرور و انتخای سرور خوب بسیار مناسب بود،سرورها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند تا بتوانند به صورت شبانه روزی، در یک شبکه فعال باشند،و باید برای سرورها شرایط محیطی مناسبی فراهم باشد،یعنی شرایطی که دارای محیطی به دور از گرد و غبار باشد،دارای دمای محیطی حدود 18 تا 20 درجه سانتی گراد باشه و از نظر رطوبت هم بسیار مناسب باشه ممنون از آی تی بازار .

  • شاید بتوان گفت مهمترین عمل مهم در یک شبکه محلی انتخاب سرور خوب است این انتخاب را می توان بسیار مهم دانست که این مقاله ای تی بازارا به راحیتی می تواند ما را با اصول اوبیه انتخاب یک سرور خوب را به ما ارائه می دهد می توان گفت که سرور پیشنهادی این مقاله نیز می تواند گزینه خوبی برای ما باشد . انتخاب یک برنامه خوب در این سرور ها بسیار مناسب دانست و سپس تعداد کاربرانی که می خواهند از این سرور پشتیبانی بشوند نیز مهم است . البته نه تنها انتخاب سرور مهم است بلکه مکان و نگه داری ان نیز مهم است که باید در جایی خنک قرار گیرد که می توان با کولر آنجا را خنک نگه داشت. با تشکر

  • سلام،به نظرم اگه اطلاعات کافی برای خرید سرور خوب و مناسب ندارید قبل از اقدام به خرید حتما مقالاتی را درزمینه خرید server مطالعه کنید یا از کارشناسان در زمینه شبکه کمک بگیرید، حتی مقاله ای هم که در سایت آی تی بازار راجع به انتخاب سرور قرار داده شده میتونه تو خرید سرور حرفه ای و نحوه انتخاب سرور بسیار بهتون کمک کنه من که از این مطلب لذت بردم با تشکر از شما.

  • سلام روزتون بخیر ممنمنم از سایت خوبتون(آی تی بازار) که مطالب مفید و کاربردی رو قرار میدید،برای خرید یه سرور هم باید به یک سری نکته ها و ویژگی ها توجه داشت،اول این که باید بدونیم سرور رو برای چه کاری انتخاب میکنیم و این که چه تعداد کاربر در شبکه میخواهند که به سرور متصل بشوند،سرورهای خوب سی پی یو 2 یا 4 یا 6 هسته ای دارند و حافظه رم 8 گیگ به بالا خوبی هم برخوردارند.ممنون و سپاس.

  • با سلام من یک سرور database server میخوام با 20 تا کاربر. به نظر شما چی بگیرم؟

نوشته های اخیر

راهنمای خرید هارد اینترنال

همانطور که می‌دانید هارد دیسک یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری کامپیوتر و لپ‌…

3 هفته قبل

لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی

زمانی که قصد خرید لپ تاپ دارید اول از همه نیازهای خود را بررسی خواهید…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای هواشناسی

نرم افزارهای آب و هوا در بسیاری از موقعیت ها بسیار مفید هستند، اما انتخاب…

2 ماه قبل

آموزش مرحله به مرحله حذف اکانت اینستاگرام

 حذف اینستاگرام ترسناک به نظر می رسد، به خصوص اگر یک کسب و کار کوچک…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای آرایش چهره برای اندروید و iOS

اکثر برنامه های روتوش و آرایش عکس در اندروید و iOS  به صورت رایگان در…

3 ماه قبل

نحوه کسب درآمد در تلگرام در سال 2024

در سال های اخیر اپلیکیشن تلگرام قدرت خود را به عنوان یک ابزار کسب درآمد…

3 ماه قبل