با شروع دهه 2000 میلادی، کامپیوترها آرام آرام وارد زندگی مردم شدند. با گذشت زمان و رقابت میان شرکت های تکنولوژی تولید و عرضه کامپیوترها افزایش یافت و روز به روز خریدارهای این سیستم ها بیشتر شدند. در حال حاضر می توانیم کامپیوترها را در هر خانه، شرکت و مدارس پیدا کنیم. شاید برای برخی از افراد سؤال باشد که این کامپیوترها از چه قطعاتی تشکیل شده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا با قطعات اصلی کامپیوتر آشنا شوید.

واحد پردازش مرکزی «CPU»

سی پی یو فرآیندهای کامپیوتر را کنترل و با سایر اجزای آن ارتباط برقرار می کند. به طور کلی سی پی یو یکی از پیچیده ترین  بخش های کامپیوتر شناخته می شود زیرا تمام محاسبات را انجام می دهد و عملکرد کامپیوتر به قدرت آن بستگی دارد و به همین دلیل به آن مغز کامپیوتر می گویند. شرکت هایی از جمله AMD و Intel پردازنده های مختلفی را در بازار عرضه کرده اند که از قدرت بالایی برخوردار هستند.

سی پی یو

برقراری اتصال میان تمام قطعات کامپیوتر با «Motherboard»

مادربرد یک صفحه نازک می باشد و مانند سیستم عصبی مرکزی است که ارتباط بین تمام اجزای کامپیوتر را با یکدیگر برقرار می کند. مادربرد را می توان در همه رایانه های رومیزی و لپ تاپ ها مشاهده کرد. هنگامی که رایانه خود را روشن می کنید، منبع تغذیه برق را به مادربرد منتقل می کند تا توسط کامپیوتر استفاده شود. برای فعالیت های مختلف تاکنون مادربردهای گوناگونی ساخته شده است. انواع مادربردها عبارتند از: مادربرد با فناوری پیشرفته «AT»، مادربرد استاندارد «ATX»، مادربرد Micro ATX، مادربرد ATX توسعه یافته، مادربرد Flex ATX، مادربرد LPX، مادربرد BTX، مادربرد Pico BTX، مادربرد Mini ITX و مادربرد Mini STX.

مادربرد

حافظه دسترسی تصادفی «RAM»

رم حافظه کوتاه مدت کامپیوتر است که در آن داده هایی که پردازنده استفاده می کند در آن ذخیره می شود. کامپیوتر شما می تواند بسیار سریع تر از اطلاعات موجود در هارد دیسک، SSD یا سایر دستگاه های ذخیره سازی طولانی مدت به حافظه رم دسترسی پیدا کند. به همین دلیل ظرفیت RAM برای عملکرد سیستم بسیار مهم است. رم یک بانک حافظه موقت می باشد که کامپیوتر شما اطلاعاتی را برای بازیابی سریع نیاز دارد را در آن ذخیره می کند. حافظه رم داده ها را به راحتی در دسترس نگه می دارد تا پردازنده بتواند به سرعت آن ها را بدون نیاز به ذخیره سازی طولانی مدت برای تکمیل وظایف پردازش فوری پیدا کند. RAM نوعی ذخیره سازی موقت است که با خاموش کردن رایانه اطلاعات پاک می شود. به همین دلیل اطلاعات به صورت موقت در آن ذخیره می شود. اگر بر روی سند یا پروژه ای کار می کنید آن ها را ذخیره کرده و سپس کامپیوتر را خاموش کنید.

رم

حاظه دائمی «Hard Disk»

هارد دیسک جزء سخت افزاری است که تمام محتوای های شما را از جمله تصاویر، موسیقی، فیلم، برنامه ها و دیگر تنظیمات را ذخیره می کند. هارد دیسک ها صفحات دایره ای مسطحی هستند که از آلومینیوم یا شیشه ساخته شده و با مواد مغناطیسی پوشانده شده اند. هارد دیسک ها می توانند در دو مدل خارجی یا داخلی باشند. هارد دیسک اندازه فایل ها را بر حسب مگابایت، گیگابایت و ترابایت تعیین می کند. همچنین کامپیوترهای مدرن اغلب از SSD بجای HDD به عنوان دستگاه ذخیره سازی اولیه استفاده می کنند.

هارد دیسک

تولید انرژی با منبع تغذیه «PSU»

پاور یا PSU که به اختصار PS یا P/S نامیده می شود و وظیفه آن تامین برق تمام قطعات داخل کیس می باشد. منبع تغذیه جزء مهم ترین قطعه کامپیوتر می باشد، زیرا در نبود آن سیستم رایانه ای روشن نمی شود. PSU یک ولتاژ متناوب 110-115 یا 220-230 ولت AC «جریان متناوب» را به یک DC «جریان مستقیم» با ولتاژ پایین ثابت و قابل استفاده توسط کامپیوتر تبدیل می کند و براساس تعداد واتی که تولید می کند رتبه بندی می شود. در کامپیوترهای شخصی منبع تغذیه به صورت یک جعبه فلزی و معمولاً در قسمت بالایی کیس دیده می شود.

منبع تغذیه

وضوح تصاویر با کارت گرافیک «GPU»

کارت گرافیک سخت افزاری است که برای افزایش حافظه ویدیویی کامپیوتر و بالا بردن کیفیت نمایش آن استفاده می شود. این قطعه کامپیوتر را قدرتمندتر می کند و به آن توانایی انجام کارهای سطح بالا را می دهد. کیفیت تصویر به کیفیت کارت گرافیک بستگی دارد و برای بازی و ویرایش ویدیو در رایانه بسیار مهم است. هر نوع بازی برای شروع نیاز به حافظه گرافیکی دارد و باید مطابق با نیازتان کارت گرافیک را خریداری کنید. با مطالعه مقاله «کارت گرافیک چیست؟» می توانید با GPU بیشتر آشنا شوید.

کارت گرافیک

برقراری اتصال صوتی با کارت صدا «Sound Card»

کارت صدا یکی دیگر از سخت افزارهای کامپیوتر می باشد که رابطی را برای ورودی و خروجی صدا را فراهم می کند. یک کارت صدای معمولی شامل حداقل دو جک 3.5 میلیمتری صدا است. یکی برای خروجی استریو آنالوگ و دیگری برای ورودی میکروفون. از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ «DAC» برای تبدیل صدای دیجیتال به سیگنال های آنالوگ برای پخش از طریق بلندگوها و هدفون استفاده می کند. همچنین شامل یک مبدل آنالوگ به دیجیتال «ADC» برای دیجیتالی کردن ورودی آنالوگ از میکروفون است. همچنین کارت صدا ممکن است دارای یک رابط برای خروجی صدای دیجیتال باشد که معمولاً از یک اتصال نوری Toslink استفاده می کند.

کارت صدا

اتصال به اینترنت با کارت شبکه «Network Card»

کارت شبکه به کامپیوتر اجازه می دهد با سایر دستگاه های موجود در شبکه ارتباط برقرار کند. کارت های شبکه به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شوند. کارت های شبکه داخلی بر روی مادربرد قرار می گیرند که برای دسترسی به شبکه به کابل های شبکه نیاز دارد. کارت های شبکه خارجی هم در برخی از کامپیوترها و لپ تاپ هایی که کارت شبکه داخلی ندارند استفاده می شوند.

کارت شبکه

نمایش تصاویر توسط مانیتور «Monitor»

مانیتور اطلاعات تصویری و گرافیکی تولید شده را به تصویر می کشد. مانیتورها شبیه تلویزیون ها هستند، اما اطلاعات را با وضوح بسیار بالاتری نمایش می دهند. در رایانه های رومیزی، مانیتور از طریق کابل به پورت کارت گرافیک یا مادربرد متصل می شوند. مانیتورها در چهار نوع OLED، LED، LCD و CRT هستند. مانیتورهای LCD بسیار نازک تر هستند و انرژی کم تری مصرف می کنند. مانیتورهای LED هم نوع تکامل یافته LCD هستند که وضوح بالاتری نسبت به نسل قبل خود دارند. مانیتورهای OLED نوع دیگری از مانیتور می باشد که رنگ و زوایای دید بهتری را ارائه می دهد. مانیتورهای CRT از نظر اندازه شبیه به تلویزیون های قدیمی می باشند.

مانیتور

ورود اطلاعات با کمک صفحه کلید «Keyboard»

کیبورد یک دستگاه جانبی می باشد که کاربر را قادر می سازد متن را در کامپیوتر خود وارد کند. صفحه کلید یک دستگاه ورودی است و ابتدایی ترین راه برای ارتباط کاربر با کامپیوتر به حساب می آید. این دستگاه براساس مدل قبلی خود یعنی ماشین تحریر طراحی شده است. صفحه کلید تقریباً در هر نوع دستگاه رایانه ای استفاده می شود. تاکنون صفحه کلیدها در هفت مدل ساخته شده اند: انعطاف پذیر، ارگونومیک، بی سیم، مکانیکی، مجازی، لیزری و مخصوص بازی.

صفحه کلید

جابه جایی اسناد با ماوس «Mouse»

Mouse یک دستگاه ورودی کوچکی است که کاربر آن را بر روی یک سطح می گذارد و از آن استفاده می کند. موس یک رابط میان کاربر و رایانه می باشد که کاربر می تواند با استفاده از آن متن ها، نمادها، فایل ها و پوشه ها را در کامپیوتر کنترل کند. دو نوع موس وجود دارد: سیمی و بی سیم. موس های سیمی توسط یک کابل به کامپیوتر متصل می شوند در حالی که موس های بی سیم از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با کامپیوتر استفاده می کنند. موس های سیمی نسبت به موس های بی سیم قابل اعتمادتر هستند، اما استفاده از آن ها با لپ تاپ و سایر دستگاه های قابل حمل می تواند دشوارتر باشد. همچنین قیمت موس های بی سیم نسبت به موس های سیمی بیشتر می باشد.

ماوس
علیرضا باقری

نوشته های اخیر

راهنمای خرید هارد اینترنال

همانطور که می‌دانید هارد دیسک یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری کامپیوتر و لپ‌…

2 هفته قبل

لپ تاپ مناسب برای برنامه نویسی

زمانی که قصد خرید لپ تاپ دارید اول از همه نیازهای خود را بررسی خواهید…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای هواشناسی

نرم افزارهای آب و هوا در بسیاری از موقعیت ها بسیار مفید هستند، اما انتخاب…

2 ماه قبل

آموزش مرحله به مرحله حذف اکانت اینستاگرام

 حذف اینستاگرام ترسناک به نظر می رسد، به خصوص اگر یک کسب و کار کوچک…

2 ماه قبل

بهترین نرم افزارهای آرایش چهره برای اندروید و iOS

اکثر برنامه های روتوش و آرایش عکس در اندروید و iOS  به صورت رایگان در…

2 ماه قبل

نحوه کسب درآمد در تلگرام در سال 2024

در سال های اخیر اپلیکیشن تلگرام قدرت خود را به عنوان یک ابزار کسب درآمد…

2 ماه قبل